Hein Tunnissen |
Basispakket
Op Slotcar Flohmarkt kocht ik bij NSU Bernie twee auto’s op
basis van een 32-Plafit chassis. Een Renault 8 Gordini en een Simca 1000 Rally.
De Gordini is van wonderbaarlijke schoonheid, de Simca is wat minder. De kleur
is niet goed, want de Simca hoort gewoon oranje met zwart te zijn. Toch een
leuk oma-duck-autootje. Wat vooral erg grappig is, zie je pas als je met je
neus op de auto duikt. De carrosserie is van dik polyester. Eerlijk, ik had nog
nooit zoiets gezien. Sindsdien vind ik het een schande dat ik gewoon met die
twee museumstukken rondrijd, maar ik doe het toch. Verachtelijk, maar waar!
NSU Bernie evenwel, is een aardige man die zijn werk ’s
avonds aan de keukentafel voortzet. Overdag bouwt hij de NSU Prinz 1000 in
grote getalen om tot supersportcar, inclusief openstaande motorkap. ’s Avonds
doet hij min of meer hetzelfde met slotcars, waarbij het zijn specialiteit is
een formaat motor in te bouwen waarbij de achteras nog net niet breekt.
Behoorlijk realistisch dus. Enfin, we raakten bevriend op Facebook en ik kon
hem vlot volgen met allerlei gekleurde NSU-tjes op allerlei shows en
racepartijen tot in alle hoeken en gaten van het grote Duitse Rijk.
Wat ik nu zo grappig vind, is dat Duitsland echt het land is
van de dure en vooral ontzettend stevige auto’s, maar daarnaast een voorliefde
heeft voor het tegenovergestelde absurde, zoals een NSU Prinz met een
achtcilinder 4 liter Mercury motor op de achterbank. Iedereen de grootste lol
en op de Autobahn allemaal duimpjes omhoog als zo’n son of a bitch met 205 km/u
achter een BMW met groot licht zit te knipperen. Lachen! Het doet mij vooral
denken aan de onwaarschijnlijk tolerante houding van Duitsland na de val van de
muur, toen een tsunami van Trabantjes over de Autobahn rolde. Met 85 km/u op de
linkerbaan en zonder gemopper remden die Duitse BMW’s en Mercedessen van 205
km/u terug naar 80 om gelaten te wachten tot de Trabby na twaalf kilometer
rokend en stinkend de rollator op de rechterbaan had ingehaald. Een nog
langzamere Trabby dus!
Zo’n situatie is in Nederland ondenkbaar! In de Tweede Kamer
zouden vragen worden gesteld (alsof dat wat oplost!), Blokker zou meteen
middelvingers met zuignap voor op het dashboard gaan verkopen en de ANWB zou
een representatieve steekproef onder 36 leden in de Achterhoek houden en
daarover uitgebreid in de Kampioen publiceren. Conclusie: Zeer Gevaarlijk Voor
Onze Leden!
Aangezien wij een Zwitserse & lankmoedige praeses
hebben, plaatste onze club direct na de vooraankondiging een grote order voor
zes NSU 24-mobielen van het merk BRM, te tunen door Fokko. Vanwege de
theoretische gelijkwaardigheid op de baan is het namelijk belangrijk dat één
persoon dat doet, zodat de onderlinge verschillen zo klein mogelijk zijn. Of
blijven!
Enige weken later was het zover. Musselkanaal-Oost was onder
een complete berg bandenslijpsel verdwenen, maar de auto’s waren wel ready to
race. Iedereen keek er naar uit en toen onze ouwe Tante Bep ook zover was (Er
heeft zich een fout voorgedaan en Windows moet opnieuw opgestart worden) brak
de hel los. Of eigenlijk niet want de auto’s leken wel bananenschillen op de
velgen te hebben. Gelukkig ging het evenmin hard, zodat je lekker door de bocht
kon slieren waarbij de auto gewoon lekker op de schoen ging hangen. Een
compleet nieuwe tak van sport was geboren en onze marshalls hadden hun handen
vol aan het overeind zetten van abrupt omgevallen auto’s.
Desondanks, want helemaal waarheidsgetrouw hebben die NSU’s
van BRM een detail dat echt bijzonder realistisch is, namelijk wat schuin
uitstaande achterbanden. In werkelijkheid lijkt het een beetje alsof de auto
door zijn onderstel zakt vanwege die 12-cilinder van NSU-Bernie, maar dat is
dus niet zo. Die schuine stand (negatieve camber) verbetert de aandrijving.
Althans, dat zeggen de mannen die er verstand van hebben. BRM heeft dat
typische detail in de slotcar meegenomen en het ziet er inderdaad bijzonder
grappig uit omdat je het onmiddellijk van de Autobahn herkent. Schuine banden?
NSU Prinz!!
Helaas, moet ik zeggen maakt het bij een slotcar geen ene
fuck uit. Niet dat dit erg is! Het gaat vooral om de clubfun en die leveren de
auto’s in hoge mate. Bijvoorbeeld het gekke verschijnsel dat de auto opspringt,
uit het slot schiet, een klein huppeltje maakt en gewoon weer terug in het slot
valt om verder te rijden alsof er niks aan de hand is. Nee, behalve dan dat de
coureur zo verbijsterd is dat hij bij de eerstvolgende bocht gewoon rechtdoor
raast omdat de hersenen nog niet gereset zijn. Hè? Hij was er toch uit? En hij
rijdt gewoon door! Hè? Hoe kan dan nou? Het
feit dat sommigen onder ons hierdoor van slag raken, duidt op proactieve vorm
van dementia praecox. Onbegrijpelijk dat sommigen over een achterlijke sport spreken!
Ik zeg: opnemen in het basispakket!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten