maandag 13 juli 2015

Fleischmann Paradijs



Hein Tunnissen

Fleischmann Paradijs
Alweer enige jaren geleden is Fleischmann Paradijs overgegaan in andere handen. De toenmalige eigenaar had er een beetje tabak van en hij kreeg het, geloof ik, ook te druk met zijn gezin. Vertaald: zijn vrouw vond dat hij te veel op zolder zat te knutselen. Hoe dan ook, men vuurde nogal wat vragen op hem af en ik gaf hem als communicatiedeskundige (Nu lijk ik Fons de Poel wel!) het advies wat meer aan klantenbinding te doen door de website wat op te leuken met Tips & Trucs. Dat vond hij een goed idee en hij (Peter, als ik me niet vergis) nodigde mij van harte uit die zelf op papier te zetten. Dat deed ik belangeloos en daarmee lijk ik dus helemaal niet op die Nijmeegse Poelemans!
We schrijven hier over een racebaan anno 1965 die opbloeit dankzij ´delen´ anno 2010 of daaromtrent. Aan dat delen heb ik altijd een beetje een hekel gehad en ik heb dan ook werkelijk flauw van het lachen gelegen toen Youp van ´t Hek ‘het delen’ nogal gruwelijk op de hak nam door te verhalen hoe zijn trotse buurman de meest bloederige foto´s van de bevalling van zijn jongste zoontje aan een gezelschap dat net aan de beschuit met muisjes zat te knabbelen, liet zien. Hij had helemaal gelijk: je moet niet alles willen delen!
Nadat ik een klein reeksje Tips had getikt, vond ik het wel welletjes. Genoeg gedeeld. Die tips staan er trouwens nog steeds op, hoewel de website behoorlijk is aangepast aan de tijd. Zie www.fleischmannparadijs.nl , onder Kenniscentrum. Klik op Navigatie, vanuit Home. Hoe dan ook, ik moet nu eerlijk toegeven dat het tips van niks zijn, voor de echte beginners. En die waren er maar genoeg, want op de website waren enorm grappige vragen van nieuwe racebaanliefhebbers in spe te vinden. Zoals: “Peter, ik heb de transformator aangesloten, maar mijn auto rijdt alleen maar achteruit. Oplossing?” Ik denk dat het tegenwoordig wat anders ligt, want meteen op de homepage zag ik prijzen die er niet om logen. Voor een Ford Lotus 1:24 een prijs van € 2.499,95! Dat noem ik niet misselijk. Daarmee wordt de 1:1-wereld wel heel dicht benaderd. De koper van deze bolide heeft vermoedelijk ook een mecanicien in dienst voor het onderhoud met wat meer kennis dan mijn simpele Tips & Trucs.
Toch denk ik tegenwoordig wat anders over het delen, maar dan bedoel ik vooral het life delen. Dat is uitermate interessant en vooral ook erg leerzaam. Toen ik Fleischmannparadijs de rug toekeerde en de steven wendde naar Klaas Bos’ Slotracebaanshop te Putten (www.slotraceshop.nl) , sloot ik mij aan bij AmazingSlotCarRacing te TE  (www.amazingslotcarracing.nl) en daar wordt dus van alles gedeeld. Zo delen wij nu in de vreugde van ons illustere duo Bassie & Adriaan die het slotcarracen met Fleischmann Ford Lotussen naar grote hoogte hebben getild. En dat blijkt iedere vrijdagavond weer; het is een waar Fleischmannparadijs geworden, want op die bijna 50 meter lange viersporen MDF-baan rijden die zestiger jaren vehikels als de spreekwoordelijke brandweer. En de overige leden van onze club delen dus van harte mee in hun kennis die life wordt overgedragen. Wat weer tot vermakelijke tafereeltjes leidt.
(Wordt vervolgd)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten