Hein Tunnissen |
Rijrichting
Zij die een gloeilamp (huh?) in een fitting kunnen schroeven
of een ledlamp vast kunnen klikken, kunnen meestal ook wel uit het hoofd een
hotelschakeling tekenen. Zo’n rare grap waar niemand bij stilstaat: de lamp die
je boven aan de trap hebt aangemaakt, beneden in de gang uitmaken. En dat
oneindig vaak, in willekeurige volgorde. Elektra blijft dus boeiend, maar is soms
ook verrekte lastig. Denkend aan die hotelschakeling geef ik u de volgende sudoku:
‘Hoe kan een auto op een analoog circuit een wissel
passeren? Kan hij dan alleen maar rechtdoor rijden, waarbij de wissel wordt
genegeerd of moet hij na de wissel verder rijden op een andere track en hoe
weet de controller dat dan?’
Het is een lastige kwestie omdat de fabrikant onder de
wissel allerlei dunne draadjes heeft aangebracht die de stroom van de ene track
naar de andere moeten brengen of waarmee zogenaamde deadspots worden
omzeild. Ninco-wissels bijvoorbeeld
zitten vol met deadspots, om gek van te worden. Hoe dan ook, het is een lastige
kwestie omdat je vroeger helemaal niet over dit soort kwesties hoefde na te
denken. De stroom op track één, was na een rondje rijden nog steeds de stroom
op track één, en bij een viersporenbaan had je dit dus vier keer naast elkaar.
Alles strikt gescheiden, alles keurig overzichtelijk. Bij een wedstrijdje rijd
je dan twee of vier heats, waarbij je je controller per heat in de juiste
aansluiting klikt. Simple comme bonjour!
Wij te TE doen niet anders, waarbij iedereen mooi op een
rijtje staat in de dezelfde volgorde als de stopcontactjes. Ordelijke mannen, dociele
sukkels! Maar haal je het nu in je botte harses om op diezelfde baan digitaal
te gaan racen, dan wordt het een heel ander verhaal. Je hebt dan namelijk te
maken met òf Ninco, òf Scalectrix Digitaal òf Carrera òf Slot.It, of een
combinatie hiervan.
Iedereen die ooit in Italië is geweest, weet dat je de
stekker van je scheerapparaat niet zomaar uit het stopcontact moet trekken,
maar dat je met de andere droge (!) hand dit inbouwstopcontact pal naast het
wasbekken moet tegenhouden. Er zijn namelijk twee mogelijkheden: of je trekt
een stuk muur met dat stopcontact de badkamer in, of je trekt dat hele
stopcontact inclusief twee meter bedrading rechtstreeks los van de meterkast
zes verdiepingen lager. In het laatste geval is kortstondige elektrocutie
waarschijnlijk; in het eerste geval houd je er op zijn minst een gekneusde voet
aan over vanwege die klont steen die meekomt. In Spanje kan iemand exact
hetzelfde overkomen, met dat verschil dat er geen spanning op het stopcontact
staat. Gewoon niet aangesloten. In principe is dat dus wel veiliger.
Slot.It Italië en Ninco Spanje. Die twee verbinden is natuurlijk
de goden verzoeken. Ooit las ik op een slotcar-website de vragen van
belangstellenden en ik moest op een bepaald moment zo verschrikkelijk hard
lachen dat mijn vrouw mij korzelig vroeg of ik me niet zo verschrikkelijk wilde
aanstellen. Zij wist niet waarover het ging, maar toen ik het haar had
uitgelegd (zo goed en zo kwaad als dat ging), moest zij zelf ook zó hard
lachen, dat de buren er beslist iets van gedacht moeten hebben. Onze bed sprong
namelijk gewoon op vier poten door de slaapkamer!
Enfin. De vraag was: “Ik heb mijn slotracebaan aangesloten
op de transformator (rood) door de pennetjes in de gaatjes bij het startstukdeel
te duwen. Het regelaartje heb ik met het driepolige stekkertje in de
aansluiting daarnaast geduwd. Nu rijdt de auto achteruit! HOE KAN DAT?” Ik heb
die beste man meteen een mailtje gestuurd dat hij de pennetjes van de
transformator moest omdraaien. Ten overvloede schreef ik nog: ‘Plus en min,
hè?’ Maar dat bleek hij wel goed te hebben gedaan.
De vraag van vandaag: Wat is er dan wel fout gegaan bij deze
slotcarracer? Het antwoord zal ik zelf maar geven, want dit verzint u niet. De auto
stond verkeerd om! Stomtoevallig boven op de witte pijl op de baan die aangeeft
wat de rijrichting is. Op die website stonden nog tal van andere grappige
vragen en opmerkingen die mijn vrouw en ik samen hebben liggen lezen, wat wel
een beetje jammer was want we hadden eigenlijk hele andere plannen. Maar daar
is niets meer van gekomen.
Wat ik wil zeggen is dit: niet iedereen heeft verstand van
elektriciteit en velen beginnen al misselijk te worden als het issue ‘gelijkstroom
of wisselstroom’ te berde wordt gebracht. Laat staan het ontwerp van een
hotelschakeling voor een woonkamer met vier deuren en evenzoveel schakelaars.
Met die mensen zal ik het dan ook niet hebben over mijn vermetele poging om
Ninco-wissels in een Fleischmannbaan in te bouwen op basis van aanwijzingen van
Slot.It. Na zes dagen onder mijn tafel met draadjes te hebben zitten prutsen
kan ik nu alléén en waarschijnlijk voor eeuwig alléén, met één regelaar op alle
vier de tracks rijden, zowel linksom als rechtsom. In Rome wordt dit wonder met
aandacht bestudeerd!
Wij hebben gelukkig geen hotel, want van een hotelschakeling heb ik geen kaas gegeten!
BeantwoordenVerwijderenThis blog aware me about different programs which can become very useful for our friends and kids. Few websites provide combined courses and few of the are separately for single subject. Glad to get this
BeantwoordenVerwijderenหนังการ์ตูน