Hein Tunnissen |
Sportje
Het Amazing Slotracing Clubforum op FB is besloten. Soms is
dat erg prettig, om niet te zeggen gewenst, in andere gevallen is het een
regelrechte handicap. Nu is het een gegeven dat Facebook vooral een platform is
voor ouderen waarop zij zich binnen het virtuele geweld met stok en rollator
staande kunnen houden, maar een feit is wel dat Facebook een geweldige
discussie-mogelijkheid biedt, naast alle onzin. Ik noem Foodporn. Mensen die
geen ruk te vertellen hebben, geen langere hartelijke zin dan ‘Gefeliciteerd’
kunnen schrijven en bij wijze van afwisseling dan maar in arren moede hun
bordje bij de Wok fotograferen.
Nu moet ik mij haasten te schrijven dat op Amazing
Slotracing Clubforum ook echt hele flauwe voorvalletjes worden verspreid die
dan door de verschillende leden dan torenhoog worden opgeblazen met allerlei
leuke, snaakse en ondeugende opmerkingen, die dan op hun beurt weer worden
gevolgd door duimpjes, glimbekkken en andere woordeloze goedkeuringen. Er gaat
wat tijd mee verloren om aan te tonen dat je de lolligste bent. Ik doe daar
zelf om het hardst aan mee en ik moet bekennen dat het ook steeds leuker wordt
naarmate je je kompanen beter kent. Zo hebben wij een bijzonder aimabel lid dat
sterk doen denken aan één van de zeven dwergen: Grumpy. Precies zoals in het
verhaal van Sneeuwwitje veranderde hij van een ietwat norse dwerg in een lieve
meegaande metgezel, toen hij eenmaal een kus van de kleuter pin-up had
gekregen. Dat moet bij ons nog gebeuren, maar de zorgen van Tineke, haar koekjes
en haar snedige opmerkingen, hebben hem al helemaal ontdooid.
Het is nu deze man die dag en nacht iedereen helpt met
adviezen over afstellingen, kortom het scherp tjoenen van een autootje. Deze
pensionado heeft ook de zorgeloosheid van de jeugd, want hij denkt namelijk dat
iedere innovatie meteen tot seconden verschil zal leiden en desnoods bedenkt
hij er zelf de theorie bij. Dat leidt op Amazing Slotracing Clubforum tot
interessante discussies en vooral duidelijke tegenstellingen. Ik put mij vooral
uit in het stellen van vragen en het rondtoeteren van diepe argwaan jegens
degenen die de markt van de slotcars in handen hebben. Ik bedoel NSR en
Slot.It. Ik zou werkelijk een waardeloze journalist zijn als ik voetstoots aan
zou nemen dat zij het beste met de slotcarracer voor hebben. Welnee! Het gaat
om de poen. Wil je mee blijven doen als fabrikant, dat zal je moeten innoveren.
Zelf tuinde ik er onlangs met boter en suiker in. Van een
zekere Bianca (ik heb eerder over haar geschreven) kocht ik een SW-Mosler van
NSR. Nu heeft dit merk het bestaan om een volslagen achterhaald model (de
Mosler dus) nog weer een keer op te poetsen met een nieuw chassis (Phase -8) met
een frishelder groene kleur. In combinatie met de vlaflipgele carrosserie een
prachtig beeld. Nu zit de meerwaarde niet in de kleur natuurlijk, hoewel enige
aandacht voor het milieu ook nooit weg is, maar in de stijfheid van het geheel.
Die schijnt van een nog nooit eerder niveau te zijn. In combinatie met een
harde gladde baan zoals te TE, een werelduitvinding! Records sneuvelen per half
uur en aan het eind van de avond zeker drie seconden gewonnen op een snel
rondje van 7,562 seconden. Kijk, now we’re talking! Helaas, je merkt er geen
ruk van! Maar verkocht is verkocht!
Ter voorkoming van ruzie dan maar meteen een soortgelijk
gevalletje van Slot.It boven water getoverd, op dit moment de topic van ons
clubforum. Een nog jong en dus bijzonder kritisch lid van onze club zette
vraagtekens achter het nut van de zes schroeven waarmee Slot.It sinds een paar jaar
zijn allerbeste motormounts uitrust. Ik ben de tel kwijtgeraakt om welke EVO
het nu weer gaat, maar het ligt ergens tussen zes en tien. Laten we het daar
maar op houden. Criticaster zegt: Waarom beter als de motormount nog minder
bewegingsvrijheid krijgt? Reden de vierschroevers dan zo slecht? Enfin, de
rapen waren gaar, want de goedgelovigen die zelfs bij Sinterklaas speciaal om
dit soort motormounts bedelen, klommen direct in de pen om de techniek met
vlammenwerpers en klewang te verdedigen. Aan mij natuurlijk weer de ondankbare
taak om de verhitte discussie wat af te koelen met enige sarcastische
opmerkingen.
Daartoe heb ik het hele handwerkboek voor de Slotcarracer
van JeeWee van Capelleveen uit mijn hoofd geleerd, zodat ik overal direct met
feiten op in kan springen of als een schriftgeleerde kan verwijzen naar een
bepaalde pagina, cq hoofdstuk waarin de bedoelde paragraaf met de gewraakte
alinea zich bevindt. Maar enige hulp kan ik daarbij wel gebruiken. Waarom niet
in het openbaar de Italiaanse rovers bestreden? Van beslotenheid wordt niemand
een steekje wijzer. Daarbij: dan kunt u nog eens lachen om uw sportje!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten