zondag 21 januari 2018

Tommies

Hein Tunnissen
Tommies

Als mijn vrouw lekker ligt te slapen, lig ik vaak nog wat te lezen op mijn tablet. Ik heb dat ding onderhand zo vergiftigd met allerlei data, dat ie soms volledig op hol slaat en de ene foutmelding na de andere produceert. Ik weet allang dat deze ellende niet uit zichzelf stopt en dat er maar één remedie is, namelijk een pittige reset. Genadeloos druk ik het aanuit-knopje in, totdat het beeldmerk van Asus weer verschijnt. Gelukkig is het een snelle starter, maar het ding heeft dan wel een flinke hersenschudding en zo weet ie bijvoorbeeld niet meer op welke website ik was en dus slaat Google er maar een slag naar. Soms ben ik verbijsterd, soms moet ik erg lachen! Laatst dacht deze Android-machine kennelijk ‘het was iets met slotcars!’ en zo kwam ik op Slot Car Corner terecht, een Canadese website voor gelijkgestemden.

Onze huwelijksreis bracht ons naar Calgary en sindsdien heb ik een enorme bewondering voor dat enorme land en zijn hele bijzondere mensen. Van een andere planeet! Ze zijn ook heel aandoenlijk! Op die website vind je bijvoorbeeld het kopje ‘Made in Canada’. Daar onder staat en ik citeer:  “We're in Canada and we should be proud that many of the products that are sold on our website are made and/or designed in Canada. Slot Car Corner Canada has even been instrumental in a lot of those products. This section exists if you want to show your support for Canadian slot racing products.”

Is dat niet leuk? Veel wielen, inserts en banden. En ook een rollentestbank die (Made in Canada) door een vriend van de uitbaters is gemaakt. De voltmeter (New!) zit aan de zijkant wat praktisch is omdat je die natuurlijk niet kunt aflezen als de auto er bovenop staat! Tja! Uit de handel maak ik overigens op dat die hele slotcarracerij in Canada nog behoorlijk in de kinderschoenen staat en dat zij ook een voorkeur hebben voor SUV’s en andere vierwiel aangedreven trucks. Maar er is ook een andere kant van de medaille. Aan de bovenzijde van de site vind je het ‘Reference Center’ met uitgebreide informatie over het tunen van auto’s, over banden, wielen of controllers. Natuurlijk begrijp ik ook wel dat deze vriendelijke Canadees vooral wil verkopen, maar hij zoekt kennelijk ook naar tevreden klanten. Er is zelfs een apart hoofdstukje over de kunst van het lijmen. Kijk, dat is praktisch! Daar kun je mooi naar verwijzen als je weer eens de huid vol gescholden wordt door een chagrijnig en kortaangebonden clublid. “En doe vooral ook een druppeltje Cyanoacrylates (CAs) op je kiezen, coureur!”

Er is ook een tire selector. Nou is dat wel een erg ruige benaming voor niks. Ik stelde me voor dat je dan de auto en de omstandigheden in zou kunnen vullen zoals LMP, zachte Ninco-baan, Parma-controller, woonkamertemperatuur, wegdek stoffig etc. Met als resultaat het advies om de meest slijtvaste band te kiezen die maar denkbaar is, wil je niet halverwege de wedstrijd op je tandwieltje rijden. Dat had je natuurlijk na het Ninco-gegeven ook zelf kunnen bedenken, maar net als in Top Gear zoek ik graag de randen op. Maar goed, je moet de poging natuurlijk waarderen.

Canada is zó uitgestrekt dat het land het begrip van Nederlanders volkomen te boven gaat. Ik denk dat hun slotcarracebanen ook zeker zestig keer zo lang zijn als die van ons. En omdat je niet voor ieder schroefje naar Edmonton kunt rijden als je in Winnipeg (1300) of Vancouver (1260) woont, gaat er veel met de post. Voor de postkoets naar Montreal (3500) mag je een jaar uittrekken. Online bestellen is dus eigenlijk de enige manier. Persoonlijk moet ik er niet aan denken: je bestelt bij Clees Woods*) een paar bandjes en die zijn dan zeker drie maanden onderweg, het laatste stukje met een kano van berkenbast, behendig voort gepeddeld door een Mountie met zo’n kek rood jackje! Alleen al om die reden zou je een scheurkalender willen hebben!

Toen ik de website helemaal doorgespit had, heb ik Steve, Bob en Christian een haastig getikt compliment gestuurd. Dat is wel op zijn plaats en de reden vind je onder de noemer Newsletter. Sinds oktober 2012 iedere maand een Nieuwsbrief publiceren is bewonderenswaardig. Er zijn weinig bedrijven die dat voor elkaar krijgen. Meestal hebben zij na het voorstellen van de driekoppige directie in vol ornaat voor de hoofdingang van het hoofdkantoor en het toewensen van ‘Veel leesplezier!’ hun kruit wel verschoten. Als je dan in januari 2018 onder het kopje Nieuws kijkt, zie je daar een foto van het afscheid van de portier in februari 2014. Op een vergelijkbare wijze is het slotcarracen in 1971 ten onder gegaan. De Tommies gaan ons weer redden!


*)Klaas Bos

Geen opmerkingen:

Een reactie posten