zondag 8 maart 2015

Energie



Hein Tunnissen

Energie
Het schijnt niet erg veel voor te komen, maar ik ben er mee behept. Warmte deert mij nauwelijks, maar ook koude krijgt geen vat op mij. Dat is vreemd omdat je dan een enorme temperatuurboog hebt. Het kwam laatst ter sprake toen ik al zappend even stil stond bij het schaatsen. Mijn vrouw zei: ik krijg het al koud als ik het zie. “Misschien is slotracen wat meer voor je; daar is het altijd lekker warm!”, antwoordde ik. Maar ze schudde haar hoofd, want ze bedoelde vooral de zon. Voor mijn vrouw is het pas warm als de zon schijnt.
Het vreemde is nu dat ik laatst ontdekte dat de natuur aan mijn eco-systeem begint te knabbelen. Waren wij op vrijdagavond heerlijk aan het racen, overviel mij plots een gruwelijke hitte die mij bijna verleidde tot het uitspreken van een aan het Christendom gelieerde krachtterm die ik nog net kon inslikken, want voordat je het weet is er een of andere in het pak genaaide rechtlijnige moslim die je op de vingers komt tikken of anderszins zenuwachtig met zijn Kalasjnikov begint te spelen. Hoe dan ook, ik deed als de wiede wiede weerga mijn All American Sportsjack uit en dat bleek een hele verbetering.
Enige tijd nadien zat ik in een café, waar de zetbaas de CV tot waanzin had aangezet opdat het schrijvende rapalje van Nederland de fust maar flink zou raken, toen een collega mij laconiek vroeg: ‘Kost dat nou niet ontzettend veel energie, dat slotracen?’ Het bleek dat de man nogal overtrokken ideeën had van het opwarmen van de banden, de temperatuur van de baan en de atmosfeer bij Amazingslotcarracing in het bijzonder. Duidelijk diep teleurgesteld was hij toen hij hoorde dat onze inspanningen zelf de temperatuur nogal opjoegen en dat het nog niet nodig was dat onze respectievelijke eega’s van dikke wol kleine slaapzakjes breien bij wijze van bandenwarmers. Toen ik hem wilde uitleggen wat er in onze energiecentrale met drie dikke digitale trafo’s feitelijk gebeurt, haakte hij af. Een beetje troostend zei ik: Ik heb wel een origineel Michael Schumacher-jack van mijn vrouw gekregen, maar dat is meer tegen de regen. Het viel niet in goede aarde.
Later hoorde ik dat deze collega eigenlijk helemaal niks wil horen over welk energieverbruik dan ook. Hij gebruikt die vraag vooral als opstapje naar zijn eigen verhaal, namelijk dat hij ’s winters het zonnepaneel van zijn caravan schroeft en dat voor het raam van zijn keuken plakt, waarna er net genoeg stroom is voor een LEDje boven de gootsteen.
Ik vind het wel een goed idee. Amazingslotcarracing te TE als eerste, echt duurzame club die gebruik maakt van zonne-energie voor de aandrijving van de motoren en de verlichting van de baan. Als we daarnaast de ijsbeer adopteren als mascotte, dan kan er niemand meer aan onze goede bedoelingen twijfelen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten