zondag 5 maart 2017

Just in Time

Hein Tunnissen
Just in Time
Behalve dat Groningen de energie en warmte levert om lekker te kunnen slotracen in Nederland, is het ook de provincie van de transportbedrijven. Het is een beetje de kip-ei kwestie, want ik weet eerlijk gezegd niet of hier nou veel transportbedrijven zijn zodat veel Groningse mannen graag achter het stuur kruipen of dat hier veel bevlogen truckers zijn, de reden waarom hier veel transportbedrijven zijn. Hoe dan ook, bedrijven en chauffeurs vormen de kurk van het geïmporteerde systeem ‘just-in-time’. Ik weet nog dat ik bij het congres in de RAI zat, waar dit idee werd gelanceerd. Briljant!, zo oordeelde ik.
Inmiddels denk ik er wat genuanceerder over en ik heb het idee dat er nogal wat bedrijven zijn die ook een beetje terugkomen van dit geniale idee. Van voortdurend ‘Uitverkocht’ verkopen wordt je ook niet vrolijk en de klanten lopen weg.
Nog niet zo heel lang geleden besloten wij, de vrienden van Amazingslotcarracing te TE, per clubavond een tweede wedstrijd te gaan rijden. Ten eerste omdat een wedstrijd met een bepaald model op een bepaald tijdstip ons ontzettend goed beviel en ten tweede omdat wij ons nog vitaal genoeg achten er een tweede wedstrijd achter aan te knallen. Met een vierspoorsbaan rijden we vanzelfsprekend vier heats achter elkaar. Een chaos-knop kennen wij niet en iedere heat begint gewoon weer op start-finish zonder ingewikkeld telwerk van baandelen, gedeeld door wortel zes tot de tiende macht in het kwadraat voor het wegpoetsen van meetfoutjes in het digitale systeem en onverwachte voltagewisselingen.
Waarom weet ik werkelijk niet, maar het werd Group C. Een beetje een belegen bolide, maar wel allemaal Slot.It. Daarmee ontstaat een grappig fenomeen: de bolides zijn onderhuids precies hetzelfde, want het zijn allemaal inliners met zo’n grappig oranje rookmotortje  van 21.500 RPM, kroonwiel 28 en pinion 9. Hoe standaard wilt u het hebben? Omdat wij niet van die zeurpietjes zijn die zeiken over spiegeltjes, antennes of ruitenwissers, rijden wij vooral hard en dat betekent dat de kunst van het rijden, de track en de controller van doorslaggevende betekenis zijn. Op de tweede plaats komen vervolgens rammelende kap, bijplaatsing van lood, de toegepaste schoen, slepers en banden. Schuim natuurlijk, maar wel een iets andere maat dan wij normaal gesproken in huis hebben, namelijk met een diameter van 19 in plaats van 20,5 mm.
Nu is het Inline-chassis van Slot.it weer echt zo’n spaghettiverhaal. Aan één kant heb je ruimte zat voor je wieltje, aan de andere zijde is het passen en meten met die 20,5-compound! Door de breedte van 11 mm, gaat het wieltje haarnarakelings langs het chassis, want anders schuurt het tegen de kap (de ‘body’ voor de puristen onder ons). Knap lastig! Want als je het kapje lekker los op het chassis legt, zodat het flink kan bewegen is wat geschuur en geslijp bijna onvermijdelijk. En dat moeten we ook niet hebben.
Eensgezind besloten wij massaal over te stappen naar de SC 2019 van ScaleAuto, die weliswaar niet de door ons gewenste Procomp bezit, maar wel beter past onder die ouderwetse karretjes. Nou, en daarmee begon de ellende. Alle grote slotracespullenleveranciers in Nederland doken in gemompel en veel schoenpuntengestaar onder tafel, want: Niet op voorraad!  Klant is koning, maar wij bleven beleefd: Wanneer dan wel? “Tja, jaja, uh, nee, weet niet, hm, misschien, geen idee, neu, lastig, vervelende zaak, moet kijken, jaja, tja, nog-es-an-toe, over bellen, hoe lossen we dit op?” Evident is dat het just-in-time principe door de transportwereld gewoon is opgegeven. Omvallende vrachtwagens, files, spitsstroken die niet open gaan hebben Nederland Transportland volledig tot stilstand gebracht met alle consequenties van dien voor de slotracerij.
Dan maar uit Duitsland. Onze Internationale afdeling ging toch richting Hannover en bood aan de banden dan maar zelf te importeren. Tijdens de clubavond op vrijdag, de wedstrijd was in volle gang, kwam er een verassend appje met foto van het bandenrek binnen. Mein Himmel! Ein Traum! Want er hing een onvoorstelbare hoeveelheid Moosgummi-bandjes! Lang verhaal kort, een paar dagen later beschikten we over twee setjes verkeerde banden. Met blauwe streep (zero grip) en qua formaat mogelijk bruikbaar voor 1/24, anders voor de eigen dagelijkse boodschappenauto.
Kwaad is kwaad en dus Google flink aan de jas getrokken. En wat bleek? Er is in Nederland nog zo’n rek met allemaal bandjes van Scaleauto! Voor 3/32 asjes, voor 3 mm asjes, met rode, gele of witte opdruk (hard, middel of zacht). Voor 32-ers of meer voor de grote mannen. Ik kan me voorstellen dat u graag wilt weten waar dat rek staat. Helaas, dat is geheim, maar te zijner tijd hoort u nog van ons! Alles op zijn tijd, dan wel juust-op-tied!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten