Hein Tunnissen |
Ballemans
Mannen met ballen worden altijd
een beetje narrig als er aan de borreltafel over elektrisch autorijden wordt
gesproken. Nu is dat helemaal een heikel punt sinds de nieuwe staatssecretaris
voor Belastingzaken, Wiebes, de rommel moet aanharken die Limboman Weekers
achterliet. Nu ik dit schrijf, liggen er al drie autobelastingplannen op zijn tafel
om twee dingen te bereiken: meer belastinggeld innen en secundo, het milieu een
beetje redden zonder er iets voor te doen. En vooral geen maatregelen nemen die
de kiezer niet leuk vindt.
Het draait natuurlijk
allemaal om de leaseauto. Gewoon een ding om de buurman de ogen mee uit te
steken, maar die je het liefst in brand zou willen steken in de laatste weken
van maart. De bijtelling. De VVD is niet zo van de belasting en al helemaal
niet als het om de auto gaat, maar men begrijpt onderhand ook wel dat het
linkse gezeik over het milieu een beetje serieus genomen moet worden, wil je
met de verkiezingen niet helemaal weggeblazen worden door Wilders. Want die
charlatan maakt daar tuurlijk meteen een issue van als zijn oude vrinden dat
onderwerp laten liggen.
Lastige kwestie voor de
Wiebel dus.
Mannen met echte ballen,
zoals ik, zijn gek op elektrische auto’s. Ik heb zo een Mosler, een Audi R18 (Le
Mans 1998, 1999, 2000, 2002, 2003, 2004, 2005, 2006, 2007, 2008, 2009, 2010,
2011, 2012, 2013 en 2014). Een Peugeot (Le Mans 2001) heb ik helaas nog niet.
Wel een stelletje Méganes RS en een hoorndolle Clio (Renault Sport) een juweel
van een Jaguar, een Porsche Carrera en zelfs een Meklaren en een Viper.
Allemaal elektrisch en dus beschikkend over een dodelijk koppel in de range van
nul tot 25.000 tpm. Iets, waar een ouderwetse verbrandingsmotor alleen maar van
kan dromen. De acceleratie is zo ongekend raketsnel dat het tijd wordt dat de
overheid zich daarover eens het hoofd breekt, want als iedereen uiteindelijk
elektrisch gaat rijden dan zijn de rapen gaar. Invoegstroken kunnen de helft
korter en claxons moeten met decibellen teruggeschroefd worden, want al dat getoeter
slaat natuurlijk helemaal nergens op. En wat moeten we in godsnaam met al die
geluidsschermen?
Nu het al vaststaat dat
het rond 2100 afgelopen is met de fossiele brandstoffen raad ik iedereen aan
(om alvast te wennen) lid te worden van een slotracecarbaanclub in Nederland.
Er zijn er genoeg. Nu kun je nog zonder wachttijden ervaring op doen en op je
gemakkie je rondjes draaien, maar dat wordt wel anders. Juist omdat elektrisch
rijden zo enerverend is. Het moge duidelijk zijn dat de spanning op schaal 1:32
evenredig toeneemt als het om schaal 1:1 gaat.
Wij van
Amazingslotcarracing te TE, begrijpen dan ook niet goed dat iedereen zomaar
zonder licentie in Tilburg een Tesla kan gaan kopen. Levensgevaarlijk! Qua
uiterlijk lijkt die Tesla ook al heel erg op de onverslaanbare Mosler waarmee
wij wekelijks trainen en je moet er niet aan denken wat er allemaal kan
gebeuren als Jan Ballemans met zo’n ding de weg op gaat. Dan kan die Zwarte
Piet van de Slechtste Chauffeur van Nederland, John Williams, maar beter over
een nieuw format na gaan denken. Wat er in dat programma voorvalt, is werkelijk
helemaal niets vergeleken met wat ons dan te wachten staat. Wij van
Amazingslotcarracing weten dat als geen ander.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten