zaterdag 13 januari 2018

Techniek

Hein Tunnissen
Techniek
Guy Langenakens is een pientere Franstalige Belg! Hij is de ontwerper en bouwer van het slotraceprogramma PCLapCounter, kortweg PCLC. Net als Slot.It houdt hij ervan om eindjes aan elkaar te knopen. Op YouTube zijn daar mooie voorbeelden van te vinden. Zijn programma figureert in het hart van zijn bedenksels en dient aldus als cement tussen de verschillende bouwstenen. Op de website PCLapCounter.Be kun je lezen hoe het allemaal werkt. Vergeet niet om door te klikken naar het Forum, want hier komen alle fanaten tezamen. Met oplossingen, met gesignaleerde ‘bugs’, met ideetjes. Al met al is het een fantastische bron van kennis voor degene die zijn racebaan professioneler dan Zandvoort wil maken. Wat niet zo moeilijk is.
Wij, slotcarracingclub ‘Amazingslotcarracing’ te TE, hebben een heel ander programma op de laptop staan, die onder de racetafel is opgesteld. Dat houdt natuurlijk verband met de draden van de startlijn-sensoren die maar beter niet over de grond kunnen slieren, zodat één van ons op een lelijk moment een halve doodsmak maakt of – nog erger – die draden lostrekt! Moeten we niet hebben en daarom is de hele mikmak onder de jurk gestopt. Handig is anders, want de laptop op 40 centimeter hoogte is lastig bereikbaar. Het gevolg is dan ook dat we er zo min mogelijk mee doen. Geen Safetycar, geen pauze of wat dan ook. Want voordat je met je muisje maar de knop ‘Stop!’ op het scherm bent gekropen, is de wedstrijd al afgelopen. Althans, die kans is heel groot.
Een andere kwestie is het linken. Stel dat je boven de racebaan een bak met 5 rode lampen wilt hebben, die precies als op het scherm om de beurt gaan branden en met zijn allen in één keer uit gaan. Om van wat spaanplaat en wat rode lampen een wat buitenissige schemerlamp aan kettinkjes te maken zal nog wel lukken, maar hoe link je dat ding aan de computer? Of hoe laat je langs de baan gele leds  branden ten teken dat de safety car actief is? Of hoe laat je die rode startlampen tegelijkertijd knipperen omdat de race is stilgelegd?
Computers begrijpen geheugenkaartjes en USB-aansluitingen. Een enkele trouwe ziel kan nog wat met een parallelle poort, soms zie je nog wel eens eentje met een aansluiting voor een firewire-device. Veel meer mogelijkheden zijn er niet. Daarom moet er ‘iets technisch’ tussen de PC en de racebaan, bij voorkeur voor tweerichtingsverkeer. Toen ik afgelopen zomer mijn baan aan het bouwen was, had ik meer dan genoeg tijd om over dat probleem na te denken. Inmiddels is het zover. Ik zet even alles achter elkaar om duidelijk te maken wat ik met wat verbonden heb: Viersporen Fleischmann-baan met Ninco digitale wissels met elektronica van Slot.It. Met magneten (Hall-sensor van Oxigen) onder de baan voor start-finish en voor de verdeling van de baan in 3 sectoren, een Windows 7 Ultimate PC met Slot.It Oxigen-software via een dongle, het programma PCLapCounter en een Phidget 8-8-8 met eigen software om te programmeren. Wat ook nog zou kunnen (maar wat ik niet ga doen) is de inzet van een DS300 PRO met extra box voor vier sporen voor analoge tijdwaarneming, daarbij een 4-sporen DS-lichtbrug en een Stop and Go-box van DS. Wat ik wel wil is een dubbele pitstraat met sensoren die ‘Pit In’, ‘tankstopplaats’ en ‘Pit Uit’ opmerken. De start-finish voor analoog rijden maak ik met IR-fotodiodes en IR-leds in een brug daarboven. Het financiële verschil met de DS300 c.s. becijfer ik op vierhonderd euro.
Langenakens’ PCLapCounter kan met al die commando’s overweg of kan ze uitsturen als dat nodig is. Ik noem tankmanagement. Een auto start in de wedstrijd met 100 liter benzine. Bij agressief rijden is de tank snel leeg en de coureur krijgt te horen dat hij naar binnen moet. PCLapCounter berekent namelijk het verbruik aan de hand van de manier waarop de slotcarracer gas geeft. Ga je niet tijdig naar binnen, dan zet PCLC de tijdwaarneming voor die auto stil. Die gaat pas weer verder als je hebt getankt. Naar de pitstraat rijdend, heb je zelfs minder (!) vermogen. De signalen van de baan naar de pc en omgekeerd lopen via een klein stukje technisch vernuft dat Phidget heet. Je kunt op een Phidget bijvoorbeeld relais aansluiten. Wil je nu vijf 100 watt rode lampen laten branden conform de startlichten van het programma op het scherm, dan kun je die via de Phidget aansturen. Dat is enorm praktisch, omdat je dat niet naar de stomme scherm hoeft te kijken op het moment dat je eigenlijk vooral naar je auto moet kijken! Ook is het mogelijk om zonder relais (zwakstroom) rode leds te laten branden boven de startlijn. Mijn pitstraat wordt bewaakt door IR-sensoren die werken met reflectie. Ze hangen 11 cm boven de baan en als er dan een auto passeert, reflecteert die het onzichtbare licht naar de sensor. De sensoren hebben namelijk een bereik van 10 centimeter. Een vlieg of een platte muis op de baan kunnen dus geen kwaad.

Natuurlijk moet je er een beetje lol in hebben om dit in elkaar te prutsen, maar het is wel bijzonder prettig dat Langenakens behalve een goed programma ook een up-to-date website (E of Fr) heeft, met een geweldig Forum. Wat je niet weet of begrijpt, lees je daar. Kom je er niet uit, dan stel je een vraag. Wees bedacht op een lawine van antwoorden! Welkom in de wereld van de slimme jongens!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten