zondag 28 mei 2017

Nexit

Hein Tunnissen
Nexit
Soms heb je dat! Dan vind je iets, waarnaar je helemaal niet op zoek was, maar waarvan je later denkt: Wat een gelukje dat ik dat toen vond! Sommige mannen hadden die ervaring met hun vrouw, net zoals ik, anderen herkennen hier zich totaal niet in! Maar dat terzijde. Ik zocht naar een ‘Karohalter’ voor een Scaleauto-chassis omdat ik nu eindelijk weleens die Aston Martin op de baan wilde hebben. We praten hier over de Jumbo’s, de 24-klasse en dan ben je feitelijk direct op Duitsland aangewezen. Vandaar de krachtterm: Karohalter!
Zonder enige moeite kwam ik bij Umpfi’s Slotbox terecht, van Axel Umpfenbach. Je herkent die website onmiddellijk, want hij stamt nog uit het DOS-tijdperk, zo lijkt het wel. Links een staande kolom rode onderwerpen, rechts een berg grauwe tekst, opgevrolijkt door een venijnig kijkend duivelinnetje, compleet met hoorntjes auf Kopf: ‘Diese nette Lady sorgt hier für den teuflisch schnellen Versand.
Welaan, dat moge dan zo zijn binnen de BRD, maar verzending naar Nederland blijft een gruwelijk tijdrovende zaak. Zo bestelde ik op één dag wat in Singapore en stomtoevallig ook wat in Duitsland. Het laat zich raden: Singapore versloeg de Duitsers met dagen! Maar goed, er is nauwelijks iets te verzinnen op slotcargebied dat Umpfi niet heeft. Daarbij, als je de moeite neemt die rode sliert een beetje door te worstelen, dan ontdek je dat er hier kennis wordt gedeeld!
Kijk maar eens halverwege bij 1/32, 1/24 Reifen/Raeder/Felgen. Na een klikje ontvouwt zich meteen een hele reeks paragrafen en meteen de eerste is al interessant: Kleine Reifenkunde. Dit systeem zit door de hele website heen gebakken en je moet er dus voortdurend alert op zijn. Om het allemaal nog wat lastiger te maken, verwijzen veel paragrafen door naar andere pagina’s. Niet met een linkje, zoals je zou mogen verwachten, maar door het noemen van een andere rubriek. Uiteindelijk, dat moet ik toegeven, werkt het wel. Mits je de tijd hebt, bij voorkeur gepensioneerd. Kun je lekker de hele dag wat rond gaan snuffelen. Een tip van mijn kant: Leg een gevonden artikel meteen vast als favoriet, want anders is de kans groot dat je het nooit meer terug vindt.
Een andere tip waarmee u uw voordeel kunt doen is deze: gebruik de vakantie! Er zijn twee mogelijkheden. Of u bent in Duitsland met de caravan of in een of ander Gasthof, of u bent buiten de EU. Zo was ik laatst in Turkije en dat is nog steeds buiten de EU. Ik verwacht zelfs dat dit nog wel een tijdje zo zal blijven. Enfin, in beide gevallen is het mogelijk om E-books te downloaden; een centenkwestie! Vanuit Nederland gaat dat namelijk niet en dat is natuurlijk weer de schuld van de EU. Jawohl! In Turkije heb ik zo Slotdevils Slot Car Photo Book, Vol 1 gedownload, samengesteld door Axel Umpfenbach. Die naam komt u sinds kort bekend voor!
Het boek toont in plaatjes alle modellen van Slot.It tot en met oktober 2015. Ik betaalde geloof ik iets van €2,99 maar dan omgerekend in Turkse Lira. Kortom, geen drol! Lig je je daar helemaal kapot te vervelen op het strand, kun je zo je hele vitrinekast downloaden en lekker naar je autootjes gaan kijken. Omdat ik mijn vrouw had verteld dat ik tijdens onze vakantie nog even een nagekomen verhaal moest redigeren, had ik dus ruimschoots de gelegenheid om ongestoord kennis te nemen van Axels noeste arbeid. Sssst!, papa werkt!
Op de website staat een kleine impressie van wat je allemaal kunt verwachten, maar het is een soort loop. Waar je ook op klikt, je ziet steeds hetzelfde. Enigszins begrijpelijk is dat wel, want wat zou anders het nut van downloaden nog zijn?
Een beter werkende methode van ‘Kijken, kijken en niet kopen!’ is te vinden onder het kopje Museum. Ik kan niet anders zeggen! Een prachtige verzameling van afbeeldingen, gerangschikt naar slotcarfabrikant. Gelukkig op alfabetische volgorde zodat niet weer die eeuwige Carrera-zooi meteen bovenaan staat, want daar hebben die Duitsers wel een handje van! Ik durf hier niet te beweren dat ieder chapiter compleet is, maar de aanzet is voldoende om de website eens te bezoeken.
Onder de noemer Internet/Clubs/Bahnen/Foren zocht ik nog even naar die leuke Nederlandse club Amazingslotcarracing.nl, maar die kon ik niet vinden. Alweer gelazer door Europa! Sinds september 2016 mag je geen linkjes meer plaatsen. Of zoiets. Natuurlijk wel weer knettergestoord Duits om dat dan ook niet te doen! ‘Diese Rubrik wurde komplett gelöscht’. Het is vandaag 5 mei 2017, maar dat gezeik over Nexit begin ik wel steeds beter te begrijpen!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten