Op Homeracingworld dotkom schrijft een of andere Harry
een review over de Ninco Lamborghini Murciélago R-GTs van Ninco. Het model is
volgens hem een natuurgetrouwe kopie van de Lambo die werd gereden door het
team Krohn/Barbour in de American Le Mans Series (ALMS). De bolide werd in
opdracht door de Duitser Reiter en Audi Sport ontwikkeld uit de gewone
straatversie. Zeg maar die Lambo, die nogal moeite met verkeersdrempels heeft.
Harry: “Prachtig, fantastisch, geweldig, zeer fraai, enorme wegligging,
razendsnel out of the box, toptuning in minder dan een half uur, want subliem.”
Ik ben een andere mening toegedaan. Wat een waardeloze
bak! Ik had dat kreng al een tijdje bij wijze van projectje, maar op de club
durfde ik er eigenlijk niet meer mee te testen, zeker niet als Johnny Be Good
in de buurt was. Zijn humeur daalt gegarandeerd binnen een halve ronde ver
onder nul. Die man haat Ninco! Ik ook, maar om den brode en dat is een
alternatief feit. Enfin, een clubavond verzieken wil ik niet op mijn geweten
hebben.
De details hebben Ninco beroemd gemaakt. De Lambo
heeft zelfs een sticker op het dashboard met de beeltenis van de klokken en
klokjes en de middenconsole is voorzien van een kleurig knoppenpaneel. Toe
maar! Jammer dat andere details wat minder goed uit de verf komen. Zoals een
chassis dat een beetje sluitend op de kap past. Of die enorme hoeveelheid
plastic voor het interieur. Ramen, kleppen, stoelen en veiligheidskooi: alles
resoneert. Die veiligheidskooi gaat zelfs harder te keer dan de bezem van de
boze onderbuurvrouw tegen het plafond. Weggooien dus. Dat is trouwens toch een
goed advies bij Ninco: vooral veel weggooien!
Harry is onder de indruk van de Speeder NC-5. Gooi
weg, dat kinderspul! Vervang hem liever door een Exceeder van 26.000 RPM en
plak ‘m dan nog maar eens vol lood, zoals Harry deed. Tandwielen? Weggooien en
vervangen door een setje NSR-anglewinder, gemaakt voor Ninco! Het interieur
zelf kun je beste eerst helemaal uitbreken en daarna opnieuw vastlijmen met
vulcaniserende plastic lijm, zodat het één geheel vormt met de body. Steek
alles weg wat overbodig is. Let vooral op de zijraampjes die je dankzij slechte
montage weliswaar heel realistisch kunt openklappen, maar die rammelen als de
carrosserie van een versleten stofzuiger. Flinke dotten lijm zijn ook hier welkom.
Gooi de geleideschoen ook weg. Behalve slecht
gemodelleerd, past hij ook rampzalig slecht in het gat. De boel wrikt, klemt en
tordeert; hopeloze zaak. Monteer een schoen van ScaleAuto en neem er dan eentje
met een schroefje. Weer een rammel opgelost. Over de banden kun je veel zeggen,
maar de vooras moet opgetild worden. Die bungelt af fabriek zo raar in het
chassis dat de eerste beste APK al fataal zou zijn. Wrik er een stuk stryropor
onder en lak de banden af met nagellak. Blank natuurlijk of roze als je homo
bent. De achterbanden zijn ook helemaal niks, maar gegoten aluvelgen is wel het
minste. Zelf monteerde ik schuimbanden van ScaleAuto (Procomp 3) en dat scheelt
meteen honderd procent. Het schuim compenseert ook de uiterst belabberde vering
van het Italiaanse monster die eigenlijk alleen maar verbeterd kan worden door
de drie schroefjes van de motormount wat losser te draaien.
Nadat ik dit allemaal met ijzeren doorzettingsvermogen
had gedaan, kwamen in mijn tuningscentre chassis en body weer bij elkaar. Het
was me al opgevallen dat het chassis aan de achterzijde niet sloot en zelfs
wiebelde. De dikke dubbele uitlaat bleek de boosdoener. Door in het chassis een
uitsparing te zagen paste het al beter, maar nog niet zoals ik wenste. Het
bleek dat ook het buisje waar het montageschroefje in moet, te lang was. Door
daar zeker 4 mm af te slijpen, kreeg ik de kap op zijn plaats. Bijkomend
voordeel is dat de uitlaat nu onderdeel van het chassis lijkt te zijn. Let ook
op het buisje op het chassis waar dat schroefje door moet: dat heeft een rare
rand die je beter weg kunt halen. Het past allemaal voor geen meter, maar met
de Dremel gaat beter.
Slotcarracen is leuk, een beetje prutsen ook. Met de
aankoop van een Ninco leg je voor jezelf de lat erg hoog. Ik mag dat wel.
Daarom is het jammer dat de tent failliet is gegaan, hoewel ik het kan
billijken. Mijn Lambo 6 liter, twaalf cilinder rijdt nu als een zonnetje.
Eigenlijk heb ik hetzelfde gedaan als Reiter en Audi: de straatversie omgebouwd
naar een racemonster. Best cool eigenlijk, heel natuurgetrouw!
Mijn Ninco Mosler draait ook rondjes 7,3 op het Souterrain bij Marc S, waar de NSR Porsches een ronderecord van 6,9 hebben gehaald. Maar de Mosler kan goed meekomen! Natuurlijk met een NC5, NSR tandwielen, slot.it houtenbaan schoen en een ernstig verstevigde bodemplaat. NSR velgen, slot.it koperstrips en soepele bedrading. Best goed die Ninco!
BeantwoordenVerwijderenOké, ze horen zelfs boven in de woonkamer dat de Ninco op de baan moet, de TV moet een tandje harder. En in de kelder kan je elkaar minder goed verstaan. Maar die Mosler is vooral groot (breed), heel schaalgetrouw! In de bochten is het ding niet te passeren, door zijn gewicht en 'wegligging' ramt hij iedere Nsr of Slot.it uit de baan. Maar zo is die Ninco Mosler wel erg vermakelijk om mee te rijden!
Oja, hij is te zien op een zeker weblog, en heeft trouwens een NC-6, volgens de plakker op de neus van de aut.
BeantwoordenVerwijderen