Hein Tunnissen |
Emoties
Bij veel sporten, zo niet de meesten, doe je je ding als het
zo uitkomt en dat was het dan. Hoe anders is dat bij slotcarracen! Je hebt niet
alleen de spanning van de wedstrijd of een nieuw autootje, maar ook de niet
aflatende moederlijke zorg voor het wagenpark, want het valt om den drommel
niet mee alles tiptop and Spic and Span te houden. Dat vergt
doorzettingsvermogen en toewijding! Maar ook technisch inzicht dat aan vernuft
grenst, arendsogen om het kleinste ongerechtigheidje te bespeuren, een riante
portie geduld en vooral veel, heel veel analytisch vermogen. Dat je er meer dan
handig voor moet zijn, hoeft geen betoog. Nee, een echte slotcarracer word je
niet zomaar.
Je kunt eigenlijk wel stellen dat wij uit heel apart hout
zijn gesneden. In de voetballerij is het vooral bier uit plestic bekers en hard
schreeuwen, iets dat wij gewoon niet kennen. Verlies je de wedstrijd dan ga je
gezellig een biertje drinken uit een mooi fris, voorgespoeld glas en discussieer
je met je maten over de mooiste momenten van die dag. Die prachtige beheerste
drift, een volmaakte paniekstop, of een weergaloze start nadat de lichten zijn
uitgegaan. Heb ik het nog niet over het gezellige knutselen in het honk, met
links en rechts een maat die ook al vrindelijk in zichzelf zit te brommen over
dat vermaledijde tandwieltje dat steeds loskomt als het motortje wat warmer
wordt. Lastig dingetje!
Slotcarracen, je moet er natuurlijk wel gek van zijn! Daarom
was ik dan ook vreselijk verbaasd toen ik ontdekte dat er luitjes zijn die het
gefröbel uitbesteden. Die een opdrachtje uitzetten omdat zij een nieuwe auto
wensen. Ik dacht eerst dat ik een klap van de molen had gehad, toen ik het las.
Het is dan ook lastig om iets heel doms te verzinnen dat op hetzelfde neerkomt.
Ik noem een slagroomtaart zonder slagroom, ik noem een huwelijk zonder
huwelijksnacht. Het lekkerste laat je dus achterwege! Ik wil hier op deze
plaats niemand echt beledigen, maar hoe stom kun je zijn? De diepe bevrediging
schuilt namelijk in de inspanning die je moet leveren. Ik zal proberen mij nader
te verklaren. Tijdens een wedstrijd te TE komt het regelmatig voor dat één
onzer diep teleurgesteld is over de prestaties van zijn bolide. Er is dan
bijvoorbeeld weer zo’n gekke wedstrijdregel in het leven geroepen als: Iedere
auto mag, mits van Slot.It! Verder een leuke club, daar niet van.
Goed, dan heb je nog een of ander rood lijk uit Milaan in de
kist en daar moet je het dan die wedstrijd mee doen. Lichten uit en daar kruipt
je auto naar de eerste bocht. Toe maar! Je lacht nog, maar jij weet dat je
binnen een paar minuten door het hele veld wordt gelapt. Lekker dan! Dapper
kachel je voort en in je hoofd ontstaat een gemeen plan: eenmaal thuis zal er
net zo lang worden gesleuteld, totdat er een helse machine is ontstaan. Het
plan wordt in gedachte verder uitgebroed, terwijl ondertussen de kornuiten
worden lastiggevallen met een onbegrijpelijke uitleg over het falen.
Een halve week later staan de eerste oorlogskreten op onze
Facebook-pagina: Begin maar vast bang te worden, want nou rijdt ie zo hard dat
ik er zelf bang van begin te worden. Toe maar! Dat blijkt later wat tegen te vallen, maar er
is duidelijk een positief begin. Maar dan, na zes weken, is het autootje wel
okiedokie oké! Met een dikke grijns rijdt de eigenaar iedereen vlot naar de
Filistijnen en hem vallen veel schouderklopjes ten deel. Goed gedaan, jochie! Hoe
bevredigend wil je het hebben? Allemachtig, wat een fijn autootje!
Zo herinner ik me nog een Classic Race van Sir Franco Slot
in Drachten. Aan de start verscheen een lichtblauwe Renault A310 Gitanes,
waarvan je gewoon bij voorbaat wist dat die geen deuk in een pakje boter kon
slaan naast die idiote Amerikaanse lijpbakken. Ho, ho, dat verliep even anders.
Die Renault reed als een speer. Strak en even snel in de bochten als op het
rechte stuk. Ik complimenteerde de eigenaar nadien voor dit ongelooflijke mooie
stukje slotcarracetechniek. Hij begon, door emoties overvallen, nog net niet te
huilen en hij kon nog net stamelen dat hij er meer dan een half jaar mee bezig
was geweest. Toe maar! Nadat hij zich had vermand, vertelde hij mij zijn
grootste probleem ooit: er miste nog een spoiler! De uitspraak van Klaas Bos
gedachtig: ‘Alles is te koop!’, klopte ik hem vriendelijk op de schouder: “Dat
krijg jij dan ook nog wel voor elkaar!” Kijk, dat is nu echt de
kameraadschappelijke kant van slotcarracen. Opbeurende woorden waar je niks aan
hebt!
Die emoties kunnen hoog oplopen als die vermeend snelle NSR Porsche de andere bolides (ook NSR) niet bij kan houden omdat de ene auto iets meer lood nodig heeft dan de ander en het ene motortje toch iets beter draait dan de ander. Laatste race stond ik weer vertwijfeld langs de baan, wat was er deze keer weer defect? Een race had de vooras te los gestaan waardoor de band in de snelle bocht tegen de kap kwam, met een remmend effect als gevolg. Tweede race stond de achteras te strak, derde race waren de stroomslepers versleten. En deze keer? De nu al een paar keer gebruikte Ortmann banden zaten iets los om de velg, genoeg om door te schieten bij volle bak optrekken. Je begrijpt dat na een halfuur rijden de gemiddelde spinner moeilijker rondjes draait. En toch ga ik een keer een race winnen met die snelle NSR Porsche. Dat kan wel 2019 worden. Snik.
BeantwoordenVerwijderenHachelijk?