Hein Tunnissen |
Weggooien
Ik weet niet waar ik het meeste buikpijn van krijg: van een door
een collega tijdens een wedstrijd totaal kapotgereden auto of van een
waardeloos onderdeeltje van een slotcar waar je zeker zes uur prutsen in hebt
gestopt om er nog iets van te maken. Om dan uiteindelijk te moeten zeggen: Jij
wint! Naar de prullenbak! Gruwelijk pijnlijk, diep vernederend eigenlijk!
Ik zal het meteen maar zeggen: ik heb zo een Slot.It FLAT-6
RS (25.000 RPM, 240 g*cm) met een knal in de vullisbak gedonderd, nadat ik mijn
vingers had gebrand en een hele zondagmiddag letterlijk in rook op zag gaan.
Alles geprobeerd, maar niks geworden. Ook alles meegemaakt met dat ding.
Vrolijk rijdend te TE staat de auto ineens stil. Niet meer voor- of achteruit
te krijgen! Kennelijk ernstige zaak, dus auto opengeschroefd, siliconendraadjes
gecontroleerd, motor gedemonteerd, op de testbank: Draaien als een tierelier!
Vreemde toestand, maar opgelucht weer ingebouwd. Tegelijkertijd meteen alles
schoongemaakt en getest op soepele loop, drupje olie en huppakee, kaal chassis
op de baan voor een testrit. Prachtig, prachtig! Soepel, ongekend snelle acceleratie.
Starten zonder mankeren, uitstekende remwerking. Helemaal tevreden kap erop:
NIKS! GEEN BEWEGING IN TE KRIJGEN!
Opnieuw motor gedemonteerd, en met een slim spuitbusje
contactspray het binnenwerk behandeld. Ergens in de buurt van de koolborsteltjes,
zo die er nog in zitten, moet een klein oneffenheidje zitten. De bron van deze
ellende. Op de testbank wat rook en wat gesputter, maar al snel draait het
motortje weer als een zonnetje. Terug op de baan als bolide: NIKS! GEEN
BEWEGING IN TE KRIJGEN! Vrienden om mij heen stotteren troostende worden en ik
krijg veel, heel veel adviezen. Ik volg ze blind op. Men neme een glas aqua
dest, voegt daar wat JIF een toe, waarna men de motor een klein etmaal in het
sop laat draaien. De theorie is dat het slijppoeder van JIF alle draaiende
delen schoonmaakt en ontdoet van koolstof, vetresten, afgebladderd email van de
windingen koperdraad, vijlsel van de lagers en tandwielen, aangetrokken stof en
de eventuele restanten van vleugels van wintermotten losweekt en afvoert.
Waarna het motortje weer jaren meekan.
In het speciale bad klonken geluiden als van een duiker die
aan het verdrinken is. Het gorgelde en rochelde dat het een aard had en ik zag
tot mijn verbazing zelfs rook uit het sop opstijgen. Omdat ik het niet langer
kon aanzien, liet ik de motor achter in de werkplaats en stelde mijn
horlogewekker in op 6.57 uur countdown zodat het schoonmaakproces uiteindelijk
7 uur zou omvatten.
Na het verstrijken van die periode was het opmerkelijk stil
toen ik de testcabine weer betrad. De motor stond stil en dat was geen wonder
want de zekering was doorgeslagen. Op het sop dreven wat zwarte spikkeltjes,
kennelijk de vervuiling die was losgekomen. Ik depte de motor schoon en liet
hem drogen gedurende 24 uur. Nadien probeerde of ik enig resultaat had behaald.
Inderdaad, de motor liep als een zonnetje. En dan ook echt meteen maximaal
toerental, wat je gewoon kunt horen. Sodeju, dit was nog eens een geweldige
methode hoewel ik niet echt een verklaring had voor die doorgeslagen zekering.
Hoe dan ook, motor weer fijn ingebouwd, nog wat kleine dingetjes hersteld en
verbeterd, getest en HELEMAAL NIKS! NIET VOORUIT TE BRANDEN!
Ik belde een vriend en was behoorlijk kortaf. Hij adviseerde
een nachtje weken zonder te draaien in trichloorethyleen. Na uitlekken even
drogen en draaien “want tri verdampt heel snel!” Dat laatste is waar en je
wordt er zo stoned van als een garnaal als je net zoals ik de FLAT-6 RS uit
volle kracht wilt schoonblazen. Twiet, twiet! Hij deed helemaal niks! Ik gooide
de motor een beetje kwaad in de bak oud ijzer om alvast aan het idee te wennen.
Enkele dagen later toch nog een keer geprobeerd en zie, het motortje draaide
als nieuw! Wijs geworden besloot ik de testperiode uit te smeren over de hele
zondagmiddag en lekker naast het gezoem te blijven zitten. Na een minuut of
vier viel het toerental terug. Ik pakte de motor op en brandde mijn vingers.
Meteen begon de motor te sputteren alsof er nog steeds een mengsel van JIF en
Tri in zat. Terug op zijn sponsje (Geduld, Hein!) nam het roken een ongekende
aanvang. Zelfs uit de kleine schroefgaatjes waarmee je dit motorblok in de
motormount kunt locken, kwam rook. De hitte name zelfs zo toe, dat het
zwartzilveren folie met de trotse opdruk Slot.It begon om te krullen. Na afkoeling
bleek de techniek hersendood en ik zelf behoorlijk oververhit. Ik gooide over een
afstand van zes meter in één keer raak!
Jammer van die vele uren die je zoveel nuttiger had kunnen besteden door via het www een nieuwe motor te bestellen. Zo nu en dan geeft een slotracemotor de geest, het is immers niet een op duurzaamheid en betrouwbaarheid geconstrueerde treinmotor! Nieuwe motor in de bolide monteren en gaan! Zelf heb ik zo ook een enkele keer afscheid moeten nemen van zo'n slot.it motor met oranje zijkant, waarvan één nu de gevonden onderdelen bak van het Souterrain siert.
BeantwoordenVerwijderen