Hein Tunnissen |
Tweedehands
Door ervaring wijs geworden kan ik beginnende slotcarracers
niet anders dan aanraden om toch vooral op Marktplaats veel oude meuk te kopen.
Eenmaal in huis, schroef je dat autootje voorzichtig open en kijk je heel
kritisch wat de vorige eigenaar allemaal heeft bedacht om het voertuig sneller
te maken (vermoedelijk) of beter uitgebalanceerd. Soms doe je echt verrassende
ontdekkingen.
Zo maak ik mezelf regelmatig boos over de bevestiging van
het kapje. Volstrekt uit de tijd en absoluut niet opgewassen tegen dat in- en
uit elkaar schroeven. De van fabriekswege (nou ja – China) gemonteerde quasi
Parkertjes kunnen beter meteen de prullenbak in. Metrische schroeven van
messing zijn wel het minste. In onze club zijn een paar vogels die dat plastic
busje waar dat messing schroefje in moet, meteen voorzien van een drupje
secondelijm en dat laten drogen terwijl zij het schroefje heftig heen en weer
draaien. Dat schijnt de schroefdraad in het busje ten goede te komen. Ach, so!
Tegen de tijd dat je je autootje perfect gebalanceerd hebt
en er qua kleine onbeduidende onderdeeltjes minstens nog een keer de
aanschafprijs aan hebt uitgegeven, breekt één van die plestic busjes af. Of de
rand verbrokkelt helemaal zodat je messingschroefje onverwacht je
collega-coureurs flink hindert door in de gleuf te rollen en daar iedere
voorbijkomende schoen te blokkeren. Nu kun je ook met twee of drie schroefjes
rijden, maar je weet dat het moment aanstaande is waarop de hele kap als een
afgeworpen ruiter door de tent vliegt en je de poeplap echt kunt gaan trekken.
Een simpel wit kapje kost minstens de helft van een complete nieuwe auto en een
second hand voertuig geeft je eigenlijk alleen maar reden om weer allerlei
nieuwe onderdeeltjes te gaan kopen voor dit ‘projectje’. Het eind van het liedje
is steevast dat de hele berg rommel in een Tupperware doosje belandt. Voor
ooit!
Ik beschrijf dit probleem nogal uitgebreid om a) mijn
ergernis over dit stomme gedoe te ventileren en om b) duidelijk te maken dat ik
bijzonder opgelucht was op internet te lezen dat ik niet de enige ben die zich
behoorlijk opwind over dit amateuristische gedoe. En als je dan wat
rondsnuffelt, ontdek je al gauw dat er meerdere hele slimme oplossingen zijn
voor dit probleem. Zo ken ik iemand die nieuwe busjes in een kapje maakt van
een bepaald onderdeeltje van een wegwerpspuit. Hoe briljant! Afval wordt
product!
Enfin, ooit kocht ik in een opwelling een Renault Clio van
NSR met ING-livery. Omdat het een NSR-autootje is weet je dat de verhoudingen
helemaal zoek zijn, want naast een Megane van Ninco, denk je werkelijk met een
olifant te maken te hebben. Grappig is wel dat dit Cliootje van meet af aan
reed als de duivel en toen ik de rubberbandjes door schuim verving, brak de hel
helemaal los. Niet mijn verdienste, maar die van de vorige eigenaar.
Watskeburt? Hij demonteerde de voorwielen en de vooras (dit
is te volgen lijkt mij) en nam vervolgens twee messing bushings van NSR waar
hij een messing buisje tussen soldeerde. De vooras van NSR past precies in dat
messing buisje. Het is vrij eenvoudig om dit zo op te schrijven, maar als je je
realiseert dat dat stukje buis precies recht afgezaagd moet worden en dat de
lengte van het buisje precies de juiste maat moet hebben en dat het soldeertin
niet per ongeluk naar binnen mag vloeien daar waar het buisje de bushing raakt
(2x) en dat dan de heleboel volkomen strokend moet zijn, dan begrijp je dat je
dit niet in een weekendje voor elkaar bokst. Trek er maar rustig een week met
de caravan op uit naar een bejaardencamping met tafeltje-dek-je service, want
anders gaat het je niet lukken. En te hopen valt dan, dat je niet zo’n
verschrikkelijke buurman hebt, die iedere tien minuten komt vragen “Gaat het,
buur?”
Een heidens karwei en waarom? Dat zal ik je zeggen: Dankzij
die starre vooras rijdt die Clio warempel als een Renault met
voorwielaandrijving. Heel gek, maar iedereen begint te lachen als je met dat
ding begint te spelen. Voor de bocht even van het gas af en dan weer vol erop
door de bocht. Autootje hangt een tikje over, maar daar is het steunend
voorwieltje dat op de hoek is geplaatst, dat de Clio prachtig overeind houdt.
Normaal gesproken slaat het hele ding met die rijtechniek zes keer over de kop
om met een klap op de grond te donderen. Nu niet! Ik verklap nog meer: de motor
ligt in AW-positie met tandwielen van NSR en heeft 28.000 toeren. Het geheel
fluisterstil. Moraal van het verhaal: bij een autootje secondhand gekocht,
krijg je soms een levensles.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten