Hein Tunnissen |
Spionage
Wij van
Amazingslotcarracing te TE rijden met 14 volt onze rondjes. Wij vinden dat een
lekker pittig stroompje waarmee je lekker kunt accelereren. Toegegeven, het
gaat er weleens wild aan toe, zodat je zou kunnen denken
aanwezig te zijn bij een modelbouwvliegtuigclub, maar dat gebeurt slechts
zelden. En dan is altijd sprake van een ongelukje. Zoals die keer dat ik mijn
bandjes wilde slijpen op baan vier waarop wat verderop wat peperdure bolides
geparkeerd stonden. Die gingen er dus als een dolle van door toen ik vol gas
gaf om de achterbanden van mijn auto op een stukje schuurpapier te drukken.
Of die andere keer, toen die
twee Groningse knapen uit Delfzijl die zijn overgelopen naar Friesland, kwamen
spioneren voor die club in Drachten. Die gingen nota bene meteen zelf aan de
knoppen zitten om de spanning terug te voeren naar accuniveau. Die waren zich
helemaal suf geschrokken van hun eigen autootjes. Zo hard gingen die ineen!
Nee, dat kon echt niet, jammerden zij!
Ik was daar wel wat
verbaasd over. Als ik ergens anders ben ga ik ook niet meteen aan de knoppen
van mevrouw zitten als mij dat noodzakelijk toeschijnt. Daarbij: het is gewoon
een kwestie van wennen. Neem nu (dit schrijf ik voor mijn goede vriend Henkjan
Stulp) zo’n prachtige FORD Lotus van Fleischmann. In zijn wonderlijke eenvoud,
maar met oogstrelende belijning en duidelijk zichtbaar kleppendeksel van de
roemruchte V8 in het achteronder, is deze cabrio wel de Trabant onder de
racewagens. Je kunt het knijpertje rustig helemaal induwen en vastzetten: hij
knort lekker onverstoorbaar zijn rondjes. Hij weet niet eens wat de-slotten is!
Op een dag begon me dat zo verschrikkelijk te irriteren, dat ik met een zwieper
de trafo in één keer opentrok naar 18,6 volt. Wat er gebeurde was fenomenaal!
Het gekke ding scheurde als een bezetene in het rond en haalde op het rechte
eind snelheden waar Heinrich Joseph Wilhelm Fleischmann slechts van gedroomd
kan hebben.
Nu ken ik iemand die van
zo’n oude T-Ford een moderne showcar heeft gemaakt door er een motormount van
NSR in uit te zagen en daarin weer een 25K-motor van Slot-It te proppen, de ultrageharde
RVS-as van NSR te lageren in a-centrische bushings van Slot-it, de neus uit te
rusten met de sportschoen van Ninco, de bedrading te vervangen door 2,8 mm2
Litze van Klaas Bos en er tegen circa 100 euro onvervalste kosten een lekker
karretje te maken dat op 12 volt best aardig meekomt. Een beetje jankend; dat
dan weer wel.
Ach ja, je moet wat als
je de hele avond rondjes rijdt. Wij van Amazingslotcarracing reden onlangs op
14 Volt tegen de klok in. En kijk, dan begint het pas echt pittig te worden.
Met het hele circuit in je hoofd denk je: bocht naar links, maar dan gaat ie
naar rechts. Alsof je in Engeland bent, maar dan toch weer anders. Look Left!
Bengs! Voor mij was het extra lastig
want mijn Slot-It regelaar bleek nogal bevattelijk voor dat omdraaien van plus
en min en weigerde dus subiet iedere vorm van medewerking. Moest ik dus terug
naar de bloody Parma-regelaar van de club waar niks mis mee is, maar die qua
karakter toch heel anders is dan mijn eigen drieknopper waaraan ik normaal
gesproken mag draaien. Maar toen ik weer thuis was wist ik dat mijn wraak zoet
zou zijn: volgende keer rijden we weer normaal, maar dan wel achteruit! In wat
ik dan maar de “Daf-klasse” noem. Ik ben al aan het oefenen en het gaat best
goed, al zeg ik het zelf, hoewel dat achteruit driften niet eenvoudig is!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten