Hein Tunnissen |
Inserts
Wat kunnen we vaststellen? Na een paar weken rijden, raggen
en rossen op de Nordschleife te TE, weten wij als geen ander dan de zesspoors
Carrerabaan, vooral een slotcarracebaan is waar je hard kunt rijden. Technisch
niet echt lastig. Ook weten wij dat we nog wel een paar jaar vooruit kunnen
want uit de data van de computer blijkt zonneklaar dat een rondje niet meer
hoeft te kosten dan een seconde of vijf plus nog wat. Zitten de snelste rakkers
van onze club in de acht, dan is duidelijk dat wij nog wat te doen hebben
voordat wij Tom Peters de oren hebben gewassen. Drie seconden minder is een
opgave, laat ik het zo zeggen.
De consequentie van dat harde rijden is schade en je mag blij
zijn dat een flinke knalpartij bij wat krassen blijft of een afgebroken
spiegeltje. Nu is het wel zo dan de diepe wens om nog harder te gaan bij ons
allemaal leeft en gelukkig hebben wij het besef dat die snelheid geen verband
houdt met het uiterlijk. Op de Facebook-pagina Slotcar Flohmarkt van Duitse
komaf doet dat ongerepte er wel toe. Dat blijkt uit vrijwel iedere advertentie,
ook als het om een licht beschadigde auto gaat. Denk aan twee minuscule putjes
in een hoekje van het spatbord vlakbij de koplamp. De vergrootglas-app van je
telefoon biedt uitkomst als je ze wilt zien. Direct veertig euro goedkoper en
de eigenaar put zich uit in diepe verontschuldigingen. Want men wil: ‘Wie
Neu!!’
Op onze Nordschleife duurt ‘Wie Neu’ hooguit twee rondjes en
als je helemaal geschuffeld bent en je nieuwe auto meteen inzet voor de wedstrijd,
dan weet je dat de kornuiten hem wel even in elkaar zullen beuken. Ik heb de faam
dat ik iedereen eruit wil tikken. Dat is beslist niet waar, maar ik kom niet
naar de clubavond om te klaverjassen (waar ik trouwens een gruwelijke hekel aan
heb, aan dat gekaart, laat ik het zo zeggen!). Nee, ik rij op het scherpst van
de snede en niks mooiers dan in de bocht inhalen. Beetje drift en vol het gas
erop! En dan is een piepklein tikje voldoende om de balans te verstoren. Niet
zelden lig ik zelf met een knal tegen de boarding op apegapen, maar dat is
natuurlijk het risico dat je moet incalculeren.
Als je ’t één bij het ander optelt, dan kun je concluderen
dat de schoonheid van de slotcar alleen belangrijk is bij de aankoopbeslissing.
Daarna is het een bijkomstigheid. Daarom trof het me zo dat er bij andere clubs
enorm wordt geleuterd over allerlei details, die er bij ons echt niet toe doen.
Ik geef een voorbeeld. Iemand zet een auto op de baan. Stikvol met lood, halve
interieur weggeslepen, coureurtje verwijderd en nooit meer teruggeplaatst,
spoiler ontbreekt (want die valt er toch maar af) en dankzij EVO-6 zo verlaagd
dat de bodemplaat hoorbaar over de baan sleept. Bij ons allemaal geen punt!
Rijden met dat ding!
Andere clubs gaan zo’n auto eerst keuren. Gaan ze met zo’n
douanespiegeltje onder de bodemplaat kijken en ze tillen ‘m op tot ooghoogte om
te checken of er a) remschijven zijn gemonteerd en b) inserts zijn gemonteerd.
Zit het coureurtje in zijn stoeltje, brandblussertje onder handbereik? Heel
belangrijk, laat ik het zo zeggen! Bij ons niks van dat alles en ik vind dat
verdomd prettig en ik houd ook van het realisme. Een slotcar is op zijn
allerbest een stukje speelgoed en op zijn aller-allerbest een slecht afgietsel
van de werkelijkheid. Daarom vind ik het dus reëel, dat er naast de
internationale verplichting tot inserts, ook duidelijk zichtbaar moet zijn of
de bolide flippers aan het stuur heeft, schakelhandle aan het stuur of juist een
zwengel tussen de voorstoelen. Kijk dat zijn details die er toedoen, laat ik
het zo zeggen.
Op Marktplaats verkocht een mevrouw het speelgoed van haar
ex. Wie was daar? Ik! Zij schreef met onverholen sarcasme: Coureurtje is
hoofdje kwijt, zeker te hard door het bochtje gegaan! Even dacht ik dat zij de
zus van Robert Doornbos was die ook alleen maar in verkleinwoordjes spreekt, maar
dat was niet zo. Auto in kwestie was een Ford Lotus van Fleischmann, waarbij
het inderdaad regelmatig voorkwam dat bij een crash de coureur werd onthoofd.
(Oplossing: gaat boren, staafje lijmen, op elkaar drukken, klaar). Nu moet ik
zeggen dat ik die auto kocht, maar dat is niet waar want toe we allebei
uitgelachen waren, kreeg ik ‘m van haar cadeau. Maar wat bleek bij thuiskomst?
Het binnenspiegeltje zat er nog in en zoals iedere slotcarcoureur wel weet zijn
die slotcars van Fleischman (groen, rood, oranje of blauw) goudgeld waard als
dat binnenspiegeltje nog op het raampje zit. Als daar honderdvijftig euro voor
neergeteld wordt, dan vraag ik me af wat een auto met vier inserts wel niet
opbrengt. Daarom gisteren mijn Mosler voorzien van loden remschijfjes achter inserts.
Op de Nordschleife zie je die niet eens, maar wel volstrekt legaal het
zwaartepunt omlaag gebracht, laat ik het zo zeggen!
Zoals eenieder weet heeft de modeltreinenliefhebber soms een slechte naam, die van klinknagelteller. De slotraceauto is net als zijn voorbeeld bedoeld om zo snel mogelijk te gaan, en mits de reclame maar goed zichtbaar is zijn inserts, bestuurder en spoiler natuurlijk onzin! Zo heb ik ooit besloten alleen nog maar ford gt40 modellen te kopen omdat daar lekker weinig vanaf kon vallen, maar daarbij had ik me in scalextric goed vergist, daar vielen lampen en roosters bij bosjes vanaf. Nee, dan die Ninco raceauto van bijna degelijk hoogwaardig Spaans plastic, die maakt wat (realistische?) motorgeluiden, maar verder valt er weinig vanaf. Ik ben mog geen insert kwijt, om het zo te zeggen. Misschien komt het omdat de velgen ook van massief grotendeels rond plastic zijn? Hachelijk?
BeantwoordenVerwijderen(De wat snellere ninco bolides zijn voorzien van slot.it assen, tandwielen en velgen. De inserts heb ik weg gelaten, net als klinknagel kunnen ze mij niet boeien.... Hachelijk?
Laat ik het zo zeggen! Ik ben het in grote lijnen met je eens. Persoonlijk moet er bij mij wel minimaal een coureur met zijn handen aan het stuur inzitten conform de regels van de Classic-cup. Brandblusser en inserts zijn alleen verplicht als het om de mooiste auto gaat. Dan moet alles perfect wezen.
BeantwoordenVerwijderenIk neem het technisch reglement van de Classic-cup als leidraad en de rest zal mij een worst wezen. Racen met die car daar zijn ze voor gemaakt.