zondag 24 januari 2016

Jumbo

Hein Tunnissen
Jumbo
Eén van de dingen waar ik me praktisch iedere clubavond over verbaas, is de vriendschappelijke sfeer waarin wij elkaar op de slotracebaan om de oren slaan. Soms is het natuurlijk best even slikken: heb je een leuk karretje in elkaar gesleuteld, krijgt dat ding toch een oplawaai! Van een vriend dus! Niet te kort, werkelijk! Maar meestal gaat iedereen dan wel meteen helpen zoeken naar het afgebroken pinnetje of het weggevlogen schroefje. Dat dan weer wel, natuurlijk. Vrienden voor het leven.
Het overkwam laatst onze goede vriend Alphons die met een heel speciaal doel een VW Kever had geprepareerd en het probleem was daarbij vooral dat het kapje nogal smal is, zodat er flink aan het Slot.It-chassis gezaagd moest worden om de handel passend te krijgen. Gelukkig lukte dat allemaal wonderwel en het resultaat was een nieuwe slotcar die meteen zeer behoorlijke rondetijden neerzette. Tot het dus gebeurde. Nota bene aan het eind van het rechte eind waar onze auto’s hun hoogste snelheid kunnen behalen. Patrick, van beroep vrachtwagenchauffeur op zo’n kanariegele 3-delige 36 meter lange Jumbo-bevoorradingstruck, kwam in botsing met Alphons. Hullie auto’s dus, om het nog duidelijker te maken. Het gebeurde vlak voor de gerenoveerde tunnel die het zicht op de baan zó verbeterd heeft, dat mogelijk de coureurs daardoor nog later remmen dan zij dat voor die tijd al deden. Of het er überhaupt iets mee te maken had, was overigens ook na de gebruikelijke evaluatie van ernstige ongelukken niet duidelijk.
Feit was wel dat het Kevertje, modelletje 1960, niet tegen de moderne bolide van Patrick was opgewassen en als een tennisbal over de baan stuiterde en dat alles natuurlijk binnen een fractie van een seconde. Wat gebeurde er nou?, was de eerste vraag. Maar een antwoord bleef uit. Beetje beteuterd keken beide volwassen mannen naar het Kevertje dat zieltogend op zijn rug lag. Alphons zag meteen dat er een cruciaal pinnetje aan de achterzijde was afgebroken. Voor degenen onder u die nog nooit een VW-Kever van dichtbij hebben beschouwd: de auto heeft aan de achterzijde twee uitlaatpijpen (hoe modern!) die bij de slotcar ook als vergrendeling van de kap dienen. In werkelijkheid waren die pijpen altijd aanleiding voor hilariteit, want je kon de auto er zo mooi mee wegrijden. Als een kruiwagen. Zelf bezat ik ooit een Kever die ouder was dan ik. Daar was ik behoorlijk trots op. Mijn familie noemde hem liefkozend de Hitler.
Maar zoals dat gaat met vrienden, er werd eendrachtig gezocht naar het pinnetje en het werd dan ook prompt gevonden. Niet veel later had Alphons het onderdeeltje alweer dankzij de wondere kunsten van de moderne lijmtechniek aan het chassis vastgezet. Maar, zo bleek later, met een afwijking van 0,08 mm waardoor het kapje aan de voorzijde niet helemaal goed aansloot. U denkt nu: Waar gaat dit over?, maar de praktijk wijst uit dat er maar één stand goed is en dat die andere 1287 oplossingen een rammelbak opleveren die niet vooruit te branden is. Krijg je weer dat gehoon vanuit het publiek: “NINCO!, NINCO!, NINCO!” Het lijken soms wel Ajax-supporters die in het stadion het gedachtengoed van Adolf blijken aan te hangen.
Nee, ook nu weer dat vriendschappelijke aspect dat mij vaak zo treft, want niks laatdunkende kwalificaties. Iedereen had het juist ontzettend te doen met het kleine Kevertje, maar ook met Patrick die betrokken was geraakt bij een ongeluk waar hij niet bij betrokken wilde zijn. Je hoorde gewoon aan zijn stem dat hij graag excuses wilde maken, maar feitelijk niet zo goed wist waarvoor. En Alphons begreep dat maar al te goed, maar die was er ook niet zeker van dat er niet sprake was van een vreemde macht die toevallig het stuur uit Wolfsburg greep op het moment dat Patrick achter of juist naast het Kevertje reed.
Het zal wel altijd een raadsel blijven, hoe onbevredigend ook. De oplossing ligt echter in het verschiet. Wij gaan onze auto’s naar goed Russisch voorbeeld uitrusten met een dashcam. Daaraan koppelen we dan een extra financiële bijdrage per maand voor een Waarborgfonds. Daar kunnen de slachtoffers van materiële schade enige hoop uit putten als de dashcam demonstreert dat niemand schuld heeft. Volgende week volgen we bij de Dienst Verkeerspolitie een workshop om te leren hoe je de beelden moet interpreteren, ondanks dat wij meer rijervaring dan zij hebben met die andere Hitler-auto, de Porsche.

1 opmerking:

  1. Ik ben die Jumbo dankbaar dat deze mij onbedoeld gedemonstreerd heeft dat de kruiwagen oplossing de zwakste schakel is. Ondertussen is er een andere oplossing gevonden, de kans op een pechprijs bij de Classic Cup (7 februari) is hiermee een stuk kleiner geworden.

    BeantwoordenVerwijderen