Hein Tunnissen |
Pats!
Dat ik in het dagelijks leven een Renault rijd, willen mijn
slotcarconcullega’s mij nog wel vergeven, maar dat roestige gedoe op de baan,
is een ander verhaal! “Grow up! Wees een vent! Kom eens achter die kinderwagen
vandaan!”, en meer van dit soort stoere taal krijg ik regelmatig naar de kop
geslingerd. Nu hebben wij gelukkig één heel intelligente kerel in onze club die
door de rook van zijn sigretje achter zijn bakje koffie met verbazing naar de
verrichtingen van mijn NSR Clio met ING-livery keek.
‘Wat een leuke auto!’, riep hij, wetende dat dit hem het
voorzitterschap zou kunnen kosten! En hij legde nog meer lef aan de dag door
dit grappige autootje op de website te laten zien! En enige tijd later een
nieuwe profielfoto met een grappige Renault, ditmaal de Megane Bedelco. Deze
bolide uit de Ninco-stal, tergde mij echter tot het uiterste. Tot groot
genoegen van onze voorzitter die kennelijk dacht: Hoe meer dat Ninco-autootje
hem treitert, hoe grappiger die blogjes zijn.
Zit wat in natuurlijk, maar het ging mij er vooral om te
bewijzen dat zelfs een Ninco met het geluid van een sloophamer snelle rondjes
kan draaien. De Clio deed dat al, maar een voiture van NSR is natuurlijk van
een heel andere klasse dan dat Sinterklaasautootje van Ninco, waarvan je bijna
zeker weet dat het in handen van kinderen hooguit in brokstukken de
Jaarwisseling haalt. Wat een puinbak! De Bedelco was wat dat betreft iets
beter, want Ninco noemt die opgepoetste versie Trophy & Lightning. Dat
laatste staat voor ‘weerlicht’. Maar u
begrijpt dat dit autootje naast veel lawaai af fabriek geen bliksem oplevert.
Heel duur kinderspeelgoed dus!
Het gekke is nu dat dit allemaal speelde ten tijde van het
overlijden van Ninco. Niemand wist er het fijne van, maar dat er iets stond te
gebeuren, was zeker. Het merk was toen al de Heintje Davids van de
slotcarracerij, want ook hartstikke dood meer dan springlevend! Op de website (www.ninco.com) worden zelfs nog slotcars
verkocht en wel voor fancyprijzen. Je koopt zomaar een Renault RS (huh?) Green
of Blue voor 25 euro! Geen geld! Maar omdat ik nog nooit van het model RS had
gehoord, klikte ik meteen (nieuwsgierig als ik ben) op het plaatje en zag toen
iets verbazingwekkends. In de carrosserie, achter het voorwiel en vóór het achterwiel
zitten twee dikke zwarte stippen. Dit vond ik als Renault-kenner een wat ongelukkig
Design. Bij nader inzien bleken echter alle auto’s (9!!) die stippen te hebben.
Dit is de laatste Ninco-innovatie: je knijpt op de stippen
en het chassis flikkert onder de stoelen vandaan. Wat een uitvinding! Het ziet
er niet uit, maar dan kan natuurlijk ook niet voor dat geld! Nu is het wel een
dingetje dat mij onmiddellijk aansprak, want één van mijn Ninco’s heb ik zo
vaak open en dicht moeten schroeven, dat de busjes voor de metrische schroeven
helemaal verpulverd en gebarsten zijn. Wat een kwaliteit! Om dit probleem op te
lossen (in een boze bui lijmde ik de kap rondom met secondelijm vast) kocht ik
bij Tavecbor een sloopautootje. Ook bij hem afbrokkelende busjes, maar hij
loste dat op door er alu-buisjes over te lijmen. Zeg maar als een jacket over
de ruïne van je kies.
Toch wel frappant dat Ninco op het sterfbed nog probeerde
dit manco op te lossen. Veel research zullen ze er niet voor gedaan hebben,
hooguit zijn ze even naar Toys ’R’ us geweest om ze kijken hoe anderen het
deden. Eisen: snel, betrouwbaar, geen schroevendraaier, standaard systeem en
intuïtief. Ik zal niet zeggen dat het niet werkt, maar het is natuurlijk wel
vreemd dat hele hordes slotcarracers kap en chassis losvast verbinden en dat
Ninco dan weer kiest voor stormvast. Bizar! Het komt op mij een beetje over als
jezelf een kogel door de kop jagen als je ligt te verdrinken. Daarbij komt dan
nog dat de beruchte Nincorammelgammel goeddeels bestaat uit het gruwelijk
irritant resoneren van de kap en apart daarvan een interieur dat op die cadans
meegonst als een foekepot.
Gelukkig voor Ninco kan het altijd nog erger. Fly! In mijn
beginnersverzameling die echt helemaal niks voorstelt, heb ik een Panoz van
Fly. Een ander merk kan niet, want alleen Fly durft de motor voorin te leggen om
de achteras met een cardan aan te drijven. In rust een prachtige voiture.
Rijdend moet je vrezen voor permanente gehoorschade of traumatisch stress
syndroom. Ninco-verkopend Nederland vreest niet! Vanaf nu schrijf ik slechts over
Fly! Tot de dood erop volgt natuurlijk!
Pats! Raak! Hebbes!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten