Hein Tunnissen |
Aan den lezer!
Hoewel je natuurlijk een blog schrijft om iets te vertellen
of te beschrijven, kun je natuurlijk ook best eens wat achteroverleunen en de
lezertjes een vraag stellen. Dat van die ´lezertjes´ is niet denigrerend
bedoeld, maar ik krijg dat woord niet meer uit mijn kop sinds een collega (v)
dat woord te pas en te onpas gebruikte voor degenen die ons magazine lazen. De
lezertjes dus. Schreef je een gruwelijk lastig verhaal over de Miljoenennota
vanwege de derde dinsdag in september (de lezertjes: ‘Oh, u bedoelt
Prinsjesdag?’), en dan klepperde zij er meteen dwars overheen dat zij bang was
dat diezelfde lezertjes het niet zouden snappen. Als zij het al zouden lezen,
natuurlijk! Wat heb jij, zuchtte ik dan. “Een leuk verhaal over de vissen in de
Hofvijver!” Daarmee had zij dan een diepte-interview gedaan. Leuuuuuukkkkkkkkk!
Enfin, ik heb van die samenwerking veel opgestoken. Daarom
dus een vraag aan de lezertjes: “Welke slepers zijn het beste?” Het stellen van
deze vraag is volgens mij gerechtvaardigd omdat dit blog 208 is en de snelle
rekenaars onder de lezertjes weten nu meteen dat ik dit vier jaar doe. Vier
maal 52, waarbij dat laatste getal staat voor het aantal weken per jaar. So
far, so good! Een gek kan meer vragen dat zeven wijzen kunnen beantwoorden en
dat geldt zeker voor deze eenvoudige vraag. Zijn het de gladde rvs-slepers van
NSR, de roodkoperen van Slot.It, die hele dikke paardenstaarten van Carrera of
die hele goedkope mikmak daar tussenin van allerlei andere merken? Je weet het
niet! En voor zover ik weet is er ook nooit behoorlijk onderzoek gedaan naar
deze kwestie.
En van het één, komt het ander! Is het bijvoorbeeld zinnig
om de uiteinden schuin af te knippen en wat uit te rafelen? Moet je ze
regelmatig schoonmaken door er wat WD40 op te spuiten of is een vriendelijke
oliesoort een beter idee? En hoe zit het met de bevestiging van de draadjes?
Met een schroefje of een busje? Solderen of gewoon door een gaatje schuiven en
vast wurgen? Ik vind het raar dat niemand ooit de vraag stelt of met een
antwoord komt. Die gewoon zegt: Ik vind de dunne rvs-slepers op rol het beste.
Het meest kostenefficiënt, ze genereren het beste contact en de verbinding met
de draad is in alle gevallen sterk en betrouwbaar. De slijtvastheid is enorm en
ze nemen weinig vuil op. Daarnaast zijn deze slepers vriendelijk voor zowel
Litze, kopertape als de metalen strips van de plestic banen. Eigenlijk heb je
er na montage geen omkijken meer naar!
Ho, ho! Ik zeg niet dat het zo is! Moge dat duidelijk zijn?
Het gaat om de vraag en waarom die eens gesteld zou moeten worden. Als
slotcarracers naar beter streven, zo niet het beste voor ogen hebben, dan is
het handig de inserts te laten voor wat ze zijn en te beginnen bij het punt
waar het meteen pijn doet. Tijdens veel wedstrijden wordt tussentijds aan de
slepers geprutst. Er is bijvoorbeeld een soort HEMA-kwaliteit die de neiging
heeft om te klappen, zodat de slepertjes in kwestie als een soort gewei naar
voren steken. Het kan niet anders of sommige lezertjes hebben dit wel eens
ervaren.
In deze jubileumblog wil ik een lans breken voor de feiten.
Vroeger, toen ik nog nieuwsgierig was naar alles, was ik lid van een clubje
jongens dat modelbouw vliegtuigen bouwde. Het begon met een clubhuis. Op een
zondag reed ik met een clubgenoot een beetje zenuwachtig richting de Udenseweg
om bij een huis aan te bellen. Een man deed open en wij vroegen hem maar meteen
of wij zijn leegstaande garage in het
dorp mochten betrekken als clubhuis. Dat mocht en hij pakte de sleutel van het
rekje. Veel plezier, jongens! We kregen gadsamme niet eens een kopje koffie,
realiseerden we ons toen we weer naar huis fietsten. Hoe dan ook: in het clubhuis
werden vliegtuigen gebouwd op basis van wetmatigheid. Een toestel dat het niet
deed, werd keihard op de pijnbank gelegd en nagemeten. Dit is het balanspunt en
jouw balans ligt dáár! (Zes millimeter verderop!) Of: je hebt een spanwijdte
van 1,60 meter en een gewicht van 1950 gram. Dat kan natuurlijk niet!
Omdat ik toen al argwanender was dan de duivel, bouwde ik
ooit een miniatuur vliegtuigje volgens de wetmatigheden van onze club. De
spanwijdte was maximaal 12 centimeter, denk ik. Het hele bouwproces duurde zowat
anderhalf uur en meteen daarna gooide ik ‘m de lucht in. De rest van de avond
cirkelde hij mooi rond op de thermiek van de gaskachel. Pas in de lente stortte
hij neer.
Ik vind het dieptreurig
dat slotcarracers geen kernwaarden hebben, waaraan een goede slotcar
moet voldoen. Ik laat spoilers, spiegels, inserts en brandblussers maar buiten
beschouwing. De moraal van dit verhaal is dus dat de lezertjes nog niet van mij
af zijn! Nog heel veel te doen!
Leuke post, schrijvertje! Goed gedaan. 😃🤣🤣🤣🤣🤣
BeantwoordenVerwijderenNiet schoonmaken met rem reiniger want dan vliegt je slotcar in de fik 🤪 gebeurde mij laatst met die van Gert 🙈
BeantwoordenVerwijderenThank you for sharing valuable information nice post,I enjoyed reading this post.
BeantwoordenVerwijderenดูหนัง