zondag 28 juni 2015

Opschalen



Hein Tunnissen

Opschalen
Als er ergens een enorme fik is en de pers komt erbij om te vragen wanneer het vuurtje uitgaat, dan zegt de dienstdoende brigadier, dan wel de brandweercommandant na enig gewichtig keelschrapen: ‘We gaan eerst opschalen!’ Dit betekent in normaal Nederlands een telefoontje naar omliggende korpsen om ook met hun autootjes en brandweermannetjes naar de helse vuurzee  te komen om een potje mee te spuiten.
Opschalen is, en dat is vrij nieuw, ook een term die steeds meer wordt gehoord in de fascinerende wereld van het slotcarracen. Van de meest gebruikelijke schaal 1:32 naar de andere klasse, namelijk 1:24. Het getal is weliswaar kleiner, maar dat betekent in de praktijk dat de auto groter wordt. Voor meer uitleg omtrent dit systeem kun je het beste maar even Googlen.
Hoe dan ook, wij hoorden ervan van een echte crack op de beurs in Houten die er meteen bij vermeldde dat het heel anders is dan 1:32. Minder snel ook, eigenlijk, welbeschouwd. Marcus verloor subiet zijn belangstelling, dat zag ik wel. Maar Fokko niet! Fokko is ons denkende laboratorium die wil eksperimenteren met metalen chassis, andere schalen, banden van isolatiebuis die je voor negentig procent moet wegschuren en volstrekt onbekende merken van nog veel onbekendere fabrikanten uit ver weg gelegen failliete zuidelijke eurolanden, waar de werkloosheid zo nijpend is dat volwassen mannen dagelijks FT bezig zijn met dit soort prutsautootjes.
Je mot toch wat! Ik zag aan Fokko dat hij gegrepen was door het getal vierentwinitg en hij is lijp genoeg om staande aan de toonbank te berekenen dat zo’n enorme bak ook wel over de MDF-baan te TE kan slierten. Want het zijn echt kasten van auto’s met enorme banden die al een beetje doen denken aan de bandjes van een oude Mini of een Deux Chevaux.
Dit nu, dit anders denken, dit opzoeken van de randen van de sport, want zo mag slotcarracen toch wel worden genoemd, hangt samen met een goed clubleven. Heb je te weinig leden of is de animo anderszins wat weggezakt, dan rest er niet veel dan zwijgzaam aan je eigen autootje prutsen en vervolgens plichtmatig je rondjes kachelen totdat de clubavond weer afloopt. Meestal roept er dan iemand zoiets als ‘Het is tijd!’ en als dociele honden pakken de leden dan hun bulletjes bij elkaar om naar buiten te sloffen. Doei, hè?
Wel sneu natuurlijk. Wij van Amazingslotcarracing hebben daarentegen een levendig clubleven en de consequenties is dat je het soms allemaal niet meer kunt bijsloffen. Heb je net de boel een beetje op orde in de 1:32-klasse, komt daar weer een clublid binnen schuifelen die zegt te denken aan 1:24. Zegt te denken? Ik wed dat ie m al op het oog heeft en in het ergste geval staat ie al op de werkbank van die voormalige KartGarage. En dan kun je als club eigenlijk al niet meer terug.
Zelf sta ik ook niet zo stevig in de schoenen, want alweer jaren geleden kreeg ik van mijn vrouw en deels ook van mijn eigen moeder een Citroën Xsara op zowat die reuze schaal. Een RC-karretje wel te verstaan. In onze boerderij hebben wij een mooie grote schuur met gladde betonvloer. U kunt het zich meteen voorstellen. Jammer is alleen dat het veel gedoe is voor korte pret. Sommigen denken zo over seks, maar zo bedoel ik het niet. Het batterijtje is zo snel op. Dan toch maar beter een slotcar op schaal 1:24 misschien. Constant onder spanning! (Zie je wel, het is dus een echte sport!)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten