zondag 8 februari 2015

Panoz



Hein Tunnissen


Panoz
Het is natuurlijk niet de bedoeling dat u naar aanleiding van deze blog allemaal lastige vragen gaat stellen. Voor deze ene keer zal ik een uitzondering maken en ingaan op een vraag die kennelijk overal in de wereld leeft sinds vorige week: Waarom dat lijk van een Panoz LMP-1 gekocht, als je al weet of zelfs gewaarschuwd bent dat dit wrak niet vooruit te branden is? Een begrijpelijke kwestie na de blog ‘Vitrine’ en ik beantwoord hem vooral omdat ik uit die vraag kan afleiden dat u mij niet helemaal voor achterlijk en nog erger houdt. Het antwoord is simpel: de techniek!
Vermoedelijk herinnert u zich nog van Google dat er ooit in de Formule 1, de koningsklasse van de racerij, een auto aan de start verscheen met zes banden. ZES! Waarvan vier sturend aan de voorzijde! Het was natuurlijk dat die motoren op de grid zo’n hels lawaai maakten, want anders had je een speld kunnen horen vallen. Het was een krankjorum idee, en dat was het dus ook, zo bleek halverwege het seizoen wel. De bolide Tyrell P34 (Project 34!!!) ging roemloos ten onder en nadat iedereen was uitgehinnikt, is er nooit meer van gehoord.
Het verhaal van de Panoz is ook zo’n bizar techniekverhaal. Liggen alle motoren van LMP’s (Le Mans Prototype) achterin, die bij de Panoz ligt voorin. Het beest heeft daarom een behoorlijke lange snoet en dientengevolge zit ons menneke met zijn kokpitje behoorlijk ver achterin. Het grappige is nu dat de sinds eeuwen begraven fabrikant Fly ook iets revolutionairs bedacht, namelijk de motor vóór in de slotcar. Dit moet gezien worden als een poging om balans te vinden en dat is gelukt. Fly’s met de motor voorin slingeren als slierten spaghetti over de baan, met daarnaast nog twee kleine zwakke puntjes die tot ergernis leiden: gebrek aan snelheid en gebrek aan acceleratie. Fly’s zijn wel perfect om buurman uit de baan te tikken na een bocht. Dat dan weer wel!
Ten faveure van dit onnozele merk moet nu worden gezegd dat Fly dankzij dit domme inzicht de enige fabrikant ter wereld was die de Panoz kon nabouwen. Alle andere leveranciers met hun Inline, Side- of Anglewinders, krijgen dat niet voor elkaar zonder vooral dat kokpitje geweld aan te doen. En dat zij zich daarvoor moeten wachten, is op menige site te lezen. Zie de fotootjes van Moslers van NSR vergelijkend naast die van Ninco: het getier, geblaat en geweeklaag is niet van de lucht!
Behalve dat ik dol ben op de gezelligheid van Amazingslotcarring te TE en het racen helemaal te gek of super vind, zo vind ik ook de techniek mateloos interessant. Met die Panoz kan ik twee dingen doen. Helemaal ombouwen met NSR- en Slot-it-spulletjes of met veel geduld en beleid proberen van niks iets te maken. En dat gaan we dus doen. Raymon, onze jongste die zojuist ten tweede male met Alphons de bloody 24uur van Zuidwending heeft gewonnen, spreekt dan van ‘optunen’. Geen idee waar dat bizarre woord vandaan komt, maar dat gaan we dus doen. En ik ben in goed gezelschap, want een nieuw lid dat is toegetreden tot onze club is ook helemaal wauw van techniek. Die is gewoon komen aanwaaien vanuit Musselkanaal, nota bene! Hiertoe voor het blok gezet, voel ik mij genoodzaakt vriend Henkjan Stulp te E ook nog maar eens nadrukkelijk uit te nodigen. HJ is namelijk zo’n wondermonteur met gouden handjes. Naar het schijnt doet hij nu iets in modeltreintjes. Een heilloze weg als je het mij vraagt; zelfs NS gaat in Emmen terug.     

Geen opmerkingen:

Een reactie posten