zondag 12 juni 2016

WinterGreen

Hein Tunnissen
WinterGreen
Op Slotforum International raakte ik verzeild in een discussie over de behandeling van spons-, cq foam-, cq schuimbandjes. Het ging vooral om het aspect ‘revitaliseren’, waarmee wordt bedoeld dat die zacht verende bandjes onder invloed van een volledig uit de hand gelopen klimaat zo droog en dor als de savanne zijn geworden en dientengevolge keihard. Kunnen wij daar nog iets mee?
Die avond hadden mijn vrouw en ik achter een voortreffelijke fles Bordeaux aan gezeten, met voorspelbare afloop zodat ik enige uren later niet helemaal zeker was van het functioneren van mijn hersens toen ik op SFI las: zonnebrandolie! Maar het stond er echt! Zachtjes inmasseren met zonnebrandolie. Terwijl mijn vrouw duidelijk nog bezig was terug te komen in de dampkring, vroeg ik haar: Zal ik jou de komende dagen eens lekker insmeren met zonnebrandcrème? Ze landde direct en zei: “Goed dat je het zegt, want ik moet nog wat kopen bij Kruidvat!” Met een royaal gebaar nodigde ik haar uit om dan maar meteen een stuk of wat flessen te kopen en ik prees me weer gelukkig getrouwd te zijn met een vrouw die bij voorkeur iedere dag een paar uur in de zon ligt te barbecueën vanwege een bruin velletje en daarbij niet kijkt op een lik meer of minder.
Aan mijn Amerikaanse vrienden vroeg ik meteen of de beschermingsfactor nog een rol speelde, maar volgens een Aussie was dat niet zo. Ik vond dat een plausibel antwoord, want als ze ergens op de hoogte zijn van de klimaatverandering en de daarbij behorende kankervarianten, dan is het daar wel. Ik suggereerde mijn vrouw meteen gebruik te maken van de actie ‘Twee voor één’ en om dan maar voor extreem voordeel meteen 6 flessen te kopen en er dus een dozijn mee te nemen. Kennelijk ging ik toen qua gulheid over de schreef, want ze zei “Nou ja, jij overdrijft ook altijd zo! Ik doe er wel vier, dat is ook genoeg.” Helemaal gerustgesteld beaamde ik dat.
Opgewekt streepte ik in mijn Outlook-agenda zonnebrandcrème door. STP en WinterGreen voegde ik toe. Hebben wij nog WinterGreen?, vroeg ik voordat zij in slaap dreigde te sukkelen. Het was precies het goede moment: “Dat breng ik dan ook wel mee. Van die etherische olie toch?” En weg was ze. Geregeld! Zou ik zelf nog wel wat STP kopen en nog een busje Zippo aanstekerbenzine. Ondertussen, alsof ik er niet helemaal bij hoorde, waren de aanwezigen op het Forum al vreselijk verdiept in de chemische verhoudingen die gelukkig niet al te ingewikkeld waren. Fifty-fifty is de meest gebruikte mix of anders een derde bij gebruikmaking van drie producten. Maar zonnebrandcrème is wel hét middel voor revitaliseren, dat was zonneklaar.
De innovatie ‘slotcarracen met zonnebrandcrème’, is after all ook nog een heel duurzame ontwikkeling. Immers, wij kunnen met onze sponsbandjes veel langer doorrijden en dat is goed voor het milieu. Oude banden worden weliswaar tegenwoordig veel in de wegenbouw gebruikt, maar het apart inzamelen bij slotraceclubs heb ik nog niet veel gezien. Bij Amazingslotcarracing staat naast het (voor ons verplichte) inzamelbusje voor het KNGF weliswaar ook een oud blik met Autodrop, maar veel bandjes liggen daar niet tussen. Hoe dan ook, na het verduurzamen is het tijd voor de Gripmix van eigen makelij naar eigen inzicht. Op mijn Fleischmannbaan (de sporen glimmen!) voldoet een mengsel van STP met Zippofuel (60:40) uitstekend. Spaarzaam opgebracht en na droging, beantwoordt het spul gedurende ongeveer 20 minuten aan de allerhoogste eisen. Gelet op de duur van een gemiddelde race is dat meer dan voldoende. Meteen daarna schoonmaken met een doekje met Zippofuel, geeft een uitstekend uitgangspunt voor een nieuwe race. Het ligt natuurlijk een beetje aan de inzet en overgave waarmee de bandjes worden gecleanerd, maar ik schat dat ze toch wel tot drie jaar langer meegaan.
De volgende ochtend aan het ontbijt (ik ben druk met het smeren van stapels brood voor de kinderen) zegt mijn vrouw onverwacht terwijl ze haar ellenlange benen quasi geïrriteerd zit te bestuderen: “Vanwaar die belangstelling voor zonnebrandcrème ineens en waarom wil jij mij zo graag insmeren nog voordat de zon begint te schijnen? Je kunt ook wel gewoon zeggen dat je dat spul voor de racebaan nodig hebt, hoor! Maar laten we die etherische olie, die WinterGreen, nou maar eens voor ons zelf houden, Teun!” Kennelijk was ze onze leuke avond nog niet vergeten. Wat is het toch een heerlijk scherpzinnig mens, die vrouw van mij! En nog knap bruin ook! Twee voor de prijs van één!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten