Hein Tunnissen |
Biertje
Omdat ik thuis een spannend, maar erg leuk karweitje had,
kon ik die avond niet naar onze club. Dat kon natuurlijk wel, maar ik wilde
mijn karweitje afmaken. De voorbereidingen had ik de dagen daarvoor getroffen
en nu kwam het aan op starten (Zou er iets gebeuren?) en bij goede afloop
daarna ‘op het inregelen’. Ik wist dat ik daar onmogelijk bij weg kon lopen.
Daarom liet ik Marcus Aurelius, onze CEO, weten dat ik de eerste wedstrijd in
ieder geval verstek zou laten gaan. Omdat wij elkaar goed kennen en wij op een
soortgelijke wijze een klap van de molen hebben gehad, wist onze chef
onmiddellijk dat ik die avond niet zou verschijnen. Dat was helemaal juist en
de avond was voor mij een enorm succes. Met veel data, flikkerende ledjes,
uitlezen van meters en het aanbrengen van minuscule veranderingen die het
succes alleen maar groter maakten.
Enfin, belangrijk is dat allemaal niet. Wel dat er die
clubavond over van alles en nog wat werd geouwehoerd, maar voor vooral over een
nieuw te bouwen baan voor tractor pulling. Eerlijk waar: ik schrok me kapot! Ik
dacht ‘Je bent even niet in de buurt en ze gaan meteen de gekste dingen doen
die boeren!’ Nu weet ik niet of u ooit in Onstwedde bent geweest of in de
Mussel, maar daar doen ze dus aan tractor pulling. Het komt erop neer dat ze op
één zaterdag drie hectare grasland, waar je normaal gesproken geen poot in mag
zetten zonder een riek in je kont te krijgen, volledig aan gort rijden met
zelfgebouwde trekkers die vooral heel veel zwarte rook uitstoten en dus CO
rondsproeien alsof het snoepgoed is.
Omdat mijn vrouw en ik wensten te integreren, gingen wij desondanks
naar het tractor pulling terrein in Onstwedde. Rond tien uur ’s ochtends zat
iedereen aan de traditionele houten picknick bankstellen bier te drinken en
dreuge wurst mit kruutnaogel te knagen. Tegen elf uur moest de eerste een plas.
Omdat de banken op een bijzonder intelligente wijze aan de tafelpoten zijn
vastgemaakt, moest iedereen naast hem ook opstaan om de plasser de nodige
ruimte te geven om zijn voeten over de bank te hijsen. Dit tafereel herhaalde
zich nadien elke twee à drie minuten en ik begon toen het idee te krijgen dat
mijn vrouw het integreren verre van zich wierp.
Omdat ondertussen enkele trekkerpiloten alvast wat aan het
oefenen waren in het rook uitbraken, zei mijn zoon: Als dit alles is, kunnen we
beter naar huis gaan. Hij was toen erg in de ban van Lego Technics®,
dus begrijpelijk vonden wij dat wel. We kochten een troost-ijsje en vonden een
bankje langs de honderd meter lange sleepbaan. Afgezien van af en toe een
ontploffende trekker, gebeurde er geen ruk en daarom gingen wij gezwind naar
huis.
Maar dit nu, dreigde de nieuwe core business van onze leuke
slotcarraceclub te worden. Een circa vijf meter smalle lange baan, als een
soort ruggengraat verankerd in een vijf meter lange tafel. Tijdens het taart
eten zou die baan natuurlijk afgedekt worden door een afneembaar blad, omdat
anders de trekkers zich een baan zouden moeten worstelen door klodders slagroom,
uitgespuugde nootjes, afgevallen cakeklonten en vermoedelijk nog meer stukken
gekonfijte appel. En godbewaarme, naarmate de week vorderde, nam de euforie
over de nieuwe trekker pullingbaan alleen maar toe.
Het was niet gemakkelijk om niet een paar snerende
opmerkingen te maken over het enthousiasme dat als twee druppels water leek op
wat wij in Onstwedde hadden mogen aanschouwen. Tristan Hoijtink vroeg zich af
of voor deze baan ook echt zand zou worden gebruikt of iets van meel omdat het
minder weegt en gemakkelijker schoon gemaakt kan worden. Antwoord: Nee,
Groninger klei! Kets: Valt me tegen, dacht eerder aan veen. Kets: Veen droogt
te snel uit, wordt een speciaal soort zand. Kets: Oké! 😊😊
Of dit alles nog niet genoeg was, was er die week ook nog
een enorm gekrakeel over geschikte rallyauto’s. Iemand opperde iets over een
Fly en die schijnt een PB gehad te hebben om wel even serieus te blijven. Wat
is een rallyauto? Dat is een auto met twee poppetjes erin. Eentje om te sturen
(Slot-car!) en de ander om kaart te lezen (Slot-car!) Dat gezeur over die
rallyauto’s ging bijna 24/7 door en dat maakte dat ik de vraag stelde of het de
bedoeling was om over twee dagen een race met rallyauto’s te gaan rijden. De
onderliggende grom was: Had niet iemand dit op het Forum even kunnen
aankondigen, zodat de niet-aanwezigen iets meer tijd hadden om in hun kist te
zoeken naar een auto met a) twee poppetjes en b) inserts. Aha, die aanval trof
doel. Ik geloof dat het Job Renken en Erik Hoijtink waren die onmiddellijk de
poppetjes, de brandblusser, de binnen- en buitenspiegels, de verplichte extra
koplampen, spoiler en inserts wegstreepten. Ook de banden waren vrij. Over de
motor werd door Job nog wel gezegd dat die toch wel enigszins moest passen
onder het gebruikte lexan-interieurtje. Kortom, regels zoals je bij tractor
pulling verwacht. Biertje, dan maar?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten