Hein Tunnissen |
Reparatie
Chemie is een schone zaak. Je kunt er vaak kleine dingetjes
mee repareren, waarbij je later soms ook nog kunt zeggen: beter dan het
origineel! Kijk, als je een beetje slotracer bent die zijn gezicht langs de
baan durft te laten zien, dan krijg je vroeg of laat schade. Is het niet door
je eigen schuld, dan komt het wel door een andermans rijkunsten. Of door de
constructie van de baan, want dat kan natuurlijk ook nog. Zo hebben wij te TE
(geen kwaad woord over deze fantastische baan overigens) een boarding van
kunststof ofwel een muur van plestic. Als ik het goed weet zijn het Luxaflex® lamellen.
Uiteraard van de zaak met een beperkte hoogte, sterk, buigzaam en zo scherp als
een mes.
Natuurlijk is het prettig als je autootje na een
inschattingsfout of door domme overmoed niet pardoes het ravijn in schiet, maar
ternauwernood blijft hangen op overmaatse vangrail. Poeh!, dat scheelde maar
een haartje. Maar kom je dan later thuis en weer tot bezinning, dan zie je dat
er aan de achterzijde, net achter het achterwiel een forse carrosserieschade is
ontstaan. Juist Moslers zijn enorm gevoelig voor dit soort crashes. Misschien
omdat ze zo laag zijn en mogelijk ook doordat ze meestal hard rijden. Hoe dan
ook, er wil nogal eens een stukje van het spatbord afbreken omdat de boarding
zich tussen kap en wiel wringt.
Dergelijke reparaties zijn niet eenvoudig, tenzij je de
chemie te hulp roept. Ik doe dat steeds vaker dankzij mijn vrouw. Die doet namelijk
boodschappen in de vorm van een tweetrapsraket. Ze koopt wat nodig is en speurt
ondertussen ook de winkel af naar leuke dingetjes, gadgets heet dat
tegenwoordig, handige hebbedingetjes of uiterst praktische zaken, de zogenaamde
‘must haves’. Zoals tiewraps. Die zijn bijvoorbeeld regelmatig bij Aldi in de
aanbieding en strijk en zet brengt ze dan voor mij een bus mee. Of ze vindt een
aanbieding WD40® bij Action. Hoppa, een hele doos inslaan voor de
racebaan! Of ze koopt ettelijke giga voorraadflessen Dasty®
bij Wibra die zowel thuis als in de buurt van de racebaan goed van pas komen.
Je hebt van die figuren die alles ontvetten met remmenreiniger, maar ik
prefereer Dasty®.
Ik had het over chemie en Dasty is pure chemie, precies
zoals WD40®
dat is. Laatst kwam mijn vrouw terug met alweer iets nieuws: epoxy kneedpasta van Tesa. Wat Lidl bezielt omdat
spul in het assortiment op te nemen, weet ik niet maar het is echt iets voor de
kleine knutselaar. Zelf komt de fabrikant met nogal wat idiote voorbeelden (gaatje
in de muur opvullen bij wijze van plug, schroef vastzetten) en daarmee wordt
geen recht gedaan aan dit wonderlijke spul. Je kunt bijvoorbeeld ook een klein
bolletje kneden, plat duwen en daarmee dat kleine stukje carrosserie van de
Mosler dat afbrak, weer vastzetten. Onzichtbaar, sterk en snel. Uitgehard kan
het spul zelfs met de Dremel® bewerkt worden. Voorbewerken met
Dasty, natuurlijk voor maximale hechting.
Ik vind dat één van de mooie dingen van deze tijd. Eenzelfde
soort euforie herinner ik me na de eerste Apollo-vluchten. We kregen plotsklaps
handschoenen waarin niet na tien minuten de vingers waren afgevroren dankzij
Thinsulate®.
En ik herinner me nog opperbest dat mijn vader helemaal in zijn nopjes was met
de reddingsdeken, waarmee hij uit elkaar gerukte verkeersslachtoffers warm kon
houden. “Want ze gaan niet dood aan hun verwondingen, maar door shock!” Stond
mijn moeder ondertussen in de keuken fluitend eitjes te bakken in haar Tefal®-pannetje.
Een golf van nieuw elan over de wereld.
Enige tijd geleden hadden wij op de club een workshop die
was gericht op de fabricage van onafhankelijk draaiende voorwielen. Of dit een
verbetering is, kan ik niet bewijzen maar ik geloof er wel in. Chemie laat
alles samenwerken, maar voorwielen moeten dat vooral niet doen. En onze docent
van die avond roept altijd: “Het gaat om gelijkmatig rijden en balans. Remmen
is in alle opzichten verlies.” Kijk, daar heb je wat aan! Het was een
gedenkwaardige avond, waar ik met veel plezier aan terugdenk. Omdat je er wat van
opsteekt! Stapje verder.
Zo las ik laatst in een blad voor onze oosterburen de
aankondiging van een workshop metaalbouw. Die duurde de hele dag (09.30-17.00
uur) voor de luttele somma van €18,- en voor dat bedrag kreeg je dan ook nog
een ontbijtsnack, een lunch, onbeperkt frisdrank, koffie en/of thee. Ik noem
alles maar, om te voorkomen dat u denkt: “Tjee, da’s ook duur!”
Hoe bouw je eigenlijk een metalen chassis en hoe stel je dat
af? Dat is slotcarracerschemie waar ik stik jaloers op ben. Dat maakt dat die
Duitsers veel beter zijn. Ze hebben de chemie in hun vingers, letterlijk en
figuurlijk!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten