Hein Tunnissen |
Solex
Een nieuw, bijna aanstaand lid van onze slotracecarbaanclub, sprak tijdens een kleine demo van een NSR Renault Clio in ING-outfit de wonderlijke woorden: “Mooie auto, hoewel Renault!” Daar kan ik dan uren over nadenken. Iets dergelijks maakte ik eerder mee bij onze slotracecarbaanclub, waarbij de lezer goed voor ogen moet houden dat wij als club zijnde een mascotte hebben in de vorm van een pikzwarte kat. Het is een bijzonder beestje dat graag in de strakgespannen vitrage achter de glazen toegangsdeur mag gaan liggen soezen en spelen totdat zij het wel welletjes vindt. Staande op de onderste roe en de vitrage vol oprekkend opent zij de deur en springt zij gracieus op de racebaan om zich te nestelen in de Solexbocht. Niets, maar dan ook werkelijk niets trekt zij zich aan van de voorbij huilende Slot-Its, Ninco’s of NSR-modellen.
Een nieuw, bijna aanstaand lid van onze slotracecarbaanclub, sprak tijdens een kleine demo van een NSR Renault Clio in ING-outfit de wonderlijke woorden: “Mooie auto, hoewel Renault!” Daar kan ik dan uren over nadenken. Iets dergelijks maakte ik eerder mee bij onze slotracecarbaanclub, waarbij de lezer goed voor ogen moet houden dat wij als club zijnde een mascotte hebben in de vorm van een pikzwarte kat. Het is een bijzonder beestje dat graag in de strakgespannen vitrage achter de glazen toegangsdeur mag gaan liggen soezen en spelen totdat zij het wel welletjes vindt. Staande op de onderste roe en de vitrage vol oprekkend opent zij de deur en springt zij gracieus op de racebaan om zich te nestelen in de Solexbocht. Niets, maar dan ook werkelijk niets trekt zij zich aan van de voorbij huilende Slot-Its, Ninco’s of NSR-modellen.
Dat bochten van racebanen
allerlei namen hebben is bekend, natuurlijk. Denk aan de Tarzanbocht van het
verder nogal tamme circuit Zandvoort in de duinen of aan de Haug-Hook op de
Nürnburgring die de plaats innam van de Castrol-Chicane. Beide zijn
legendarisch en uit hun naam spreekt heldenmoed omdat de dood je bijkans
voortdurend recht in de ogen kijkt. De bocht waar onze kat het gehuil van onze turbomotoren
ogenschijnlijk negeert, heet Solexbocht. Dit moet ik uitleggen.
Slotcarracing is al jaren
oud en omdat jongens van tegenwoordig speelgoed alleen nog herkennen als er een
joystick aanzit, is het dus een oude mannensport. Ten onrechte, maar daarover ooit
meer. Ver in de vorige eeuw was er een tweewielig voertuigje met een motortje
aan het stuur dat via een rubberrol het voorwiel aandreef, onderwijl zacht
rochelend. Typisch kenmerk was dat een doorsnee kerkganger op weg naar huis,
harder liep dan het brommertje dat eigenlijk vooral bekend was onder zijn
fabrieksnaam: Solex. Zelfs als je het probeert te vermijden klinkt bij het
uitspreken van die naam een diepe minachting door. Vergelijk de Nederlandse
auto die door jarretels werd aangedreven, de DAF Variomatic die uiteindelijk
werd opgepoetst tot model 55 Marathon,
maar die toevoeging kon het imago niet meer corrigeren. Na DAF lag iedereen al
onder de tafel te huilen van het lachen.
Het pijnlijke is nu dat
een of andere onverlaat werkelijk al jaren geleden onze clubkat Solex heeft
genoemd. Het is hier niet de plaats om een toelichting op dat besluit te geven,
maar het is een feit dat onze kat nu eenmaal graag in die hele mooie, traag
rondlopende bocht ligt, die daarom dus logischerwijs Solexbocht heet. Daar valt
niets meer aan te veranderen. Zelfs niet als de kat ons ontvalt, want dan
zullen wij die naam ter nagedachtenis handhaven.
Veel onervaren racers bij
onze club worden verleid om de Solexbocht met aangepaste
snelheid te ronden waarna zij de wedstrijd gewis verliezen. De kracht van de
Solexbocht in onze circuit is zelfs van dien aard dat zij bepalend is voor het
verloop van wedstrijden. Want meer ervaren coureurs (Raymond alias Senna; Markus alias Le Professeur; ik met bijnaam
Alonso), ontdekken vaak tot hun ontsteltenis dat een te hard genomen Solexbocht
bij te veel grip wegens net schoongemaakte bandjes tot het afgrijselijke deslotten
leidt. Dat is nog tot daar aan toe, maar de kans is dan groot dat de slotcar in
kwestie een andere baan inglipt en er keihard van doorgaat, aangestuurd door
een andere coureur. Wat er dan in de tunnelbocht met een toekijkende Stig
gebeurt, valt niet te beschrijven. Dit alles maakt de Solexbocht in weerwil van
haar naam tot een helse nachtmerrie. U bent gewaarschuwd!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten