zaterdag 15 november 2014

Broeder



Hein Tunnissen
Broeder

Om de beste slotracer van de wereld te worden, stroop ik internet af. Ik kijk regelmatig op de website van Klaas Bos, de Winkler Prins van het slotracen uit Putten en natuurlijk heb ik een account op Slotforum, het internationale platform waarop iedereen zijn scheet rijp, rot of groen over slotracen achter kan laten. Soms steek je er wat van op.
Zo ontmoette ik op een nacht een Amerikaan die chemicus is. Hij inventariseerde alle huis-tuin-en-keukenflesjes en bekeek hun inhoud op bruikbaarheid voor de slotracerij. Zippo aanstekerbrandstof bijvoorbeeld, maar ook Marvel Mystery Oil, een regelrechte dope die je zowel aan benzine als aan smeerolie kunt toevoegen. Handig voor de braids, schreef onze Amerikaan die daar humoristisch aan toevoegde: “What it does? Well, it’s a mystery!” Meteen een liter gekocht!
Slotracen is leuk omdat je zonder gevaar voor eigen leven kunt vaststellen of je al een demente sul bent geworden. Reactievermogen, scherp zicht op de baan, intuïtief reageren, twee dingen tegelijk doen of zelfs drie. Na een avondje slotracen kun je de dodelijke conclusie wel trekken. Om het goed te maken is daar dan de techniek. Laten we eerlijk zijn: het stelt geen zak voor dat hele autootje, totdat je je begint af te vragen waarom de ene het beter doet dan de andere. Kijk, en die vraag scheidt de mannen wel van de jongens.
De techniek van het slotracen is fascinerend ingewikkeld en je kunt erover zwetsen wat je wilt. Niemand kan je tegenspreken, want niemand die het echt weet. En daar houden mannen van. Sinds de verrijzenis van Christus, Mohammed, Jehova en Boeddha (veiligheidshalve noem ik ze allemaal maar) en hun handboeken hebben ook veel vrouwen begrepen dat je soms mannen om die reden niet moet tegenspreken. Hier ligt wel de kern van het volmaakte huwelijk in relatie tot het slotracen.  En daar begint dus geluk.
Op een nacht, mijn vrouw lag zalig onwetend en volstrekt uitgeteld te slapen, ontmoette ik in eigen land Jeroen den Broeder, die voor Slotraceclub Eindhoven in Best (huh?) een bandentest had gedaan en hij was zo vriendelijk de resultaten op internet te publiceren. Hij was nog vriendelijker door de resterende siliconentestbandjes voor een paar stuivers aan mij te verkopen. “Yes, those sillies!”, sprak mijn Amerikaan. Maar Jeroen deed nog meer voor de slotraceclubs in Nederland, want hij vogelde ook uit hoe je een instelbare rem op je Parma-regelaar kunt knutselen en hoe je van een 27MC-voeding, voor een paar stuivers op Marktplaats te koop, een gestabiliseerde krachtige voeding voor je racebaan kunt maken.
Ik heb daar veel respect voor. Volkomen belangeloos voor alle broeders in de slotracerij een schema en werkelijk handige tips op internet publiceren; kom daar in dat haat-en-nijd wereldje van de Formule 1 maar eens om! Laatst hoorde ik dat Lewis de moeder van de weggelopen vriendin van Rosberg niet eens een hand wilde geven toen zij jarig was!
Enfin, omdat ik sinds het verdwijnen van Roerslot continue wil weten hoe de markt van de slotracerij zich ontwikkeld, kijk ik vaak op Marktplaats om te zien hoe het is met de inflatie van onze sport. Tijdens één van die researchtochten vond ik een Audi 18 E-tron van NSR, aangeboden door TechTerminal. Die naam deed een bel rinkelen. Had ik overgelezen op Slotforum. Daar stelde hij zich voor als Jeroen den Broeder.
Vlug gemaild en inderdaad het was waar: de Godfather (-Mohammed, -Jehova, -Boeddha) van de Nederlandse slotracerij gaat zijn tijd anders besteden en daarom wordt die Audi te koop aangeboden. Ik spreek geen oordeel uit, maar adviseer iedereen: Kopen dat ding, want beter krijg je ‘m niet! Hij is zelfs homepaint! In race-staat!

1 opmerking:

  1. Leuke blog, zal je bij lijst van de andere bloggers op onze blog zetten.
    gr. René aka Slotracer65

    BeantwoordenVerwijderen