zondag 18 januari 2015

Ballemans

Hein Tunnissen


Ballemans

Mannen met ballen worden altijd een beetje narrig als er aan de borreltafel over elektrisch autorijden wordt gesproken. Nu is dat helemaal een heikel punt sinds de nieuwe staatssecretaris voor Belastingzaken, Wiebes, de rommel moet aanharken die Limboman Weekers achterliet. Nu ik dit schrijf, liggen er al drie autobelastingplannen op zijn tafel om twee dingen te bereiken: meer belastinggeld innen en secundo, het milieu een beetje redden zonder er iets voor te doen. En vooral geen maatregelen nemen die de kiezer niet leuk vindt.
Het draait natuurlijk allemaal om de leaseauto. Gewoon een ding om de buurman de ogen mee uit te steken, maar die je het liefst in brand zou willen steken in de laatste weken van maart. De bijtelling. De VVD is niet zo van de belasting en al helemaal niet als het om de auto gaat, maar men begrijpt onderhand ook wel dat het linkse gezeik over het milieu een beetje serieus genomen moet worden, wil je met de verkiezingen niet helemaal weggeblazen worden door Wilders. Want die charlatan maakt daar tuurlijk meteen een issue van als zijn oude vrinden dat onderwerp laten liggen.
Lastige kwestie voor de Wiebel dus.
Mannen met echte ballen, zoals ik, zijn gek op elektrische auto’s. Ik heb zo een Mosler, een Audi R18 (Le Mans 1998, 1999, 2000, 2002, 2003, 2004, 2005, 2006, 2007, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012, 2013 en 2014). Een Peugeot (Le Mans 2001) heb ik helaas nog niet. Wel een stelletje M├ęganes RS en een hoorndolle Clio (Renault Sport) een juweel van een Jaguar, een Porsche Carrera en zelfs een Meklaren en een Viper. Allemaal elektrisch en dus beschikkend over een dodelijk koppel in de range van nul tot 25.000 tpm. Iets, waar een ouderwetse verbrandingsmotor alleen maar van kan dromen. De acceleratie is zo ongekend raketsnel dat het tijd wordt dat de overheid zich daarover eens het hoofd breekt, want als iedereen uiteindelijk elektrisch gaat rijden dan zijn de rapen gaar. Invoegstroken kunnen de helft korter en claxons moeten met decibellen teruggeschroefd worden, want al dat getoeter slaat natuurlijk helemaal nergens op. En wat moeten we in godsnaam met al die geluidsschermen?
Nu het al vaststaat dat het rond 2100 afgelopen is met de fossiele brandstoffen raad ik iedereen aan (om alvast te wennen) lid te worden van een slotracecarbaanclub in Nederland. Er zijn er genoeg. Nu kun je nog zonder wachttijden ervaring op doen en op je gemakkie je rondjes draaien, maar dat wordt wel anders. Juist omdat elektrisch rijden zo enerverend is. Het moge duidelijk zijn dat de spanning op schaal 1:32 evenredig toeneemt als het om schaal 1:1 gaat.
Wij van Amazingslotcarracing te TE, begrijpen dan ook niet goed dat iedereen zomaar zonder licentie in Tilburg een Tesla kan gaan kopen. Levensgevaarlijk! Qua uiterlijk lijkt die Tesla ook al heel erg op de onverslaanbare Mosler waarmee wij wekelijks trainen en je moet er niet aan denken wat er allemaal kan gebeuren als Jan Ballemans met zo’n ding de weg op gaat. Dan kan die Zwarte Piet van de Slechtste Chauffeur van Nederland, John Williams, maar beter over een nieuw format na gaan denken. Wat er in dat programma voorvalt, is werkelijk helemaal niets vergeleken met wat ons dan te wachten staat. Wij van Amazingslotcarracing weten dat als geen ander.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten