Hein Tunnissen |
Club
Met onze krap dertien leden, de niet-betalende kinderschare
van Markus en Tineke niet meegerekend, stellen wij natuurlijk niet zoveel voor
in slotcarracebaanland. Wij stellen ons terecht zeer bescheiden op tegenover
andere clubs die op allerlei fronten op veel meer ervaring kunnen bogen. Zo
weet ik nog dat Klaas Bos in 2003 tegen Markus zei: ‘Als de 24-ers binnen
komen, krijg je heibel in de tent.’ Wij waren toen met zijn tweetjes en om het
toch nog een beetje interessant te maken reden wij allebei met twee auto’s
tegelijk op onze viersporenbaan ‘Amazingslotcarracing’, maar we hadden nog
nooit bedacht dat we ieder één van die auto’s zouden kunnen vervangen door een
olifant, want zo groot waren 24-ers in onze ogen wel.
Onze wedstrijden waren dus eenvoudig, zoals wij dat gewend
waren. Markus reed met zijn Slot.It-Lotus met Zwitserse vlag in baan 3 en met
zijn zwarte Mosler in baan één. Ik reed dan bijvoorbeeld met een groene Renault
Megane op sillys op baan 2 en met een Audi R8 LMP op NSR supersofts op baan
vier. Ondertussen stonden we gewoonweg wat te filosoferem over de kwestie meer
of minder lood, voor de as, in het midden of juist een klein brokje onder de
achteras, voor meer grip. Om de ruzie-kwestie van Klaas moesten wij lachen.
Of die keer dat wij in Leeuwarden waren en daar volledig
werden ingelicht over wat die club meegemaakt heeft, nadat iemand een opmerking
had gemaakt over de oploskoffie en de melkcupjes. Echt waar, want die bleken
dus niet van Friesche Vlag te zijn! En dat werd toen wel een puntje. Van de
weeromstuit begon toen een ander wat te zeiken over de kantkoek, een echte
Friesche lekkernij die vooral langs de waterkant aan watersporters wordt
verkocht omdat je er ontzettend kiespijn van kunt krijgen. Ik zag Markus noteren:
Geen kantkoek! Sindsdien is Leeuwarden geen club, maar men heeft wel een
bestuur als een soort adviserend lichaam. Als de leden dat willen kan dat
bestuur iedere vergadering worden afgezet of gedwongen worden op te stappen,
waarna het automatisch pauze is. Daarna wordt het bestuur herkozen, waarna de
vergadering automatisch afgelopen is, zodat iedereen kan aanschuiven aan de
bar.
Dergelijke adviezen en tips gaan er bij ons in als Gods
Woord in een ouderling. Prachtig gewoon. Tom Peters bijvoorbeeld, die min of
meer moet leven van de slotcarracerij, gooit pas omstreeks half tien ’s avonds
de stroom op de baan. Eerst verplicht met zijn allen gezellig koffiedrinken,
vulkoeken, broodje hamburger, croquettes mosterd en veel tostis want daar krijg
je zo lekkere gruwelijke dorst van. Daarna gaat iedereen lekker het autootje
poetsen, biertje bij, en dan pas een beetje de baan verkennen. Hij zei het niet
letterlijk, maar wij begrepen wel dat dit de juiste tactiek is wil je nog een
beetje omzet draaien in deze achterlijke sport!
Andere veel voorkomende tips die ik hier niet allemaal zal
boekstaven, zijn ook te vinden in het boek van JeeWee van Capelleveen, die in
dat boek vooral betoogt dat de rode draad gezelligheid is. Hij breekt echt een
lans voor de parasitaire vorm van slotcarracen, namelijk met een paar leuke
vrinden de baan van een willekeurig slachtoffer met een interessante baan in de
kelder, gaan bewonderen. Hoe enthousiaster, hoe rijker het onthaal. Sharp
thinking!
Nu wij met dertien leden zijn (het eind is nog niet in zicht),
vragen wij ons af wat wij met die tactieken moeten. Wij hebben namelijk een
club van goedlachse en humoristische mannen die er een sport van maken hun
autootjes en vooral zichzelf flink te bagatelliseren. Bij ons is bijvoorbeeld
de belangrijkste vraag ‘Is er nog koffie?’ De kans dat iemand een discussie
begint over de wenselijkheid van oploskoffie, lijkt mij minimaal. Zo ook
melkcupjes. Ik weet niet eens of wij die hebben op onze koffietafel, want het
enige dat ik hoor is: ‘Mag ik even de melk?’ Maar dat zal wel typsch Drents
zijn om dat gewoon te vragen.
Daarmee zou je denken dat al die goed bedoelde raadgevingen
boter aan de galg zijn, maar dat valt te betwijfelen. De Nordschleife was
nauwelijks een uurtje in gebruik of er kwamen steeds meer 24-ers de baan op.
Fokko reed voorop met een of andere peperdure slettenbak. En zo godsongenadig
hard rondslierend, dat de één na de andere 32-er vertrok. Dit was het dus! De
koningsklasse is gearriveerd: de dag die je wist dat zou komen!
As vrijdag de 22e van de maand juni, zijn jullie welkom in de kelder. Kijken of het interessant is. Koffie en hapjes zijn gratis (geen commerciële bedoeningen :) )
BeantwoordenVerwijderenMarc, wat een leuke uitnodiging! Waarvoor dank! Maar zoals Alphons al vertelde: Dat rooien wij niet! Mogen we de uitnodiging tegoed houden? We komen graag naar de andere kant van het land!
BeantwoordenVerwijderen