Hein Tunnissen |
Begin april is SlotRaceClub De Bunker met zomerreces gegaan; men rijdt 27 november weer verder! Dat is geen misselijke pauze als je het mij vraagt! Zelfs ons parlement maakt het niet zo bont en dat kan er ook wat van! Fijn was wel te horen dat SRC De Bunker blijft bestaan. In deze tijd moet je wellicht eerder spreken van ‘een doorstart maken’. Eerder heb ik op deze plaats wat licht kwetsende opmerkingen over het clubje gemaakt omdat zij hun voortreffelijke Fleischmannbaan insmeerden met een mengsel van stroop, pindakaas en terpentine om de grip te bevorderen.
Mijn milde kritiek repte van stinkende plakzooi, halvegare kwezels en mislukte alchemie! Dat kwam bijzonder hard aan, zo bleek wel na verloop van tijd. Ook onthulde ik nog dat zij bijna een winterlang ruzie hebben gemaakt over de magneetkwestie. Alles toch nog op de pootjes: de club gaat door, de magneten zijn verboden en de baan is weer schoongemaakt nadat Landlord Harry had geklaagd over knagende kakkerlakken en dronken muizen in de kelder.
Omdat de ondergang op handen was en ik persoonlijk, maar ik niet alleen, bijzonder gecharmeerd was van die baan, besloot ik tot een reddingsactie. Fokko, Erik en ik bespraken een overname. Gewoon in stukken zagen, een paar nieuwe rechte deeltjes kopen en de zaak aan de onderzijde met flink wat lijm, latten en schroeven weer met malkander verbinden. Simpel! Dan het transport. Wij keken naar Erik, maar die gaf geen krimp (hij rijdt voor een gigantisch transportbedrijf dat in de kleuren rood/groen ook nog zijn achternaam draagt). Goed, dat transport zou een paar centen gaan kosten, maar dat hadden we er wel voor over.
Op weg naar huis begon de vrouw van Erik te sputteren: Flikker toch die hele zooi in de vullesbak! Die baandelen zijn overal voor een appel en een ei te koop. Bij de Kringloop gooien ze zelfs hele dozen zó in de container; raken ze aan de straatstenen niet kwijt! Is dat zo? Maar zij duldde geen tegenspraak. “Als ik dat zeg, dan is dat zo, Teun!”
De volgende dag begon ik te verzamelen. Kreeg niet lang daarna een enorme doos uit Leeuwarden van Wietze Otter (Slot-Car-Sale) en niet veel later een minstens zo grote doos uit Wijk bij Duurstede van Wilfried Buijs. En dan waren er nog een paar andere adresjes, zoals in Zwolle en natuurlijk Rokus! Heren, allemaal enorm bedankt voor het inpakken! De baan is compleet en vanaf vandaag ben ik een na-aap-chinees die op zolder de BunkerBaan helemaal gaat nabouwen. Een zelf opgelegd doel is dat hij snaarstrak moet worden en iedere kedeng-kedeng onaanvaardbaar is. Daarbij worden alle delen dóór gelust.
Voor wie nooit in Drachten is geweest: de naam De Bunker is heel goed gekozen. Op een bijzonder naargeestige plek in Drachten, onder een flat ligt een betonnen bak die via een brede sterk aflopende inrit bereikbaar is. Na een voorportaal is er rechts een deur die toegang geeft tot het hol. Laag plafond en volmaakt rechthoekig. Halverwege aan het plafond een dikke betonnen steunbalk waar alle draadjes van de racebaan mooi omheen gevouwen zijn. Geen doorkomen aan!
Aan drie zijden kun je om de baan heenlopen, het past allemaal net. Veel ‘Oh, pardon!’ om elkaar te passeren en als je dan heel goed kijkt dan zie je dat de baan een paar noodgedwongen bochten heeft om die doorgang vrij te houden. Kort door de bocht, zo gezegd. Nu is dat an sich geen probleem, want je moet op iedere baan kunnen rijden maar op een 4-sporenbaan krijgt in zo’n situatie de binnenbocht het wel heel erg hard voor de kiezen en anders het coureurtje wel. Met een 4-voudige wisseling van baan, krijgt iedereen natuurlijk met dat probleem te maken, maar leuk is anders.
