zondag 12 april 2015

Trackday



Hein Tunnissen

Trackday
Niets is mensen vreemd. Is de één helemaal gek van Porsches, de ander is juist meer gecharmeerd van een Lambo of een Aston Martin. Het is onbegrijpelijk waar die voorliefde vandaan komt, maar dat die er is blijkt meestal wel heel erg als iemand anders plompverloren jouw liefde begint af te zeiken. Stel, je buurman komt binnen op het moment dat je net jouw mooie autootje weer in elkaar hebt gezet en je vindt dat je het allemaal prima voor elkaar hebt. Wat een lelijke auto, zegt buurman. Die zag je niet aankomen en verbouwereerd mompel je: “Dank U!”
Zoiets is natuurlijk enorm triest. Ik ken slotcarracers die helemaal depressief werden of anders wel enorme pijn in hun rug kregen van het naar adem happen. Ik heb het zelf niet zo verschrikkelijk meegemaakt, maar een flinke tik kreeg ik ook wel toen ik te horen kreeg dat mijn Mosler geen klassieker is. Nee, allicht niet maar hij wordt het wel! Maar dat bleek niet te gelden. Ontgoocheld bleef mijn topauto in de koffer en reed ik die flutwedstrijd met een rammelkarretje uit Wolfsburg. Niks an!
Nog steeds flink aangeslagen las ik een paar maanden later dat de 1-1 wereld deze kwestie op een geweldige manier heeft getackeld. Want ook daar zie je figuren die helemaal idolaat van Ford zijn of van Rover of zelfs Opel. Wat moet je ermee? Gewoon racen en ze noemen dat ‘Trackday’. Je betaalt 250 euro en je mag op het circuit je lieveling tot vlaflip rijden. Simpel reglement: helm op je hoofd en een goed functionerende uitlaat. Voor de rest bekijk je het maar. De briefing voorafgaand aan de wedstrijd is verplicht voor iedere coureur; een licentie wordt geadviseerd.
Ik wil onze club Amazingslotcarracing te TE voorstellen dit idee liefdevol te omarmen. Mogelijk wel vier trackdays per jaar op zaterdag of zondag. Je betaalt een eenvoudige somma en je kunt racen met je eigen auto. Dondert niet welke kleur, welke banden, welke motor of wat dan ook. Zet je lieveling op het spel en kijk hoe goed jij bent en hoe snel je kleine racertje is.
Bij het overlijden van de Classic  Race van Frank Slot, want dat kunnen we nu onderhand wel stellen, is dit een mooi alternatief. Mij spreekt het bijzonder aan, want ik ben ook helemaal tegen alle regels voor de koningsklasse, de Formule 1. De reden moge duidelijk zijn. Het gaat gewoon om zo keihard mogelijk en als je daar een zescilinder turbomotor intercooler voor wilt gebruiken is dat jouw zaak. Dus ook een V8 of V12 is toegestaan. Alle flutregeltjes die nu verzonnen zijn, verwoesten de Koningsklasse. Een saai optochtje met vrolijk knipperende rode achterlichtjes als het regent. De trainingsrondjes die wij op vrijdagavond soms tussen 22-23 uur rijden zijn spannender. Vooral met kortsluiting tussen de oren en een coureur die daardoor keer op keer de macht over het stuur verliest.
Hoeveel lol geeft Trackday? Het begint al met het kiezen van de auto die je wilt inschrijven. Daarna het prepareren, voor (in ons geval) een razendsnelle MDF-baan waar alle plesticracers verschrikkelijk aan moeten wennen. Dan de keuze van de banden. Ook al zo’n heikel puntje. En tot slot de coureur zelf. Ik heb mee mogen maken dat een collega-coureur die ik al een hele tijd op de hielen zat, opgaf omdat hij uit de broek moest. Aan alles gedacht, behalve aan de plas. Wereldsport!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten