Hein Tunnissen |
Delfzijl
Gelukkig zijn wij niet van die mannen die de F1 een warm
hart toedragen omdat Max Verstappen ineens in zo’n bolide zit te karten. God
nee! Wij mogen ons liefhebbers uit de vorige eeuw noemen en wij gedenken ieder
jaar op 4 mei in stilte alle doden die deze prachtige sport heeft geëist.
Betrokkenheid en passie, dat is ons adagium! In ons midden, zou je kunnen
zeggen, is Ayrton Senna dan ook nog springlevend. Soms wordt één van ons met
hem vergeleken en diens avond kan dan niet meer stuk, kan ik u verzekeren!
Het was nog winter, de regen sloeg gemeen hard tegen de
ruiten en er dreigde sneeuw. Wij dronken ter club gezellig een kopje koffie en
keuvelden wat. Zei er iemand plots: “Ja, nog even en dan begint het weer!”
Hoewel Kerst nog moest komen, begrepen wij allen wat spreker bedoelde. Van het
één kwam het ander en wij besloten tot een verre reis in maart als de F1 in
Melbourne van start zou gaan. Voor velen een ongekend spannende wedstrijd omdat
alles nog open ligt en de teams van elkaar niet weten waar zij staan. Want dat
zij in Barcelona tijdens de testdagen het achterste van hun tong laten zien, is
wel zeer onwaarschijnlijk.
Voor het gemak vergaten we even dat Melbourne altijd
behoorlijk vroeg Nederlandse tijd wordt verreden, zodat (lang verhaal kort) het
feest niet doorging. Maar toen de laatste schimpscheuten wel waren verstomd,
maakten wij een nieuw plan voor een gezellige middag met de club ten huize van
JB Good, en zijn buurman Alphons P. Omdat alle andere clubleden van hun vrouw
of vriendin (Nou ja, zeg!) niet mee mochten, reden Markus en ik op een
zondagochtend richting het verre Delfzijl. In zijn cabrio met het dakje in de
kofferbak. Omdat wij niet aan het slotracen waren reden wij lekker rustig door
het Groninger landschap en zagen her en der een ingestorte of gestutte boerderij
of een rijtje scheef weggezakte huizen.
Gottegottegot!
In Delfzijl scheen de zon weer en wij reden een keurige
nette wijk in met veel parkeerruimte. Wij pleurden daarom de cabrio gewoon
recht voor de deur en deden er enigszins argwanend het dekseltje op. Je weet
maar nooit. De gastheer schonk een voortreffelijk kopje koffie en deed daar
naar goed clubgebruik een flink stuk taart bij, zodat wij er stil van waren.
Daarna togen wij naar boven. In de verte glom de Eemshaven, wij roken het zilt
van de wadden en door het dakraam zagen wij een vliegende deur passeren. Voor
ons lag de baan. Drie sporen, donkergrijs, glad en matglanzend. Prachtig, aan
alles gedacht! Pitstraat, EHBO en parasols voor de coureurs in de brandende zon
door het dakraam! Als gasten mochten wij de Slotfire testen en daarbij golden
simpele regels: Markus kreeg de snelste baan, ik de veiligste en Alphons P voor
straf de supergladde derde baan waar nooit op wordt gereden, wat wel logisch is
als je meestal met zijn tweetjes bent.
Het was een enorm succes. Ik reed er lekker op los en ik
trachtte in ieder geval mijn kompanen te laten leven door in de bochten of wat
sneller te zijn of juist wat langzamer zoals bij ritsen soms gewenst is.
Vanwege de leut komen op een Slotfire de sporen in de bochten naar elkaar toen
en John heeft twee van dit soort probleemgevalletjes ingebouwd. Helemaal links,
waarbij eigenlijk wordt bepaald wie als eerste het lange rechte eind bereikt en
dan aan gene zijde als je nog vol door de bocht komt stomen na dat rechte eind.
Hoewel het niet helemaal de bedoeling was, reed Markus maar meteen een uiterst
scherp baanrecord. Godzijdank heeft de eigenaar dit ten koste van veel
nachtrust en een vracht nieuwe onderdelen van Klaas Bos nog weer iets scherper
weten te stellen, zodat die frustratie niet meer als een donderwolk boven ons
clubje hangt.
Tegen tweeën begaven wij ons naar de televisiekamer, waar
wij gevieren de verrichtingen van onze collega’s in Barcelona aanschouwden. Ook
daar van die problemen in de bocht, precies zoals bij de Slotfire. Beetje duwen
en wringen, het hoort er allemaal bij. Na afloop dronken wij ook nog wat
bubbels, John werkte zijn Excel-bestand bij zodat alle uitslagen sinds 1937
weer mooi in het gelid stonden. Wij feliciteerden hem met dit mooie overzicht,
zetten onze paraaf erop voor Gezien! en namen afscheid. Maar niet nadat wij
Alphons nog hadden geroemd en geholpen met zijn nieuwe baan die toen in het
verfstadium verkeerde. Nog twee delen te gaan. Wat een geweldige zondag: beetje
F1-optocht kijken, racen op een Slotfire en filosoferen over de bouw van een
nieuwe baan, met name over wat er allemaal fout kan gaan en wat je beter anders
had kunnen doen. Over niet al te lange tijd reizen wij wederom af naar
Delfzijl. Alphons, we bellen nog!
Een dmooi verslag van een nuttig bestede dag, schitterend. Misschien mis ik een foto van het flinke stuk taart, of moet het ontbreken daarvan juist de fantasie prikkelen, want hoe groot is een flink stuk taart nu eigenlijk?
BeantwoordenVerwijderenDenk aan een Pirelli 2017.
BeantwoordenVerwijderenFrank103 in mijn volgend blog over een race avond te TE waar een Pirelli2017 taart voorgezet wordt. Zorg ik voor een plaatje.
BeantwoordenVerwijderen