Dat gaan wij te TE helemaal glad poetsen. Wij weten nog niet precies hoe, maar wij gaan het wel doen! Inmiddels is het een echt Poetin-project geworden, met dubbelspionnen en al. Want ruim voordat wij gingen bouwen hebben wij de bekende Drachten-coureurs A.v.M. en J.B.G uit Delfzijl binnengehaald voor de fijne kneepjes van het plesticrijden. En naarmate zij beter gewend raakten aan onze houten baan, babbelden zij als oude vriendelijke mannetjes des te meer over hun gloriejaren in Drachten. Tja, en dan komt de kritiek als vanzelf boven borrelen. Je kunt dat oneigenlijk vinden, je kunt zelfs zeggen dat dit ronduit schandalig is omdat zelfs een dronken Pool het ouderlijk nest niet bevuilt, maar je kunt ook redeneren dat dankzij de openhartigheid van deze beide mannen Nederland weer een bijzonder aantrekkelijke plestic baan rijker is. Wij overwegen om Frank Slot te vragen hem te openen. Met een Ford Anglia of zoiets geks.
Het is geweldig leuk geschreven en ik geniet er iedere keer van. Deze spion vind de knipoog betreft het zomerreces van de Bunker meer een oogsluiting. Bij deze de Bunker gaat begin SEPTEMBER weer open. Hein doe je oog maar weer open ;-)
BeantwoordenVerwijderenBravo, Alphons! That's the spirit!
BeantwoordenVerwijderenDe Bunker op Zolder! Wie verzint zoiets? Hahaha! 107 ronden en 64 baanstukken in 16 minuten. Ga er maar eens aanstaan.
BeantwoordenVerwijderenVery Good!
VerwijderenIk heb vrijdag JW gesproken en we (marc s ook) hebben afgesproken dat we jouw kant op komen Hein, het schijnt dat er voorbij de lijn Harlingen Zwolle Maastricht ook asfalt bestaat en met de kofferbak vol proviand en reddingsmiddelen moet zo'n reis dan goed komen. JW doet de verdere communicatie, voordat de ruis de overhand neemt. Ik denk wel dat we even geduldig moeten wachten tot het bunker-op-zolder circuit gereed is. Uiteraard gaan dat record van 107 ronden en 64 baanstukken in 16 minuten er dan aan, in ieder geval gaan we een poging doen. Ik heb nog een electromotor liggen van een Belgische wielrenster.....
BeantwoordenVerwijderenAls het zover is laat het mij weten. Van deze hachelijke poging wil ik getuige van zijn.
VerwijderenDeze reactie is verwijderd door de auteur.
VerwijderenKnetter leuk mannen! Wij hebben vrijdagavond over een dingetje gesproken dat wij graag met jullie willen delen! Sterker nog: We hebben jullie nodig! Maar eerst een stukje rijden. Jullie komen met de trein? Hachelijk!
VerwijderenMet de trein?
BeantwoordenVerwijderenHier leeft een misverstand!
Treinen zijn voor op zolder, in films en in boekwerken. Als vervoersmiddel scoort de trein gewoon een onvoldoende! Vertraging bij regen, wind, zon, studenten, stroomstoring, wisselstoring en meer omstandigheden die ik niet kan bedenken. Verder zet NS hier zulke korte treinen in dat ze zelfs daarnaast een bus laten rijden. Kortom: treinen op zolder, reizen doen we comfortabel en snel met de automobiel!
Bedankt voor de 'uitnodiging' Hein, hahahahaha!
BeantwoordenVerwijderenBedankt voor de 'uitnodiging' Hein, hahahahaha!
BeantwoordenVerwijderen