Hein Tunnissen |
België
Out of the blue kreeg ik een mailtje van de beheerder van
Slottrack.BE met de mededeling dat het nieuwe seizoen weer voor de deur stond.
Nu krijg ik persoonlijk altijd een beetje de rilkikker van dat ‘nieuwe
seizoen’, omdat wij van AST vinden dat het leven te kort is om het op te delen
in seizoenen. Wij racen het hele jaar door. Anyway, beheerder schreef te hopen
dat het forum aan belangstelling zou winnen, waarbij hij grootmoedig de hand in
eigen boezem stak, want druk, druk, druk en andere smoesjes om niks op het
forum te schrijven. Ik mag dat wel, want ik vind het a) goed om het eigen falen
aan de kaak te stellen en b) dat slotcarracers elkaar veel meer moeten steunen
in het vinden van de beste setup. En daar ontbreekt het nogal eens aan.
Iedereen doet zijn ding, maar graag in zijn eigen kleine holletje.
Wat je ook vaak ziet is dat er nogal wat gezwetst wordt. U
denkt dat ik overdrijf? Ik noem het fenomeen ‘grip’. Over grip wordt zo
onnoemelijk veel gekletst, dat het bijna adembenemend is. Ik bedoel hiermee
iets beweren zonder bewijs of zonder argumenten. Vaak zelfs zonder enige kennis
van zaken. Ooit, ik had nog echt de ballen van verstand van slotcarracen (zie
a), was ik met enkele andere leden van onze beginnende club Amazingslotcarracing
te TE te gast in Drachten. Wij prutsten daar gezellig wat mee onder het oog van
die vooral nors kijkende motorrijders, maar toen wij allemaal riant in de pan
waren gehakt, mochten wij dan wel zelf wat afkneuteren op hun racebaan. Heel
even had ik het idee dat dit het leukste moment van de dag was, want het gaf
mij de gelegenheid om mijn spiksplinternieuwe Mosler te testen. Omdat ik dat
gelezen had, had ik die auto voorzien van prachtige helblauwe siliconenbandjes,
die ik had overgenomen van Jeroen den Broeder (ex-Best) die ze had gebruikt
voor een heuse bandentest.
Toen nu mijn Mosler in één van de bochten zesmaal over de
kop sloeg en zieltogend op zijn dak stil bleef liggen, viel er meteen &
direct een doodse stilte totdat één van de leden van de motorgang krijste: “WAT
IS DAT?!!” Nu moet u weten dat die motorrijders hun Fleischmannbaan van grip hadden
voorzien door een zelfbedacht tweewekelijks met de rolkwast op te brengen zwaar
vervuilend chemisch middel dat bestaat uit een mengsel van gelijke delen
terpentine en roze Parmaplak, dat na een week drogen een plakkerige zwart
glimmende laag op de baan achterlaat die iedere vorm van drift onmogelijk
maakt. Zeker als het om siliconenbanden gaat. Vandaar dat mijn auto rondtolde
als een stalen knikker in een flipperkast. Die dodelijke krijs vergeet ik nooit
meer! Nog minder de ervaring dat je als slotcarracer van alles kunt roepen,
zonder enige vorm van bewijs of redenering: siliconenbandjes lekken olie en
vermoorden alle grip op iedere baan!
Godlof voor de slotcarracers die zeggen: “Ik doe het altijd
zo, maar ik heb geen idee of het zin heeft. Maar ik voel me er happy bij!” Zo
ken ik iemand die zijn slotcars voorziet van onafhankelijk van elkaar draaiende
voorwieltjes. Het is nogal een gepruts om dat voor elkaar te krijgen waarbij
het grootste gevaar is dat je met secondelijm de hele voortrein aan elkaar
lijmt zodat er op de keper beschouwd helemaal niets meer onafhankelijk van
elkaar draait. Enfin, hij heeft daarin een grote mate van kunst bereikt, maar
hij zal nooit zeggen dat dit de enige methode is om een slotcar goed door een
bocht te trekken. Dat is prijzenswaardig.
Hoe anders is het als het om de grip van de baan gaat. Het
gezwam is niet van de lucht en persoonlijk schep ik er altijd veel plezier is
door dan quasi nonchalant te vragen: Hoezo, leg eens uit?, waarna meestal
meteen blijkt dat spreker de kok heeft horen fluiten omdat hij ook niet weet
waar de lepel hangt. Echoput gelul tweeduizend dus en zo lang niemand iets zegt
of de wenkbrauwen fronst, kun je van alles ongestraft beweren en mij is
inmiddels wel duidelijk geworden dat dit op onwaarschijnlijk grote schaal
gebeurt.
Ik citeer de mail van Slottrack: “Tijd om de banen af te
stoffen, de borstels te kammen en de bandenspanning te controleren. Na een heel
zwak racejaar van mijzelf, amper een paar rondjes en een paar kleine
experimenten met de elektronica heb ik zelf héél weinig bijgebracht in de
wondere wereld van het slotracen. (…) Maar terug met volle moed inpikken waar
ik gestopt ben. Dus verder werken aan mijn racedisplay en nog een paar
projecten die momenteel enkel nog maar op papier bestaan. Hopelijk volgen
jullie allemaal en gaan we lekker dit forum terug opwaarderen en werken aan een
community waarin héél veel informatie uitgewisseld wordt onder de lage landen.
En kunnen we elkaar terugvinden op het forum.”
De kern van dit verhaal is dat je iets vertelt en dat
aanvult met waarom. Niks meer, niks minder. Om tranen van in je ogen te
krijgen, zo mooi deze confessie!
Leuk dat mailtje, maar of slottrack weer vlot getrokken kan worden? Ik vrees het ergste!
BeantwoordenVerwijderenHachelijk
BeantwoordenVerwijderen