Hein Tunnissen |
EU
Wie weet het nog? Als je vroeger op de fiets naar België op
vakantie ging, bijvoorbeeld naar het plaatsje Balen zoals ik deed, dan mocht je
vooral niet vergeten een verloopstekker mee te nemen, want anders kwam je na
twee weken terug met een babyface vol wegwaaiend schaamhaar. Was je zo dapper
door te fietsen naar Lille, zoals ik deed, dan moest er weer een andere
mogelijkheid zijn om het Franse stroomnetje te enteren. Godzijdank was Spanje
voor mijn stalen Batavus te ver, want anders had je weer een ander dingetje
nodig uit je ANWB-setje. De EU zou het allemaal gemakkelijker maken met
standaardisering. Dat werd de blauwgrijze CEE-stekker die het eigenlijk nooit
verder heeft geschopt dan Nederland en tot door Nederlanders gedreven campings
in Frankrijk.
Deze volstrekte mislukking, want zo mogen we dit krachtige
optreden wel noemen, raakt ook de slotcarracerij. Wederom als eenling is
Nederland op eigen initiatief omgeschakeld van de banaanstekker anno 1922 naar
de XLR-plug. De Duitsers met Siemens, BASF en Bayer in hun kielzog houden
natuurlijk vast aan de simpele pinvoering omdat ze hun vlag in de gaten kunnen prikken.
Als ik Duitser was, zou ik dat ook willen. Overal meteen en direct duidelijk
maken dat het de Heimat betreft die aan het stuur zit. Enfin, ik heb vanwege de
ligging van Musselkanaal, mijn nieuwe racebaan ook uitgerust met de
contrabanaan, want persoonlijk heb ik niks tegen Duitsers en als er straks een
paar komen aanwaaien, dan is een sip gezichtje wel het laatste wat je wilt.
Goed, maar wij te TE hebben de Zwitserse vlag als middelpunt
en dus piekert Marcus Aurelius er niet over om naast de XLR-aansluitingen ook
nog contrabananen te monteren. Ze brengen maar een verloopstekkertje mee, die
oosterburen zal hij wel denken. Lastig is wel dat die standaardisering van de
EU ook hier ontbreekt. Ik koop die prachtig vormgegeven oer solide
roestvaststalen stekkers bij de BAX Music in Goes. Een enorm assortiment voor
musici die uiteraard de ballen verstand van dit soort zaken hebben en daarom is
het aan Bax Music om te zorgen dat alles in alles past. Omdat voor mij dat hele
XLR-gedoe bijna een gelopen race is (digitaal Oxygen is direct draadloos
communiceren met de slotcar), heb ik een hele mooie XLR-stekker gekocht voor
mijn voorschakelapparaatje (CRI) tussen analoog en digitaal.
Nu blijkt dat deze hele mooie XLR-stekker niet helemaal
lekker past in de aansluiting van track 3. Maar aangezien die stekker van RVS
is en dus beresterk, is het gewoon een kwestie van effe doorduwen. Bleek dat ik
het hele binnenwerk richting het tapijt douwde. En wat dan weer zo laf is: ik
kreeg meteen de schuld! Het was mijn stekker die dit deed. Hou toch op zeg! Nu
wel effe nadenken: in de drie andere past hij wel! Marcus heeft dus gewoon in
een of andere goedkope Zwitserse koekoeksklokwinkel een paar van die plestic
XLR-stopcontactjes à 50 rappen gekocht die gewoon niet aan NEN 7510 voldoen.
En dat kan ik bewijzen. Iedereen weet dat een CEE-stekker in
een blauwgrijs CEE-stopcontact met enige geweld losgetrokken moet worden. De kans
dat u beide voeten tegen de muur moet zetten, is aannemelijk. Zo ook de echte
XLR-aansluitingen, want musici zijn allergisch voor ruisch, rumble, wow and
flutter. Omdat het hun muziekje verstoort; dat kunt u zich wel voorstellen
natuurlijk! Daarom zijn de XLR-aansluitingen zó precies passend gemaakt, dat je
ze ook kaarsrecht in moet steken of moet loshalen. Dat laten die plestic
ondingen gewoon niet toe. Dat heb ik met mijn precisie-aansluitmateriaal wel
aangetoond.
Hieruit blijkt dus dat het niet alleen om een goed
afgestelde slotcar gaat, maar ook om de ieniemienie details in de periferie.
Het valt mij bijvoorbeeld op dat slotcarracers met een enorme boog om de
geheimen van de elektriciteit, de eerste stap na XLR, lopen. Dat is nooit een gespreksonderwerp,
terwijl nota bene het hele festijn toch daar begint. Iedereen vindt zich een
hele held met vier sporen en evenzoveel power supplies (trafo –
Noord-Nederland: travo). Maar niemand maakt zich druk om het gegeven dat zelfs
de beste voeding een paar tienden daalt, als het autootje begint te rijden. Per
trafo/travo kan dat fors schelen. Het is dus zomaar mogelijk dat uw club op
track drie stelselmatig de beschikking heeft voor 11,6 volt, tegen baan 2 met
11,9 volt. Nee, daar wordt niet over nagedacht. Wij krabben overtuigd en
zelfgenoegzaam de kleine spikkeltjes van de plestic velgjes om het best
mogelijke resultaat te halen, maar we vergeten om onze stroomvoorziening per
baan te normeren. Kwaad lullen over de EU is prima, maar kijk ook eens in je
eigen onderbroek!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten