Hein Tunnissen |
Techniek
Guy Langenakens is een pientere Franstalige Belg! Hij is de
ontwerper en bouwer van het slotraceprogramma PCLapCounter, kortweg PCLC. Net
als Slot.It houdt hij ervan om eindjes aan elkaar te knopen. Op YouTube zijn
daar mooie voorbeelden van te vinden. Zijn programma figureert in het hart van
zijn bedenksels en dient aldus als cement tussen de verschillende bouwstenen. Op
de website PCLapCounter.Be kun je lezen hoe het allemaal werkt. Vergeet niet om
door te klikken naar het Forum, want hier komen alle fanaten tezamen. Met
oplossingen, met gesignaleerde ‘bugs’, met ideetjes. Al met al is het een
fantastische bron van kennis voor degene die zijn racebaan professioneler dan
Zandvoort wil maken. Wat niet zo moeilijk is.
Wij, slotcarracingclub ‘Amazingslotcarracing’ te TE, hebben
een heel ander programma op de laptop staan, die onder de racetafel is
opgesteld. Dat houdt natuurlijk verband met de draden van de startlijn-sensoren
die maar beter niet over de grond kunnen slieren, zodat één van ons op een
lelijk moment een halve doodsmak maakt of – nog erger – die draden lostrekt! Moeten
we niet hebben en daarom is de hele mikmak onder de jurk gestopt. Handig is
anders, want de laptop op 40 centimeter hoogte is lastig bereikbaar. Het gevolg
is dan ook dat we er zo min mogelijk mee doen. Geen Safetycar, geen pauze of
wat dan ook. Want voordat je met je muisje maar de knop ‘Stop!’ op het scherm
bent gekropen, is de wedstrijd al afgelopen. Althans, die kans is heel groot.
Een andere kwestie is het linken. Stel dat je boven de
racebaan een bak met 5 rode lampen wilt hebben, die precies als op het scherm
om de beurt gaan branden en met zijn allen in één keer uit gaan. Om van wat
spaanplaat en wat rode lampen een wat buitenissige schemerlamp aan kettinkjes te
maken zal nog wel lukken, maar hoe link je dat ding aan de computer? Of hoe
laat je langs de baan gele leds branden
ten teken dat de safety car actief is? Of hoe laat je die rode startlampen
tegelijkertijd knipperen omdat de race is stilgelegd?
Computers begrijpen geheugenkaartjes en USB-aansluitingen.
Een enkele trouwe ziel kan nog wat met een parallelle poort, soms zie je nog
wel eens eentje met een aansluiting voor een firewire-device. Veel meer
mogelijkheden zijn er niet. Daarom moet er ‘iets technisch’ tussen de PC en de
racebaan, bij voorkeur voor tweerichtingsverkeer. Toen ik afgelopen zomer mijn
baan aan het bouwen was, had ik meer dan genoeg tijd om over dat probleem na te
denken. Inmiddels is het zover. Ik zet even alles achter elkaar om duidelijk te
maken wat ik met wat verbonden heb: Viersporen Fleischmann-baan met Ninco
digitale wissels met elektronica van Slot.It. Met magneten (Hall-sensor van
Oxigen) onder de baan voor start-finish en voor de verdeling van de baan in 3 sectoren,
een Windows 7 Ultimate PC met Slot.It Oxigen-software via een dongle, het
programma PCLapCounter en een Phidget 8-8-8 met eigen software om te programmeren.
Wat ook nog zou kunnen (maar wat ik niet ga doen) is de inzet van een DS300 PRO
met extra box voor vier sporen voor analoge tijdwaarneming, daarbij een 4-sporen
DS-lichtbrug en een Stop and Go-box van DS. Wat ik wel wil is een dubbele
pitstraat met sensoren die ‘Pit In’, ‘tankstopplaats’ en ‘Pit Uit’ opmerken. De
start-finish voor analoog rijden maak ik met IR-fotodiodes en IR-leds in een
brug daarboven. Het financiële verschil met de DS300 c.s. becijfer ik op
vierhonderd euro.
Langenakens’ PCLapCounter kan met al die commando’s overweg of
kan ze uitsturen als dat nodig is. Ik noem tankmanagement. Een auto start in de
wedstrijd met 100 liter benzine. Bij agressief rijden is de tank snel leeg en
de coureur krijgt te horen dat hij naar binnen moet. PCLapCounter berekent namelijk
het verbruik aan de hand van de manier waarop de slotcarracer gas geeft. Ga je
niet tijdig naar binnen, dan zet PCLC de tijdwaarneming voor die auto stil. Die
gaat pas weer verder als je hebt getankt. Naar de pitstraat rijdend, heb je
zelfs minder (!) vermogen. De signalen van de baan naar de pc en omgekeerd
lopen via een klein stukje technisch vernuft dat Phidget heet. Je kunt op een
Phidget bijvoorbeeld relais aansluiten. Wil je nu vijf 100 watt rode lampen
laten branden conform de startlichten van het programma op het scherm, dan kun
je die via de Phidget aansturen. Dat is enorm praktisch, omdat je dat niet naar
de stomme scherm hoeft te kijken op het moment dat je eigenlijk vooral naar je
auto moet kijken! Ook is het mogelijk om zonder relais (zwakstroom) rode leds
te laten branden boven de startlijn. Mijn pitstraat wordt bewaakt door
IR-sensoren die werken met reflectie. Ze hangen 11 cm boven de baan en als er
dan een auto passeert, reflecteert die het onzichtbare licht naar de sensor. De
sensoren hebben namelijk een bereik van 10 centimeter. Een vlieg of een platte
muis op de baan kunnen dus geen kwaad.
Natuurlijk moet je er een beetje lol in hebben om dit in
elkaar te prutsen, maar het is wel bijzonder prettig dat Langenakens behalve
een goed programma ook een up-to-date website (E of Fr) heeft, met een geweldig
Forum. Wat je niet weet of begrijpt, lees je daar. Kom je er niet uit, dan stel
je een vraag. Wees bedacht op een lawine van antwoorden! Welkom in de wereld
van de slimme jongens!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten