zondag 26 juli 2015

Boek delen



Hein Tunnissen

Boek delen
Als eindredacteur kreeg ik vanochtend drie artikelen onder ogen die weer helemaal stijf stonden van het ‘delen’. Waarom? Als ik ’s avonds naar het Journaal kijk, begrijp ik vooral dat de wereld absoluut geen zin heeft om te delen met die aanspoelende bruine en zwarte niksnutten die hier lekker willen profiteren. Delen volgens Facebook is opdringen: een filmpje van een baby die voor de lens van de filmende vader per ongeluk van de trap afstuitert (Moeder: HAHAHAHA!), een paard dat een dubbele oxer mist en midden tussen de knoertharde balken verzeild raakt, daarbij de ruiter vertrappend (Publiek: HAHAHAHA) of een boer die slootkantmaaiend onder het eendenkroos verdwijnt met zijn New Hollandtrekker (Eenden: HAHAHAHA).
Om niets van die leuke grappen te missen heb ik Internet Explorer omgebouwd tot mijn venster op de wereld: Facebook. Ik zie nu op één helft van mijn bijscherm (28”) alle leuke ellende ongevraagd passeren.  Ontdaan van alle door Microsoft bedachte fratsen is versie 11 eigenlijk best een bruikbare browser, moet ik toegeven. Niet zo snel als Chromium of Opera, maar dat hoeft dan ook niet voor dat slome Facebook, dat tegenwoordig alleen maar nog wordt gebruikt door ouderen die ook de tweede leg zien uitvliegen en daarom niet meer zo goed weten wat zij met hun tijd moeten doen, anders dan delen.
Maar Brave New World, kan het misschien wat zinniger? JeeWee van Capelleveen, hoogleraar slotcarracen en nijver publicist op dit gebied, schreef een handboek slotcarracen en deelt dat op internet via een pdf. Downloaden en lezen maar. Er staat bijvoorbeeld een handig zinnetje in, een soort vuistregel: meer snelheid krijg je door het pinion te vergroten en het kroonwiel te verkleinen. Die zin moet je als slotcarracer kunnen dromen. Waarom? Op internet wordt (zoals hier) onwaarschijnlijk veel afgezwetst, maar er zijn maar weinig concrete zaken te vinden over de techniek, waarbij ik in het midden wil laten of het dan om de rijvaardigheid of de techniek onder het kapje gaat.
Terwijl die kennis er wel is. Ik hoopte ooit meer kennis te vergaren door ‘s nachts met mijn tablet van alles en nog wat te delen met die luitjes aan gene zijde van de grote plas, de Amerikanen. Ook bezocht ik veelvuldig het Slotforum, maar ook daar veel gelul & geleuter. Wat zou het mooi zijn, zo bedacht ik mij, als een club als AmazingSlotCarRacing een deel van de website zou inrichten als deelplek. Niet om te weten dat u in spanning op de nieuwste Scalextric uitvoering van de Aston Martin DBR9 zit te wachten en dat u die vooral wilt kopen omdat (foutje!) de naam van Jan Lammers op het dak staat geprint in plaats van die van Jean Alesi. Dat soort onzin vertelt u maar bij wijze van voorspel aan uw vrouw.
Nee, wij spreken hier over echte kennis. Omdat wij verder willen komen. Omdat wij beter willen worden. Gewoon: werkt dat beter? Dan doen we het zo. Ik noem een heikele kwestie die sinds enige tijd ook bij onze club Amazingslotcarracing speelt: de kwestie van de vooras. Ik noem de details: onafhankelijk draaiende voorwielen of niet. Starre vooras, beweging in verticale richting, opvulringen om van die vermaledijde Ninco-zwabber af te komen, holle assen, zerogrip-bandjes, transparante nagellak (of wat u maar kunt stelen van uw vrouw) versus secondelijm, aluminium velgen in plaats van plestic wielen met inserts, schuren van velgen om de banden beter te kunnen verlijmen, inbusschroefjes om de ashoogte tot op een fractie van een millimeter te kunnen bepalen etc.
Wielen die de baan dus eigenlijk niet raken. Spreekt boekdelen! HAHAHAHA!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten