Hein Tunnissen |
Idioot
Sinds wij met onze club per clubavond minstens twee
wedstrijden rijden (2 x vier heats), is het testen en het sleutelen danig in
het slop geraakt. Hooguit wordt er nog haastig wat geprutst aan de auto die
ingezet zal worden, maar sleutelen kun je dat nauwelijks noemen. Eerder een
haastige wanhoopspoging. De kern van echt sleutelen is iets doen en daarna
testen. Dat kan behoorlijk tijdrovend zijn. Tja, en dat is wat ons ontbreekt:
tijd!
Nu begon mij dat op verschillende manieren op te breken.
Laten we zeggen dat ik een paar jaar geleden na wat oefening best aardig mee
kon komen, maar met het verstrijken van de tijd en het oplopen van de snelheden
van de auto’s door beter materiaal en een grotere deskundigheid, begon ik juist
achter te lopen. Met een enkele auto wilde het dan nog wel iets worden, maar ik
had er ook een paar bij die matig tot zeer matig presteerden. Terwijl zij
eerder super over de baan vlogen.
Het is een dingetje waarvan ik zeg: ga testen! Kijk wat er
gebeurt. Rij 75 rondjes en analyseer de resultaten. Maar ja, dat kwam er dus
niet van. Dan kom je in een vicieuze cirkel terecht, waarbij het alleen maar
minder wordt. Lastig dus. Gelukkig hebben wij een ontzettend leuke club, die
minstens zo flexibel is en daarom stelde ik Markus voor om eens op
donderdagochtend wat te gaan testen. “Prima!”, klonk het en even later reed ik
in mijn eentje vrolijk mijn rondjes. Kladblokje erbij voor de aantekeningen.
Het leverde wat op, hoewel dat even duurde natuurlijk!
Opdat u dit verhaal überhaupt kunt volgen, ga ik even terug
in de tijd. John & Alphons P. kwamen uit Drachten. Daar reden zij lange
tijd rond met 6 kilo magneet, loodzakken links en rechts en op max twaalf volt.
Van de gladde baan te TE schrokken zij zich dood en dan was er ook nog een knul
(ik) die op silly’s rond tufte. Good Lord! Omláág die spanning en zo zakten wij
op bevel van 14 naar 12 volt. Wij lachten maar wat, want het is natuurlijk
behoorlijk stom om nieuwkomers tegen te spreken.
Het was toen dat voor de mij de problemen begonnen. Niet dat
ik de link meteen kon leggen, maar achteraf kon ik dat wel beredeneren.
Namelijk toen het kwartje gevallen was. Ik ben behoorlijk verslingerd aan mijn Slot.It-haardroger
omdat juist de elektronica zo fascinerend is. Veel knopjes, veel LED-jes en
talloze uitbreidingsmogelijkheden. Gaat het niet lekker, dan ga je aan de
knoppen draaien. Dat werkte altijd, maar gaandeweg kwam ik tot de conclusie dat
het niet meer werkte. Soms was het zelfs een beetje lachwekkend! Op het rechte
eind, gas, hop uit het slot! Als een steigerend paard! Zo waren er meer
onverklaarbare deslotters.
Op een avond besloot ik alles op een rijtje te zetten, nadat
ik ter club had gezegd dat ik mijn keuze voor de Slot.It-haardroger niet zomaar
wenste op te geven. OK, wat hebben we? Auto, track, voeding, regelaar. Terwijl
ik mijn opsomming bekeek, realiseerde ik mij iets over het hoofd te hebben
gezien: de cartridge van de regelaar. De meeste regelaars bestaan uit een paar
condensatoren, een paar veertjes, paperclips, elastiekjes en een draadgewonden
weerstand. Dat is het dan wel! Niet de SCP! Die heeft naast wonderlijke
elektronica met MOSFETS’s een aparte verwisselbare cartridge met thyristors
(GTO) en ik gebruikte the top of the bill, de high current uitvoering. Maar was
dat wel zo verstandig nu wij naar een bedenkelijk tapijtrace-niveau waren
afgedaald?
Wat ik wel vaker doe, als ik een briljant idee heb, deed ik
ook nu! Ik stel me op als een domme kip en stel mijn domme vraag op Slotcar
Forum. Kennelijk had ik wat bij de kop want de reacties vlogen me om de oren.
Ik vroeg: Zou er enig verschil kunnen zijn tussen de verschillende cartridges
van Slot.It als het om gedrag en reactiegedrag van de auto gaat? Twee antwoorden waren erg grappig. Gooi die
high current weg en koop een analoge, positive wiring. Alle problemen opgelost!
Reageerde ook nog iemand uit Nieuw-Zeeland met: Ok, thx!
Natuurlijk hoopte ik dat de grootvader aller Slotcarracers,
Maurizio, zou reageren, maar dat deed hij wijselijk/weloverwogen/heel slim/
niet. Terwijl Forum het spoor al lang bijster was en er vooral werd
doorgekletst over common ground, negative wiring, was ik al weer op een
donderdagochtend aan het testen. Met een andere cartridge!
En YES! WE’RE BACK ON TRACK!
Het is technisch gesproken onwaarschijnlijk ingewikkeld, maar het komt
erop neer dat de high current-cartridge zich bij gebrek aan high voltage
volkomen idioot gaat gedragen. Dat stempel (dit begrijpt u wel) gaat moeiteloos
over op de gebruiker. Op mij dus! Ik heb mijn lesje geleerd en wil dat graag
delen. Tweede dingetje dat ik graag wil delen: Houd nieuwkomers in godsnaam weg
bij de knoppen!
Zo rijdt Steffer met een simpele parma zonder regelmogelijkheden in de kelder van Marc S de meeste tegenstanders op afstand. Er valt bij de parma niks te regelen, gas erop of gas los, dat doet het!
BeantwoordenVerwijderenCorrect! Dat geldt bijna altijd en overal. Ik ken zelfs iemand die zijn elektrische trein met een Parma bestuurt, in de hoop natuurlijk dat die daarmee in een HSL verandert. Is tot op heden niet gebeurd. Maar trein rijdt prachtig en heel gelijkmatig zoals treinen dat over het algemeen doen. Hij kan m ook heel realistisch langs het perron laten schuiven. Soms blaast hij dan ook nog even op het toetertje!
BeantwoordenVerwijderenAls NS nu eens alle slot it regelaars zou inruilen voor parma's zou er nooit meer vertraging zijn. Dat klinkt perfect! Alleen valt er dan veel minder te zaniken voor me, alleen nog over het weer. Dat is hachelijk?
BeantwoordenVerwijderenEr valt bij de parma niks te regelen, gas erop of gas los, dat doet het!
BeantwoordenVerwijderenหนังตลก