Hein Tunnissen |
Fleischmann-fever
We hebben het al meermalen tegen elkaar gezegd: Als de oude
Fleischmann dit nog mocht meemaken dan ging hij rechtop in zijn graf zitten om
het beter te kunnen zien. Wij schrijven het jaar Onzes Heren 2015. Met grote
regelmaat rijden er op de knettersnelle baan van Amazingslotcarracing te TE
vier Ford Lotussen van Fleischmann hun rondjes. U haalt nu de schouders op en
denkt ‘So What?’ Maar dat denkt u niet meer als ik een Fleischmann Lotusje
omruil voor een Mosler, want dan blijkt dat die Mosler het amper of zelfs helemaal
niet sloft tegen die oude Fords. Knoerthard rijden die dingen en daar komt dan
nog eens bij dat die auto’s een carrosserie hebben die een beste dreun zomaar
weerstaat. Over de boarding? Geen punt! Met een fraaie boog de Solexbocht uit en
tussen de katten beland? Geen punt, hoewel natuurlijk die geschrokken katten
met hun nagels niet voor de poes zijn.
Het verhaal begint met Alphons Pinion uit Delfzijl. Die
zaagde zo’n autootje min of meer doormidden, hing daar een motorsteuntje van
Slot-It in en zocht er een motortje bij. Nog wat oude tandwieltjes en
hatsiekiedee, een nieuwe slotcar! Wij vonden het leuk, maar ook een beetje uit
sentiment en daarmee sluipt dan wel een vals glimlachje binnen.
Nu hebben wij twee zeer eigenzinnige mannen in onze club.
Eentje met een Polio die hij behandelt of het een Ferrari in betere tijden is.
Laten we hem Fokko noemen. De ander is Erik en die rijdt in een soort Bassie
& Adriaan-busje, dat hij nota bene tijdens de clubavonden duidelijk in het
zicht aan de weg zet. Gênant, natuurlijk, maar wij vinden het tot op heden niet
echt een breekpunt.
Hoe dan ook, deze mannen werden hard geraakt door het
Fleischmann-virus en zo kon het gebeuren dat er in de nachtelijke uren te
Musselkanaal werd geboord, gevijld en gelijmd. Alles offset natuurlijk en met
de roestvaste overtuiging van het gelijk hebben, zoals we dat eigenlijk alleen
nog maar kennen van Henri Ford, die dus inderdaad gelijk kreeg. En zo ook Fokko
en Erik. Of moet ik zeggen Erik en Fokko, want Erik bouwt ze onderhand in
licentie, de één nog sneller dan de ander.
Laatst was hij zo ongeduldig dat hij een nieuw getunede Fleischmann op
de baan zette waarin het zelfs het hele coureurtje ontbrak. Kijk, is zo’n
ventje onthoofd (wat heel vaak gebeurt met die Lotussen omdat de rolbeugel net
iets te laag is uitgevoerd); dáár doen wij reglementair niet moeilijk over.
Maar helemaal geen knullie en zelfs geen stuurtje, dat is toch wel een lastig
verhaal. Het gaat wel om de veiligheid op de baan natuurlijk.
De Flerischmann-fever heeft onderhand zulke afmetingen
aangenomen dat er bijna elke clubavond over de Nationale Classicrace wordt
gesproken. Natuurlijk niet met de beste bedoelingen! Inmaken die hap! Zo staat
ook de Fleischmannbaan in Drachten op de nominatie voor een flinke scheerbeurt.
Dan zijn er mijns inziens twee mogelijkheden: Of Drachten houdt daarna op te bestaan of iedereen ruilt zijn Mosler in voor een Ford
Lotus van Fleischmann. Wij schrijven het jaar Onzes Heren 1965, ditmaal in
goud.
Amazing!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten