zaterdag 23 april 2016

Madurodam

Hein Tunnissen
Madurodam
Vrijwel ieder product heeft zijn Achillespees. Het verhaal is bekend. Achilles’ moeder dompelde het ventje onder in de Styx om hem onkwetsbaar te maken, maar omdat ze hen niet wilde laten verzuipen, hield ze het menneke vast aan zijn hieltjes. En daar bleek hij dus later heel kwetsbaar. Enfin, wij hebben er een mooie uitdrukking aan over gehouden en we hoefden er niets eens voor naar Troje. Slotcars hebben dus ook een Achillespees en dat zijn die rottige schroefjes waarmee het geheel bij elkaar wordt gehouden. Een deel van die ellende kunnen we trouwens meteen vastknopen aan Europa dat nog steeds geen kans heeft gezien de fabrikanten van onze sportscars dwingend op te dragen de boel ten minste een beetje te normaliseren qua schroefjesmaatvoering.
Het is mij vroeger wel eens gebeurd. Op mijn rug liggend in de machinekamer van een schip zocht ik naar een steeksleutel en die vond ik wat rond trappend, met mijn voet. Maar niet de juiste. Tegen de tijd dat ik dat door had, waren mijn vingers ontveld, had ik mijn kop gestoten en zat die moer nog steeds onwrikbaar vast. Ik praat hier over een bak van een dynamo op de hoofdmotor, fabricaat Rolls Royce. Engels dus en dan doe je helemaal niks met de metrische maat 27. Bij de slotcars gaat het om inbus (Innensechskantschraube Bauer und Schaurte) ofwel de ‘Innensechskantschraube', een geweldig mooi Scrabblewoord dat je op zijn beurt weer kunt vertalen met de binnenzeskantschroef. Moet je es proberen zo’n binnenzeskantschroef und-so- weiter in een Slot-It kroontandwiel los te krijgen na een half jaartje kachelen. Dat gaat niet lukken, omdat óf er van de binnenzeskant niks meer overblijft, óf omdat het inbussleuteltje na een halve slag rond is geworden. Grip nul!
Het is mij al verschillende malen overkomen en verschillende keren had ik het geluk dat het vermaledijde boutje nog net iets boven het tandwiel uitstak zodat ik hem met een scherp kniptangetje dat ik daar speciaal voor heb gekocht, te grazen kon nemen. Het is een techniek die lichte woede vereist, waarbij gezegd moet worden dat je meestal maar één kans hebt om het kreng uit te moorden.
In principe is de Innensechskantschraube Bauer und Schaurte een prachtig systeem, maar het gereedschap moet strak passen. Anders heb je subiet doffe ellende. In de grote autowereld ken ik zo een fabrikant die de variant van de Innensechskantschraube Bauer und Schaurte op zo’n gruwelijke schaal toepast dat er maar één oplossing is: een kist Torx-bits kopen. Die fabrikant is Renault, maar dat had u al geraden. Wat mij nu opvalt, is dat de schroeven van mijn auto heel blijven en dat die Torx-bitjes het na pakweg 30 jaar nog steeds prima doen. Kijk, het kan dus wel!
Normaliseren, dat is toch niet te veel gevraagd? Eén belangrijk ding hebben we zelf al gedaan zonder tussenkomst van de EU. Zie de banaanstekker die het heeft afgelegd tegen de XLR-connector en dat mag best gezien worden als de grote eensgezindheid binnen de branche, want die XLR dwingt tot één aansluitsysteem. Persoonlijk kan het mij geen zak schelen of we de Duitse elektrieke weg volgen, dan wel kiezen voor de Amerikaanse manier van bedraden en ik denk dat dit voor de meeste van ons wel geldt. Want wat je niet wilt is een doorgebrande regelaar of een auto die ongecontroleerd fullspeed over de baan schiet op het moment van inklikken.
Als ik tegenwoordig een nieuwe NSR-bolide koop, vervang ik meteen de wieltjes, de tandwielen en de montagebouten van de carrosserie door idem dito van Slot-It. Het doet even pijn, maar zo goed zijn die aluwieltjes van NSR nou ook weer niet en je voorkomt er een hoop gepruts mee. Het is natuurlijk wel zo dat je dan ook zo dapper moet zijn om je fijngereedschap van Slot It niet meer aan je buurman uit te lenen die het meteen vernielt op die helse schroefjes in zijn FLy of Carrera! Anders ben je even later drie keer de aap.
Misschien moeten we daarom die normalisatie (anders gaat dat nog jaren duren!) gewoon af gaan dwingen in Brussel. Iedereen die tegenwoordig wat te mekkeren heeft gaat toch naar Brussel om zijn lullige standje te verdedigen? Ik zie het al helemaal voor me: zes rijen slotcars in ganzenpas over de A16 richting Antwerpen. Overal zwaailichten, overal journalisten en ’s avonds de opstand van Madurodam op het Journaal. Fantastisch!

3 opmerkingen:

  1. Verplichte uniformiteit ook van stekkers in telefoons en fototoestellen, bij mijn pc ligt nu een appel en 3 android snoeren. Eén stekker tot norm aanwijzen en de rest verbieden! En waarom mogen er automobielen verkocht worden waarvan de bestuurder niet in 5 minuten, 's avonds terwijl het regen en waait, de koplampen kan vevangen? Verbieden die hap! Zo heb ik ook meerdere inbussleuteltjes liggen in mijn slotracekist, Joost mag weten voor welke auto ze bedoeld zijn, maar als ze passen gaat het schroefje los of juist vast. Gelukkig is het hele inbus concept in de modelspoorwereld onbekend, ik zou zomaar over gaan op dammen als hobby!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heb geen problemen. Gebruik Pro'sKit inbussleutel draaiers. Top spul Door vormgeving waarmee je aan schrijf
    Oever draait. Gekocht bij Klaas Bos. Zowel nsr als slotit schroeven geschikt.

    BeantwoordenVerwijderen