zaterdag 30 april 2016

Papier Hier!

Hein Tunnissen
Papier Hier!
Hij liet het ons een beetje besmuikt zien, onze Marcus Aurelius, een Slot-It bolide met een body van papier. Wij trachten toen beleefd te blijven glimlachen, maar wat later (en van de schrik bekomen) moesten wij inderdaad volmondig toegeven dat hij het kapje prachtig in elkaar had geknutseld. En dat was ook echt zo, mocht u hier aan durven twijfelen! Marcus deed het idee ergens in Italië op waar een slotcarclub bestaat die alleen maar met papieren kapjes rondtoert en de tekeningen voor de liefhebbers gratis en voor niks publiceert. Of het ook echt voor niks is, weten we natuurlijk niet met zekerheid, want misschien bent u ook wel overgestapt naar de wereld van papierfröbelfreaks.
Mij deed het nog het meest denken aan Bert Visscher, de Groningse cabaretier die zo ongekend komisch is. Zo heeft hij een parodie op Origami, de Japanse papiervouwkunst waarmee hij niet alleen de Japanse keizer tegen de knieën schopte, maar ook hordes quasi intellectuele vrouwen die vergelijkbare idiote trendy bezigheden (bonsai snoeien, panfluit spelen, knutselen met Sri Lanka-wol) hebben om zich qua welzijn beter bij te voelen. Ongelooflijk schattig & snoezig natuurlijk, maar onlangs ontdekte ik bij toeval dat dit hele papieren gedoe in Noordwest-Europa vrijwel is uitgestorven, behalve in Zwitserland! En daar komt onze CEO vandaan! Omdat ik er nog wel wat meer over wilde weten, surfte ik verder en zag toen dat het gerenommeerde magazine Slotcar Illustrated er heel veel aandacht aan heeft besteed, zodat ik ruiterlijk moet bekennen dat een papieren slotcar toch meer body heeft dan op het eerste gezicht lijkt.
Hoe kom ik hier op? Laatst, tijdens een leuke clubavond, kreeg ik een Mosler onder ogen waarbij de vorige eigenaar een stuk uit het chassis had gezaagd. Of geknipt; je weet maar nooit. Ik vond dat een opmerkelijke stap omdat er toch nog hele hordes slotcarracers zijn die eerst aan verzwaren denken met stukjes lood alvorens een stuk uit het chassis te zagen, vooropgesteld dat het geen Fleischmann Lotus is. Lood om te verzwaren of lood om te balanceren. Daarbij denk ik dan dat je het zwaartepunt eerder omlaag brengt door een deel van het kapje weg te knippen, dan door een gat in het chassis te zagen. Zo hebben wij een paar niet te hanteren auto’s in onze club die als de brandweer gaan als je de kap maar in de pit laat liggen.
Enfin, dankzij de immer oplettende & alerte redacteuren van Slotcar Illustrated belandde ik in no time op sites waar ik a) nog nooit was geweest en waarvan ik b) het bestaan niet had vermoed. Er zijn dus hele volksstammen slotcarracers die hele avonden aan de keukentafel zitten te knipselen en te vouwen om een kapje voor hun Slot-It chassis te maken. Eigenlijk net zo waanzinnig als die huisvrouwen die proberen met naald en draad een geestelijk hoogtepunt bij elkaar te naaien. Maar ook ditmaal moet ik toegeven dat de resultaten ongekend fraai zijn. Natuurlijk zie je meteen dat het papier is, maar dankzij de kleuren en de livery herken je onmiddellijk de John Player Special, gemaakt door Kamino Ama. Formule 1 racewagens zijn enorm in trek en ook hier geldt dat de getekende ontwerpen gewoon voor de pik op internet staan.
Nu overkomt me dat de laatste tijd wel vaker dat ik echt vol bewondering kan kijken hoe anderen van alles in elkaar prutsen. Ik wijs even op het Souterrain met een slotcarbaan die zijn weerga qua detail in Nederland niet heeft. Nu kan ik niet helemaal beoordelen van welke materiaal de scenery is gemaakt, maar het zou me verbazen als het papier zou zijn. Een regenpijp van papier? Het kan ongetwijfeld, maar ik zou eerder aan een stift van een ballpoint denken als ik zo iets zou moeten knutselen. Wat ik eigenlijk wil zeggen is dit: waar halen ze de tijd vandaan, waar halen ze het geduld vandaan? Als ik aan mijn eigen dagelijkse besognes denk, kost het me niet veel moeite om lichtjaren te calculeren en dat neem ik voor het gemak de helft van de precisie voor lief. Regenpijpen! Die hebben ze in Italië of Zuid-Spanje niet eens! Laat staan dat ze weten wat regen is!
Afijn, mooi is het wel, maar ik laat het graag aan anderen over. Ik wil wel gaan proberen om een kapje voor mijn Audi R18 TDI te knutselen. Niet omdat dit leuk is, maar omdat die verdomde Audi van NSR zo godsgruwelijk irritant met zijn staart slingert. Gaat het zwaartepunt omlaag, dan gaat mijn humeur omhoog!  https://paulsf1.wordpress.com/category/audi-r18-tdi/ Hoewel? Dat staat nog te bezien!

7 opmerkingen:

  1. Gek genoeg heb ik ook een papieren kapje en nog niet geplaatst op een bodemplaat. Het kapje moet ik wel weer uitdeuken omdat deze ergen onder is verdwenen.
    Ik geloof dat die mosler met die lekke bodem van mij is :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gek genoeg heb ik ook een papieren kapje en nog niet geplaatst op een bodemplaat. Het kapje moet ik wel weer uitdeuken omdat deze ergen onder is verdwenen.
    Ik geloof dat die mosler met die lekke bodem van mij is :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zeker Alphons, het gaat inderdaad om die van jou! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hahaha. Geen regenpijpen!!!! Hij is van plastic en niet van papier, wat overigens wel mooi bewerkelijk materiaal is. Zo heb ik Italiaanse sloepen gemaakt, van papier en satéstokje en een paar nietjes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hahaha. Geen regenpijpen!!!! Hij is van plastic en niet van papier, wat overigens wel mooi bewerkelijk materiaal is. Zo heb ik Italiaanse sloepen gemaakt, van papier en satéstokje en een paar nietjes

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Google 'regenpijp sicilie' en je vind het een.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb de diverse scenery op het souterrain circuit van Marc diverse malen getest op houdbaarheid, en ik kan je zeggen dat alles dat zich in de baan van mijn bolide bevond van degelijker materiaal was gemaakt dan papier. Nog steeds overleefde deze scenery niet iedere test, maar stuk ging het ook niet allemaal. Hachelijk is het!

    BeantwoordenVerwijderen