Hein Tunnissen |
Swifterbant
In de tijd dat iedereen nog rookte en ik dus ook, blies ik
nogal eens richting La Douce France om dan direct over de grens een pakje
(lees: slof) echte Gauloises te kopen. Zo kreeg je ze in Nederland niet! Mooi
moment! Sinds die tijd herken ik de typisch lichtblauwe kleur en de kenmerkende
Romeinse helm op zes mijl afstand. Tel daarbij het geluk dat mij ten deel viel
om achter het stuur van een lichtblauwe Renault Alpine A310 te kruipen, en het
zal duidelijk zijn dat er één slotcar beslist moest komen: die!
Zo kon het gebeuren dat ik samen met Markus Goetz, de ceo
van onze club Amazingslotcarracing te TE, naar de beurs in Houten toerde en
daar stomtoevallig in gesprek raakte met Klaas Bos die daar ook toevallig was.
Kwam dat even mooi uit! Ik vroeg hem naar de Alpine, maar ik wist eigenlijk al
dat ik hooguit in het ondergrondse circuit van de vitrinejongens nog een
redelijk exemplaar te pakken zou kunnen krijgen. Klaas zei echter: Alles is te
koop! Dat gaf mij wel moed, die aanwijzing. Maar hij bleek gelijk te hebben,
want een half uurtje later stond ik geanimeerd met een Zweed te babbelen die er
gewoon eentje had staan tussen allerlei idiote meuk van Fly en Carrera. Hoe was
het mogelijk! De aanschafprijs viel erg mee als je bedenkt dat de auto via
Noorwegen, Denemarken en Duitsland helemaal in Houten terecht was gekomen.
De Alpine is een product van Avant Slot, een klein
slotcarfabriekje dat zich nergens aan stoort. Men doet gewoon zijn eigen ding.
Moet je bij Slot.It of NSR nog voor minstens dertig euro een ombouwsetje kopen
om n’importe welke instapper dan ook om te bouwen tot een exemplaar met
verstelbare vooras, bij Avantslot is dat standaard. Als je wilt kun je zelfs de
hele vooras een paar graden scheef zetten, wat bij Ninco-circuits erg praktisch
is. En of dat nog niet genoeg is hebben ze een heel apart systeem bedacht voor de
geleideschoen. In feite zit die in een soort verend triangeltje, dat ook met
een klein schroefje weer instelbaar is. Een soort gelijk verhaal kun je ophangen
over de achterwielophanging en de bevestiging van de motor die standaard met
een schroefje wordt vastgezet in de motormount. Kom daar maar eens om bij
Slot.It! Daar hachelt die hele motor bij een beetje gasgeven van links naar
rechts als een slecht uitgebalanceerde wasmachine die begint te centrifugeren.
Sta je met zo’n schommelstoel bij de start, dan kun je het natuurlijk wel
vergeten!
Kortommo, technisch een klein wonder en qua uitvoering een
schoonheid, maar dat laatste is natuurlijk in eerste instantie de verdienste
van Alpine, ook al zo’n klein fabriekje onder de vleugels van Renault. Maar wel
prachtig gekopieerd door Avant Slot en ook de verhoudingen zijn werkelijk
briljant. Nu heeft de rallyuitvoering (er is ook een nogal saaie straatversie)
een hele bult koplampen aan de voorzijde. Je moet goed kijken om te zien dat de
dubbele fabriekskoplampen bijna voor de helft schuilgaan achter dat opgebouwde
leger Hella verstralers. Daaronder, vlak boven het wegdek nog twee mistlampen.
Goed, werk aan de winkel! Ik monteerde vier leds in de fabriekskoplampen en
enige tijd later, toen ik genoeg moed had verzameld, nog eens vier in de Hella’s.
Omdat de mistlampen er toen wel wat triest uitzagen, schroefde ik daar ook nog
twee leds in. Tien stuks! Met de auto op de track viel er een prachtige bundel
licht voor de auto en ook de kont was goed waarneembaar door twee helrode
achterlichten. Ach, ach, wat een leuk knutselwerkje!
Ter club te TE zei niemand veel meer dan ‘Toe maar!’ of
‘Daarmee kun je wel in het donker rijden’, wat ik altijd heb uitgelegd als een
begrijpelijk vorm van kift, jaloezie en knutselnijd. Ik bedoel: wij hebben ook leden
die niet eens twee lampjes kunnen monteren. Of dat niet durven! Wat een zeikers!
Waar ze wel een beetje gelijk in hadden, was dat de auto
niet zo best reed, maar dat wimpelde ik af met ‘het tunen moet nog beginnen’.
Dat was ook zo en als eerste monteerde ik een lekker setje schuimbandjes. Die
rode van Scaleauto en dat bleek een goede keus. Na wat gepruts aan alle
schroefjes reed het ding als een trein. En wat dan zo mooi is: dat beetje
overhangen in de bocht. Niet te veel, maar net zichtbaar! Prachtig, prachtig! Nu
moet ik toegeven dat het nogal stom is om met vol ingeknepen controller naar je
leuke autootje te kijken alsof er geen bochten bestaan. Het liep verkeerd af,
maar de schade viel mee: afgebroken voortrein. Onherstelbaar beschadigd.
Gelukkig botste ik tijdens een avondje Googlen op Shapeways. Over enige tijd
rijdt de Alpine weer rond met een 3D-geprint chassis. En dan zijn we helemaal
klaar voor de Classic Cup. “Het werd tijd, Hein!”, hoor ik in Swifterbant
roepen!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten