Hein Tunnissen |
Held
Voor mij ligt een klein boekje, de catalogus van de firma
Slot.It. Het boekje telt 75 pagina’s en heeft een handzaam formaat. Daarmee ben
ik wel positief genoeg geweest over dit Italiaanse bijbeltje dat veel
slotcarracers in hun racekist koesteren. Wat meteen opvalt is dat Nederland
geen distributor heeft. Kennelijk zijn wij afhankelijk van een buurland, zeer
waarschijnlijk Duitsland, hoewel het boekje in het Engels is geschreven. Nu kun
je zeggen: ‘Wat doet dat er nou toe?’, maar een beetje vreemd is het wel. Nog
vreemder is dat op negentig procent van de producten geen fatsoenlijke code
staat waaraan je het product kunt herkennen als het al een half jaar in je kist
heeft gelegen. Welke SCP-cartridge (€65) is dit in godsnaam?
Laatst had ik zo’n kwestie. Een slotcar viel enorm tegen en
ik besloot dat er een kleinere motor in moest. Gelukkig had ik nog een NSR
(staat er op), type Shark (staat er op) van 22,5k (staat er warempel ook al op!).
Dat is handig! Bij de firma Slot.It is dat niet zo. Ze rusten alle motoren uit
met een oranje of een rode dop en succes ermee! Ik heb al eens geprobeerd om
het aantal omwentelingen per minuut (onbelast, 12 volt) te tellen, maar dat mislukte.
Gelukkig is het in het duurdere segment een stukje beter
gesteld. De Flat-6 kun je krijgen in een gele, oranje of zwarte jas met tekst!
Hoera! Ook de Boxer heeft zo’n bestickering. Wat dan wel weer een puntje is: de
beschrijving of de toelichting faalt volledig en daarmee wordt duidelijk waarom
het zo’n klein handzaam boekje is: nul tekst. Ik bedoel er moet een reden zijn
waarom je een gesloten can koopt, eentje met twee gaten of juist met een
langgerekte koelsleuf, de GT Racing. Nu hoopt Slot.It natuurlijk dat ik, door
twijfel overmand, alle Flat 6-uitvoeringen die voor handen zijn koop en dan
proefondervindelijk ga vaststellen welk motortje het beste voldoet. Dat het een
achterlijk duur merk is, wist ik al, maar dit gaat mijn vrouw toch echt te ver.
“Dit zijn honderd procent China-producten!”, roept zij, “een centenkwestie!”
Sinds wij echter wedstrijden rijden die wat langer duren,
weten wij ook dat de motoren dan wat korter leven. Kennelijk is die koeling een
puntje om rekening mee te houden. En wat staat er dan in die beschrijving?
Flat-6RS 25K 25.000 rpm 240g*cm @12V – different
opening case. Ja, dat zie ik ook wel. En ik begrijp ook dat er een verband
is tussen 25k en 25.000 rpm. Bij sommige motoren staat ook nog ‘No Pinion’,
maar het grappige is dat niet één van die Boxers of Flats een pinion heeft!
Daarbij: ik ben niet blind! Ook zo grappig om te weten is dat de oranje Flat-6
S in gesloten uitvoering kennelijk de winnaar (mijn conclusie, iets anders kan
ik niet verzinnen) heeft opgeleverd: European Group C Championship 2013-2014
Motor. Of iedereen heeft toen verplicht met zo’n motortje gereden, dan kan
natuurlijk ook nog het geval zijn. Ik vraag me dan meteen af: Waarom die? En
niet de andere, precies dezelfde met langgerekte koelsleuf, waar ter
aanbeveling dan wel weer bij staat: No Pinion. Dit model vermeldt “Double Side
– open en closed”. Prima, maar waarom is dat? Moet de gesloten zijde naar de
baan gekeerd zijn, of juist onder het kapje liggen zodat de hete luchten
gemakkelijker kunnen opstijgen? Of is dat juist onverstandig vanwege naar
binnen klauterende marters? Je weet het niet en je komt het ook niet te weten.
Dat is hinderlijk.
Verdomd hinderlijk zelfs, want je wilt je goeie geld het
liefst meteen in één keer goed uitgeven. Dat soms het kwartje toch valt, blijkt
als je de moeite neemt om de Slot.It website te exploreren. Onder het chapiter
Instructions, FAQ, vind je een toelichting op de Wheel Product Codes, zodat je
gemakkelijk bandjes kunt kiezen en bestellen. Inderdaad, zoiets bedoel ik met
productinformatie. Daarbij is het dan wel eeuwig zonde dat wij onze wielen
steevast bij de Spaanse concurrent kopen die dit systeempje al een halve eeuw
eerder op de rails had.
Onderhand mag u denken dat ik een ongelooflijke azijnpisser
ben, maar dat is meestal niet zo. Ik wil alleen even expliciet maken dat
Maurizio Ferrari niet mijn dikke vriend is (Dear Maurizio, Thank You Maurizio,
Great Job, Maurizio!) waarvoor velen op Slotcar Forum hem houden. Ik zou graag
zien dat de zaak 180 graden kantelde en dat de toon meer die van ‘Dear
Customer’ zou zijn. Sommigen onder ons geven per maand rustig meer dan duizend
euro uit aan hun piele autootjes en aanverwante zaken. Best, maar de meesten
doen dan niet en kunnen dat niet. Dan is vijftien euro ex verzendkosten best
een flink bedrag. Vooral als je geen idee hebt wat je koopt en waarom je dat doet.
Het is wel de praktijk en degene die dit eerlijk aan zijn vrouw durft op te
biechten, is wat mij betreft de held van de dag! Degene die dit aan mijn vrouw
durft te klikken, kijk ik nooit meer aan!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten