Hein Tunnissen |
Koele kikker
Je leert iedere dag.
Kreeg ik naar aanleiding van een chat de vraag waar je die koperen strips kunt
kopen waarmee de gleuven van onze racebaan zijn afgezet. Daarmee pikken de
stroomafnemers van onze racewagens de stroom op zodat het torretje begint te
snorren. Even was ik perplex: je hoeft toch niet alles te weten om een blogje
te mogen schrijven? Ik googlede wat en kwam uit bij Conrad.de maar ook bij een
glazenier, zo’n glas-in-lood-kunstenaar. Het leek me wat zot, maar ik mailde
het opgewekt naar de Filipijnen want daar kwam de vraag vandaan. Terwijl die
mail pas net op de post was, schreef ik ook onze CEO ook om hem eens te polsen.
‘Grappig verhaal’, schreef Markus Aurelius subiet terug, ‘want toen onze baan
werd gebouwd, botsten onze ingenieurs op hetzelfde probleem!’ Dat nogal groot
was, want in het eerste enthousiasme was de baan al toegezegd voor verhuur,
terwijl er toen nog geen meter gereden kon worden, anders dan met
opwindautootjes. Waar koop je in godsnaam dat vermaledijde koper? Stelen bij
NS?
Bleek dat spul uit China
te komen en natuurlijk had ons aller AliBaba het niet op voorraad. Maar na wat
rondbellen kwam er een glazenier uit Schoonoord uit de mouw en die had tig
rollen op voorraad. Omdat onze baan na enkele jaren zeer intensief gebruik,
langzaam maar zeker toe is aan nieuwe biezen, kan ik het adres hier niet
publiceren omdat het anders mogelijk op is als wij het in willen slaan. Wel kan
ik mededelen dat de door mij gekochte en intensief gebruikte Marvel Mystery Oil
een weldaad is voor deze strips en ik kan dan ook iedereen het gebruik ten
zeerste aanraden. Het glijmiddel verbetert het contact intensief en de
geleiding aanzienlijk. De prestaties gaan beslist omhoog, net zoals in de echte
wereld van het glijmiddel.
Ondertussen kan ik de
vraag uit de Filipijnen beter plaatsen. Hij kwam van de Nederlandse zeeman
Frank die meer op de Filipijnen en in Thailand vertoeft dan in Holland en dus
ook daar zijn racebaan gaat bouwen. Dat is een bijzonder interessant gegeven,
want je mag aannemen dat de temperatuur en de luchtvochtigheid in die contreien
beduidend afwijken van wat wij hier gewend zijn. Hoe zit het met de grip op die
gloeiendhete baan? Hoe is de stroomafname en blijven de geplakte koperen strips
wel goed zitten of krullen zij in de regentijd als serpentines over de rand van
de tafel waarop de baan is bevestigd?
Wij weten het niet. Omdat
wij in tegenstelling tot die luitjes in Drachten, ook in de zomer de baan
sarren met ons fenomenale bandenrecept, kunnen wij die informatie goed
gebruiken. Met de klimaatverandering voor de deur moeten wij op het ergste
voorbereid zijn. Zo weten wij nog van Kuala Lumpur dat de coureurs daar
doelbewust ieder plasje water opzochten om hun banden te koelen omdat als
gevolg van de enorme hitte het rubber te hard sleet om binnen drie
bandenwissels te blijven, waarmee je toch al gauw 18 seconden aan de broek
hebt.
Wij wisselen over het
algemeen in minder tijd onze bandjes, maar het blijft natuurlijk een gruwelijke
ergernis als je een keer extra naar binnen moet, terwijl je Raymon Senna op de
hielen zit die door niks en niemand gehinderd de ene ronde na de andere het
record scherper zet. Dat hij oorspronkelijk uit een hels warm land komt, doet
niet ter zake. Hij is gewoon een gruwelijk koele kikker met zo’n mooi koperen
kleurtje. Dat is het!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten