zondag 14 mei 2017

Pandora

Hein Tunnissen
Pandora
Onze founding father van Amazingslotcarracing te TE beschikt sinds enige tijd over twee vernuftige machines die hij ten faveure van het slotcarracen heeft aangeschaft. Ook voor u dus! Wat hij daarmee kan, wilt u weten? Dat is een terechte vraag. Met de ene machine kan hij computergestuurd frezen (ik zeg het nu even in simpele mensentaal) en met de andere kan hij een plaat vacuümtrekken. Stel, u heeft net zoals in de echte autotechniek een mooie auto geboetseerd. Piekfijn met alle kleine details zoals deurgreepjes, roostertjes en stripjes. Daarvan zou u wel graag een kapje willen hebben. Kom naar TE en geef uw kleimodel aan de grote meester. Hij plaatst de bonk in een soort Doos van Pandora, roept enige bezwerende kreten en trekt aan de handle. Met wat gesis en geblaas heeft u wat later de beschikking over een natuurgetrouwe kopie van uw kleuterwerk. Strak, smetteloos en natuurgetrouw. Met behulp van een enorme vacuümpomp is een verwarmde plaat kunststof over uw model getrokken: Hatseflats!
Dan is er nog de tweede machinerie die aangestuurd door een computer kan frezen. U maakt een mooi tekeningetje van een chassis, inclusief uitsparingen etc en dat voeren wij Hap!, Hap!, Hap!, aan de computer. Drukken wij vervolgens op de knop On, dan gaat de machine geheel zelfstandig aan de slag en freest bijvoorbeeld uit een plaatje aluminium cq messing van 3 mm dik een hartstikke leuk chassis, passend bij het kapje dat we eerder op de avond bij elkaar hadden gezogen.
Het gaat te ver om te zeggen dat we het helemaal gehad hebben met de Mario Spaghetti en Pablo Paella, maar een regelrechte aanval op de markt is dit natuurlijk wel. Twee zaken spelen hierbij een rol. Om te beginnen innovatie. Natuurlijk zijn er slotcarracers die het hart van een angsthaas hebben en daarom gezapig voort willen sukkelen & slieren over hun met bloem bestrooide rallybaantje in de hoek van de kamer met vergezicht op de bergen. Maar er zijn ook figuren onder ons die echt de rand van de tafel willen opzoeken. Die vage grens van het toelaatbare. En in dat geval kun je niet gaan zitten wachten op de derde wereld binnen Europa.
Over enige tijd zal onze club een uitbreiding ondergaan die zijn weerga niet kent. Digitaal, analoog, sleutelplekken, een snackcorner met drankjes, een loket voor technologisch advies, overal zwarte pitpoezen (Jaja!) en een bedrijfsleider om uw gewaardeerde tekeningen en zelf gekleide modellen te beoordelen op uitvoerbaarheid. Van gips mag trouwens ook. U neemt een flinke bak, stort die vol met gips en drukt daar de kap van uw Mosler die u lichtjes met olijfolie heeft ingevet, in. Als het gips is uitgehard, klopt u uw kapje los, waarna u de ontstane mal gebruikt om uw model te maken. Kan klei zijn, maar ook papier-maché. Dat is ons om het even.
Tegen de tijd dat wij de markt op gaan met deze twee baanbrekende technieken om zowel NSR als Slot.It te dwingen tot een nieuw beleid, zullen wij u tegemoet treden met bloedstollende prijzen, waarover wij nu helaas nog niets kunnen zeggen. In afwachting daarvan kunt u natuurlijk alvast naar hartenlust gaan nadenken of experimenteren met uw eerste zelf ontworpen slotcarmodel. Alleen al het maken van een goed uitslagje voor een strak chassis is een welbestede avond. Kiest u voor één vaste bodemplaat met daarop wat onderdelen of wilt u liever een samengesteld chassis? Aan u de keus! Kijk, wij doen er alles aan om deze sport voor eens en voor altijd uit het gore sop te trekken en er wat leuks van te maken. Aan u de beslissing om mee te gaan in deze revolutie of om thuis achter moeders pappot te blijven zitten en iedere donderdag weer mismoedig naar uw clubhuisje te gaan met die kinderlijke kleuren gemarkeerde banen. Zijn we daarvoor onderhand niet een beetje te oud?
Zelf ben ik alweer een flinke stap verder, want voor de replica van de Drachtse (Drachtener?) slotcarracebaan ‘De Bunker’ heb ik een soldeerrobot aangeschaft die alle overgangen (4 sporen!!) na montage nasoldeert en voorziet van flinke einden snoer voor het doorlussen. Nadat dit werk is gedaan wordt de complete track als een kip aan het spit omgedraaid. Volgens de fabrikant heeft de robot bij dag en nacht doorwerken, slechts drie weken nodig om alle overgangen te solderen en door te meten. Belangstelling voor t´een of t´ander? Volg vanaf Holsloot gewoon track 34 naar TE.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten