zondag 31 mei 2015

Koele kikker



Hein Tunnissen

Koele kikker
Je leert iedere dag. Kreeg ik naar aanleiding van een chat de vraag waar je die koperen strips kunt kopen waarmee de gleuven van onze racebaan zijn afgezet. Daarmee pikken de stroomafnemers van onze racewagens de stroom op zodat het torretje begint te snorren. Even was ik perplex: je hoeft toch niet alles te weten om een blogje te mogen schrijven? Ik googlede wat en kwam uit bij Conrad.de maar ook bij een glazenier, zo’n glas-in-lood-kunstenaar. Het leek me wat zot, maar ik mailde het opgewekt naar de Filipijnen want daar kwam de vraag vandaan. Terwijl die mail pas net op de post was, schreef ik ook onze CEO ook om hem eens te polsen. ‘Grappig verhaal’, schreef Markus Aurelius subiet terug, ‘want toen onze baan werd gebouwd, botsten onze ingenieurs op hetzelfde probleem!’ Dat nogal groot was, want in het eerste enthousiasme was de baan al toegezegd voor verhuur, terwijl er toen nog geen meter gereden kon worden, anders dan met opwindautootjes. Waar koop je in godsnaam dat vermaledijde koper? Stelen bij NS?
Bleek dat spul uit China te komen en natuurlijk had ons aller AliBaba het niet op voorraad. Maar na wat rondbellen kwam er een glazenier uit Schoonoord uit de mouw en die had tig rollen op voorraad. Omdat onze baan na enkele jaren zeer intensief gebruik, langzaam maar zeker toe is aan nieuwe biezen, kan ik het adres hier niet publiceren omdat het anders mogelijk op is als wij het in willen slaan. Wel kan ik mededelen dat de door mij gekochte en intensief gebruikte Marvel Mystery Oil een weldaad is voor deze strips en ik kan dan ook iedereen het gebruik ten zeerste aanraden. Het glijmiddel verbetert het contact intensief en de geleiding aanzienlijk. De prestaties gaan beslist omhoog, net zoals in de echte wereld van het glijmiddel.
Ondertussen kan ik de vraag uit de Filipijnen beter plaatsen. Hij kwam van de Nederlandse zeeman Frank die meer op de Filipijnen en in Thailand vertoeft dan in Holland en dus ook daar zijn racebaan gaat bouwen. Dat is een bijzonder interessant gegeven, want je mag aannemen dat de temperatuur en de luchtvochtigheid in die contreien beduidend afwijken van wat wij hier gewend zijn. Hoe zit het met de grip op die gloeiendhete baan? Hoe is de stroomafname en blijven de geplakte koperen strips wel goed zitten of krullen zij in de regentijd als serpentines over de rand van de tafel waarop de baan is bevestigd?
Wij weten het niet. Omdat wij in tegenstelling tot die luitjes in Drachten, ook in de zomer de baan sarren met ons fenomenale bandenrecept, kunnen wij die informatie goed gebruiken. Met de klimaatverandering voor de deur moeten wij op het ergste voorbereid zijn. Zo weten wij nog van Kuala Lumpur dat de coureurs daar doelbewust ieder plasje water opzochten om hun banden te koelen omdat als gevolg van de enorme hitte het rubber te hard sleet om binnen drie bandenwissels te blijven, waarmee je toch al gauw 18 seconden aan de broek hebt.
Wij wisselen over het algemeen in minder tijd onze bandjes, maar het blijft natuurlijk een gruwelijke ergernis als je een keer extra naar binnen moet, terwijl je Raymon Senna op de hielen zit die door niks en niemand gehinderd de ene ronde na de andere het record scherper zet. Dat hij oorspronkelijk uit een hels warm land komt, doet niet ter zake. Hij is gewoon een gruwelijk koele kikker met zo’n mooi koperen kleurtje. Dat is het!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten