Hein Tunnissen |
Wetenschap
Helaas, moet ik zeggen, hebben de meeste slotcarracers weinig op met
wetenschap. Ze houden niet van bronvermelding en voetnoten, ze hebben geen kaas
van statistiek gegeten en ze stellen geen vragen. Dat laatste is de kern van de
wetenschap: Blijf vragen! Resteert ongefundeerd lullen. Tja! En wat moeten we daarmee?
Hengeltje geven?
Amazingslotcarracing te TE telt leden die niet zomaar alles aannemen. Zo
viel het Marcus Aurelius op dat er enorm wordt gezwetst over de bijzondere laag
die zich na enige tijd afzet op de baan aan weerszijden van het slot. Slijpsel,
rubberdeeltjes, olie, vet, huidsplinters, plestics en dat alles in een
grauw-zwarte mix. Nu zijn er clubs die het een doodzonde vinden die smerige
smurrie weg te poetsen, andere helden van de baan (n’importe welke) poetsen
zich iedere week een breuk om de boel wat schoon te houden. Zij beweren dat zij
daarmee de grip verbeteren, in tegenstelling tot de viespeuken.
Zou er nu een wetenschapper onder ons zijn, dan hadden wij dit probleem
niet omdat zonder verder te luisteren een onderzoek zou worden gestart naar het
antwoord op de vraag: Welke baan is beter en waarom? Marcus die niet helemaal
toevallig de Duitse taal goed machtig is, schreef een fabrikant van wat aparte
banen en legde bij hem de vraag op tafel. Het duurde enige tijd voor het
antwoord kwam, maar dat was te wijten aan ziekte. De baan met de allerbeste
grip is de allergladste baan zonder enige vervuiling, in het meest ideale geval
een baan van knoerthard plexiglas, gewreven als een spiegel.
De vraag was opportuun omdat wij de baan juist daarvoor opnieuw geschilderd
hadden en ook extra geschuurd. Daarmee was het eindresultaat duidelijk anders
dan voorheen, namelijk spekglad. Wij, domme Drentegaren, ervoeren dit als een
verbetering. Hetgeen in de ogen van een toevallige passant kletskoek was. De beste
grip werd verkregen met een speciale betonverf in de juiste kleur. Die kleur
was voor ons wel een puntje, want de oude verf die wij eerst hadden
rondgesmeerd bleek niet meer leverbaar en de nieuwe verf week tinten af. Echt
een heel ander gezicht. Desondanks oordeelden wij het resultaat al meteen na de
eerste rondjes over de maagdelijke baan als ‘voortreffelijk’.
Hoewel wij ook vinden dat hiermee het wetenschappelijke bewijs niet echt is
geleverd, vinden wij het wel vreemd dat iedereen op zijn eigen manier stug door
blijft prutsen, zonder zich af te vragen of die handelwijze wel juist is. Deze
vraag is evenzeer van belang bij de preparatie van de wagens. Ons is opgevallen
dat met name de 24-rijders een kar vol dogma’s hebben die zo zijn omdat zij
zeggen dat ze zo zijn. Een argument hoor je nooit en een vraag daaromtrent
wordt al gauw afgewimpeld als dom. Ik leg daarom een eenvoudige vraag op tafel,
uitgaande van een normale kwestie. Enerzijds een 32-voertuig, anderzijds een
24-bolide.
Op het oog is er verschil in grootte, hetgeen ook de bedoeling is. Maar er
zou geen verschil mogen zijn in de drift om te deslotten en die is er wel. De
24-bolides lijken meer op ouderwetse magneetauto’s die ook wel over het plafond
kunnen rijden. Een algemeen verschil moeten we hierbij goed in de gaten houden
en dat is het onderstel. Bij 32-voertuigen van plastic, bij 24 meestal van
metaal. Zou het niet gewoon een kwestie van natuurkunde zijn die zich vrij
eenvoudig laat ontleden met behulp van een aantal vectoren? Zou het niet zo
zijn dat het gewicht van een 32-body om en nabij 45 procent van het totale
gewicht bedraagt, tegen 55 procent (u volgt dit nog?) voor het chassis, waarbij
die waarden voor een 24-er veel verder uit elkaar liggen? Laten we gemakshalve
zeggen 25 versus 75. Hoe is dat, deze queeste?
Ik kwam op dit idee doordat ik een 32-body voorzag van een Plafit Super 32
onderstel, bijna zoals je een boterham dubbel slaat. Ik bedoel: veel kunstig
knutselwerk kwam er niet aan te pas. En hoewel het autootje een stuk kleiner is
als zo’n dikke brontosaurus, rijdt het vergelijkbaar. Bijna volgas door bochten
en niet de minste neiging om uit het slot te komen. Dus naar het lab,
onderzoeken en dan de kwestie met een dissertatie naar behoren afronden. Weg
met de kerels die steeds maar weer kakelen: “Jaah, nou, ik denk ....!” Hou toch
op zeg, met dat wijvengelul! Ga dan maar vissen!
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
BeantwoordenVerwijderenBen erg nieuwsgierig naar dat vectorenverhaal. Volgende aflevering? Graag wel kwantificeren. Hier een eerste aanzet; http://jbgoodracing.blogspot.nl/2011/06/een-slotcar-in-de-bocht.html
BeantwoordenVerwijderenWelnu, Hein je vind mijn auto's erg zwaar. Dat komt omdat op de bodemplaat lood ligt tbv de stabiliteit.
BeantwoordenVerwijderenAls mijn kapje te licht is bevonden voor de classic cup, probeer ik bij wijze van spreken op de portier drempel ballast te plaatsen ver BENEDEN de wielassen.
Bron: Alphons-P
Opzich vind ik vissen niet vervelend, de gedachte aan een met etenswaren gevulde koelbox, zittend in een comfortabele luie stoel ver van eenieder die huishoudelijke klusjes zou kunnen verzinnen, alleen dat gedoe met die hengel en die ongewassen, lees vieze, beesten die zich op een of andere wijze willen verbinden met het haakje, dat vind ik niks! Dus ga ik liever naar het circuit te Zandvoort, zelfde stoel, zelfde koelbox, maar geen vissen. Met als nadeel dat zittende in die luie stoel alle wereldproblematiek uitgebreid besproken en opgelost wordt, bij vissen waant men zich meer in de stiltecoupe van NS, daar moet de laadklep dicht blijven, geen geluid mag ontsnappen, een beproeving voor een kletskous, dat zeg ik je! Om kort, to the point, toch iets te zeggen over het wegdek had ik dus wel een korte inleiding nodig die niet verward moet worden met gezwam in de ruimte, hoewel het dat misschien wel is. Maar goed, dat wegdek dat houdt verband met de banden, rubber banden op een zeer gladde baan is als een auto op een ijsbaan, goed voor verzekeraar en schadeherstelbedrijf, maar de rondetijden lijken nergens naar. Met een juist hoeveelheid vuil is daar plotseling grip. Bij het Souterrain circuit van Marc S, die hier vast wel genoemd wil worden, rijden we met Ortmann banden, van hoogwaardige siliconen, die veel grip leveren op een spiegelgladde schone baan. Het hangt dus van de banden af! Dat zal hetzelfde zijn voor de 1/24 bolides, hoewel die weer zwaarder zijn en er dus allerlei vectoren net anders zijn! Hachelijk?
BeantwoordenVerwijderen