zondag 18 september 2016

Digitaal

Hein Tunnissen
Digitaal
Hoewel er niet echt cijfers beschikbaar zijn, is het niet moeilijk een schatting te maken van het aantal digitale racebanen in Nederland. Een stuk of wat, misschien iets meer. Het digitale gedoe heeft dit Calvinistische land kennelijk niet echt kunnen bekoren. Waarschijnlijk deels te wijten aan de boer die niet vreet wat hij niet kent, anderzijds de ons-bint-zunig-houding die onze handelsgeest altijd zo heeft getekend. Omdat beide argumenten niet voor mij gelden, is de stelling “Hein is om!” bewijsbaar juist.
Sinds enige tijd vind ik digitaal rijden een stuk leuker dan de analoge variant. Het fundament hiervoor vond ik in de handleiding van de SCP, de haardroger van Slot.It. Rare naam natuurlijk, maar daar doet het ding inderdaad aan denken en dus hebben ze ‘m ook zo genoemd. Secapelo is Italiaans voor haardroger, vandaar SCP. Het is om tal van redenen een bijzondere slotcar controller, maar de belangrijkste is de manier waarop dat ding met stroom omgaat, namelijk de volle spanning. Andere controllers doen het meestal andersom; die knijpen de stroom af tot nul en naarmate je de handle intrekt, laten zij meer stroom naar het karretje stromen.
De techniek die Slot.It toepast laat zich het best vergelijken met schrikdraad. Een beetje vent heeft natuurlijk weleens een ferme plas langs de weg gedaan en toen ontdekt wat schrikdraad vermag! Heremepiemels nog-es-an-toe, wat een dreun! Gelukkig werkt de schrikdraadklok met pulsen, want anders kon je pielemans voor goed in de wilgen hangen. De tijdspanne tussen twee pulsen in, geeft je precies genoeg tijd om ruggelings achterover te storten onder het slaken van luide oorlogskreten. Nee, die heeft vanavond in het café niet veel meer te vertellen!
Enfin, ik moest daar aan denken toen ik, hiertoe aangezet door Slot.It, weer driftig begon te experimenteren met de stroomvoorziening van mijn racebaan. Een kleine aanpassing vanwege Oxigen. Iets in het tekeningetje zei mij dat ik vooral zelf moest nadenken en dat ik vooral niet blind de Italiaanse adviezen moest opvolgen. Vooral niet omdat zij in hun Manuale voortdurend over rood, wit en zwart spreken (zijnde de kleuren van de bedrading) om vervolgens in het kleuterschema rood, geel en zwart te gebruiken. Er klopte inderdaad geen fuck van!
Ik schoof het projectje door naar een stille zondagmiddag en met een kladbloc en ballpoint reconstrueerde ik mijn complete aansluitschema. De bedoeling was om de volle spanning van de trafo (voeding) op de baan te krijgen, zodanig dat het motortje van een simpel analoog autootje als een idioot zou gaan draaien. Stand max bij 14 volt. Uitgaande van een aansluitbox met banaanstekkers kon dat niet al te ingewikkeld zijn, maar het Romaanse gegeven dat één draadje met twee banaanstekkers het klusje zou moeten klaren, was toch een ander ding. Maar na wat gepieker lukte het primadeluxe! Een dikke 14 volt overal constant op de baan en een Oxigen Radio Controller op tafel die het nog steeds leek te doen. Althans, er stegen geen zwarte rookwolken op.
Een erg lelijk Scalextric-autootje dat ik speciaal voor dit soort gelegenheden bewaar, zette ik meet een vloeiende beweging in de gleuf en het motortje begon onmiddellijk als een dolle te snorren. Sodeju, die moest ik vooral niet loslaten! Toen was mijn prachtige nieuwe Slot.It Mazda 787B met Wankelmotor en Oxigen-electronica aan de beurt. Er gebeurde helemaal niets! Hoera! Het werkte, want het werkte niet. Ik greep mijn haardroger en wist binnen één seconde dat de SCP-1.01 nu helemaal in zijn element was. Nu denk ik niet dat een mens in staat is om duizendsten van een seconde waar te nemen en vervolgens ook nog te durven zeggen: Inderdaad, wat een verschil!
Maar zo voelt het wel. Analoog is toch een beetje een staande start met pindakaas onder de banden; digitaal is het betere raketwerk. Je zou ook kunnen zeggen dat die Wankel-motor nu pas echt tot zijn recht komt! Tsjonge, wat trekt die auto er tussenuit, zeg! Hallelujah! Ik moet gewoon opnieuw mijn baan gaan verkennen en vooral ook de curves van mijn haardroger wat anders in gaan stellen. Wat een leuk fenomeen!

En om het nog leuker te maken heeft Slot.It een setje lampjes (het is wel een LMP, hè?) met wat elektronica in een zakje bij elkaar gevogeld voor die digitale auto’s zoals mijn Mazda. Wat wil de fun nu? Wat wil de grap? Ik kan die xenon verlichting met mijn haardroger aan en uit zetten! Hallelujah! Nu walking home lights, zoals mijn Vel Satis dat heeft.

1 opmerking:

  1. Lichten aan en uit kunnen zetten, dat is digitale modeltreinentechniek uit 1860. Daar krijg je nu niemand meer voor! Motorgeluid, het loslaten van de hendel zorgt voor het geluid van piepende remmen, een rookwolk uit de uitlaat en roodgloeiende remschijven, dan betaal je voor een lokomotief wel ruim 350 euro, maar dat zit er allemaal op! En eigenlijk nog meer. Maar met de digitale raceauto's gaat het ook goed komen. En dan wordt het vast een succes, net als modelspoor dat is! Hachelijk?

    BeantwoordenVerwijderen