Hein Tunnissen |
Boek delen
Als eindredacteur kreeg ik vanochtend drie artikelen onder
ogen die weer helemaal stijf stonden van het ‘delen’. Waarom? Als ik ’s avonds
naar het Journaal kijk, begrijp ik vooral dat de wereld absoluut geen zin heeft
om te delen met die aanspoelende bruine en zwarte niksnutten die hier lekker
willen profiteren. Delen volgens Facebook is opdringen: een filmpje van een baby
die voor de lens van de filmende vader per ongeluk van de trap afstuitert (Moeder:
HAHAHAHA!), een paard dat een dubbele oxer mist en midden tussen de knoertharde
balken verzeild raakt, daarbij de ruiter vertrappend (Publiek: HAHAHAHA) of een
boer die slootkantmaaiend onder het eendenkroos verdwijnt met zijn New
Hollandtrekker (Eenden: HAHAHAHA).
Om niets van die leuke grappen te missen heb ik Internet
Explorer omgebouwd tot mijn venster op de wereld: Facebook. Ik zie nu op één
helft van mijn bijscherm (28”) alle leuke ellende ongevraagd passeren. Ontdaan van alle door Microsoft bedachte
fratsen is versie 11 eigenlijk best een bruikbare browser, moet ik toegeven.
Niet zo snel als Chromium of Opera, maar dat hoeft dan ook niet voor dat slome
Facebook, dat tegenwoordig alleen maar nog wordt gebruikt door ouderen die ook
de tweede leg zien uitvliegen en daarom niet meer zo goed weten wat zij met hun
tijd moeten doen, anders dan delen.
Maar Brave New World, kan het misschien wat zinniger? JeeWee
van Capelleveen, hoogleraar slotcarracen en nijver publicist op dit gebied,
schreef een handboek slotcarracen en deelt dat op internet via een pdf.
Downloaden en lezen maar. Er staat bijvoorbeeld een handig zinnetje in, een
soort vuistregel: meer snelheid krijg je door het pinion te vergroten en het
kroonwiel te verkleinen. Die zin moet je als slotcarracer kunnen dromen.
Waarom? Op internet wordt (zoals hier) onwaarschijnlijk veel afgezwetst, maar
er zijn maar weinig concrete zaken te vinden over de techniek, waarbij ik in
het midden wil laten of het dan om de rijvaardigheid of de techniek onder het
kapje gaat.
Terwijl die kennis er wel is. Ik hoopte ooit meer kennis te
vergaren door ‘s nachts met mijn tablet van alles en nog wat te delen met die
luitjes aan gene zijde van de grote plas, de Amerikanen. Ook bezocht ik
veelvuldig het Slotforum, maar ook daar veel gelul & geleuter. Wat zou het
mooi zijn, zo bedacht ik mij, als een club als AmazingSlotCarRacing een deel
van de website zou inrichten als deelplek. Niet om te weten dat u in spanning
op de nieuwste Scalextric uitvoering van de Aston Martin DBR9 zit te wachten en
dat u die vooral wilt kopen omdat (foutje!) de naam van Jan Lammers op het dak
staat geprint in plaats van die van Jean Alesi. Dat soort onzin vertelt u maar
bij wijze van voorspel aan uw vrouw.
Nee, wij spreken hier over echte kennis. Omdat wij verder
willen komen. Omdat wij beter willen worden. Gewoon: werkt dat beter? Dan doen
we het zo. Ik noem een heikele kwestie die sinds enige tijd ook bij onze club
Amazingslotcarracing speelt: de kwestie van de vooras. Ik noem de details:
onafhankelijk draaiende voorwielen of niet. Starre vooras, beweging in
verticale richting, opvulringen om van die vermaledijde Ninco-zwabber af te
komen, holle assen, zerogrip-bandjes, transparante nagellak (of wat u maar kunt
stelen van uw vrouw) versus secondelijm, aluminium velgen in plaats van plestic
wielen met inserts, schuren van velgen om de banden beter te kunnen verlijmen,
inbusschroefjes om de ashoogte tot op een fractie van een millimeter te kunnen
bepalen etc.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten