zondag 10 mei 2015

Beurs-II


Hein Tunnissen

Beurs-II
De SLN-beurs in Houten is een halfjaarlijks fenomeen, georganiseerd door Scalextric-jongens die samen een cluppie hebben. Geen idee of het nog goed loopt, want het nieuws op hun site dateert van 2004 en dat is meestal een veeg teken. Misschien is het ook vooral de beurs die hen bindt, wie zal het zeggen. Het grote verschil tussen hullie en ons (Marcus, Raymon, Robin, Fokko, Erik en ik) zit ‘m in de hang naar snelheid. Scalextric is tegenwoordig vooral erg mooi en nog maar een beetje snel. Het oude Britse merk van weleer wordt vandaag de dag links en rechts ingehaald door veel snellere bolides.
Onze Erik had zo een afspraakje met Klaas Bos die ik, van de gelegenheid gebruikmakend, even een hand ging geven. Klaas die in november steevast in Sinterklaas verandert, had voor Fokko een Black Arrow meegebracht. Vel ah’s en oh’s van onze kant, zoals je dat doet als een clublid een nieuwe bolide aanschaft met een enigszins agressief voorkomen. Taxerende blik onderwijl: het is geen Mosler. Lijkt er nog niet op. Gerustgesteld staken wij de dwarsgang over om bij Frank Slot te pauzeren. Marcus heeft een brilletje en het verschaft hem arendsogen. Zo ontdekte hij twee brikjes uit de stal van Circuit 24, een oud Frans merk dat de strijd aan bond met belmotoren. Ik kreeg even een brok in mijn keel. Mijn jeugd!
Iets eerder een stand met een wonderschone DS, het strijkijzer. Mijn hele jeugd heb ik in die auto doorgebracht die mijn vader kocht omdat mijn moeder dat wilde. Jaja, mijn moeder is me er eentje! En mijn vader wist dat zij helemaal gelijk had gehad toen hij het stuur van zijn VW-kever inruilde voor het eenspakige stuur van de DS. Christenemeziele, die auto reed in zijn twee al harder dan die hele kever in  vier met wind mee. De verkoper blufte niet: Dit is de meest opgepakte auto van de hele beurs en daar had hij vermoedelijk gelijk in. Terwijl ik nog stond te rikraaien, zal ik wel, zal ik niet, schoof er een man langszij die ‘m stante pede kocht. En zijn vrouw betaalde! Ik zag dat de geschiedenis zich herhaalde.
Afgetroefd schoven wij verder en al grabbelend ontdekten Marcus en ik hele leuke wrakken in de 5 eurobakken. Soms met een spiegeltje, soms zonder spiegeltje, bumpertje, ruitenwissertje of wat er nog maar meer af kan breken van een slot car. Omdat wij eerder tijdens een clubuitje naar Drachten De Bunker leerden dat open auto’s een klasse apart vormen, kochten wij allebei een Courage C60 van Hobby Slot waarvan de spiegels op persicoop-hoogte zijn gemonteerd, zodat je je kunt afvragen waarom die er niet zijn afgebroken. Marcus een witte en ik een blauwe. In tegenstelling tot veel Ford Lotussen van Fleischmann in de ramsj hadden de heren coureurs het hoofd nog weten te redden. Wij concludeerden dat dit dus wel zeer slome auto’s moesten zijn die nodig een beetje opgetuned moesten worden. Huppekee, in de rugzak en thuis zien we wel verder.
Na nog vijf kwartier rondschuifelen, waarbij we ons zelfs even vergaapten aan een demo digitaal racen, besloten wij het hazenpad te kiezen. Terug naar TE om de nieuwe aanwinsten te testen. Erik en Fokko zouden nog effe naar Heesch blèren en dus namen we afscheid met een ‘Tot vrijdag!’. Op weg naar Zwolle overwoog Marcus dat we ze vermoedelijk nog wel zouden zien. Eenmaal in ons clubhuis waar de kachel al enige tijd snorde om de baan lekker op te warmen, hadden wij nauwelijks een paar rondjes gereden of de Polio van Fokko stond alweer voor het huis. “Hallo allemaal! Hier zijn Fokko en Erik”, klonk het lachend!
Ik dacht: Amazing, vrienden voor het leven! (Slot volgende week)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten