zondag 3 april 2016

Jack the Gripper

Hein Tunnissen
Jack the Gripper
Ze zijn op internet wel te vinden, die discussies of de grip van slotcars beter wordt door het gebruik van lampenolie of juist door toepassing van de fietspoetsolie. Voor lampenolie ga je naar de Boerenbond of de HEMA, voor fietspoetsolie van de Fa Kroon naar Blokker of de wielrenspeciaalzaak. Volgens sommigen moet je die fietspoetsolie absoluut vermijden omdat het ongelooflijk vieze zooi is, maar vergelijkbare klachten hoor je ook over lampenolie. In de wedstrijdsport echter, telt het resultaat en de rest is dus gezeur.
De wetenschappelijke vraag is of die twee oplossingen de grens vormen van de theoretische mogelijkheden of dat er nog andere middelen zijn die door de beoefenaars van de sport doelbewust opgezocht moeten worden met een volharding die vergelijkbaar is met de navorsingen van madame Marie Curie of Louis Pasteur. Eindeloos zoeken en ondertussen de hoofdschuddende buren gewoon negeren. Wie durft dat in de slotcarwereld? Weinigen. Men rijdt op schuim omdat Klaas Bos dat zegt. Men rijdt op lampenolie omdat Klaas zegt dat dit goedkoper is. Maar ik ontdekte door oplettend te zijn dat de namaak-Becel van Lidl weliswaar niet tegen hart- en vaatziekten helpt, maar wel een zeer acceptabele grip op Ninco-banen oplevert, waarbij in de wintermaanden soms het gel-verschijnsel optreedt. Wat wil zeggen dat de olie geleert tot een ietwat vreemde substantie en dat die massa zich nog alleen met nagellakremover laat verwijderen. Nogal omslachtig dus.
Maar dat geeft niks, want het is een eerlijke poging om verder te komen. Dat kun je niet zeggen van die randfiguren die beweren dat lampenolie maar een paar rondjes beklijft, zodat je halverwege de wedstrijd eigenlijk moet stoppen om bij te smeren. Mijn instelling zegt dan: Zoek een oplossing! Vind verdorie een mengsel dat in plaats van vijf rondjes zeker 20 ronden zijn werk doet. Voor niks gaat de zon op. Drugs, doping en dopes zijn het resultaat van hardnekkig zoeken om beter te vinden dan er is. Het zou zo maar zo kunnen zijn dat de nachtcrème van je vrouw het ultieme middel is om de versnellingsbak van de slotcar te smeren. Als je het niet probeert, dan weet je het ook niet. Maar ik hoor nooit over dat soort dapper geëxperimenteer.
Behalve dan natuurlijk binnen de muren van ons clubhuis, Amazingslotcarracing te TE. Veel laten wij niet glippen uit concurrentieoverwegingen en ook hebben wij de ongeschreven wet dat er niet wordt gelekt. Zelfs niet naar concullega's! Van de andere kant laten we ook wel eens wat lopen om de sukkelaars onder ons weer wat bij te trekken. Zo is collega Fokko echt een spijkerharde doorzetter die niks en niemand ontziet. Hij bestond het om in Dordrecht bij PKRacing binnen te stappen. Het is in onze ogen een wat vreemde hobbyzaak voor figuren die iets doen met RC. Op YouTube zijn wel illegale filmpjes te vinden waarin ze snoeven over snelheden rond de 150 km per uur. Toe maar!
Maar incognito ("Ik ben Carter") informeerde hij omzichtig naar banden en voegde daar ook nog de terloopse vraag aan toe of die rubbertjes dan wel een beetje grip hebben. Of dat het meer van die tapijtkachelaartjes zijn waar je om begrijpelijke, huiselijke redenen niks op kunt smeren? Voor dat hij het goed en wel door had, stond er een potje TC-2, alias Jack The Gripper op de toonbank. Het blijkt dus dat die zendgemachtigden over een heel arsenaal bijzondere smeermiddelen beschikken waarvan er zelfs sommige zo godsgruwelijke stinken, dat wij subiet het reglement hebben aangepast.
Maar ik dwaal af. Het is magisch. Het is zelfs onbegrijpelijk. Het laat geen sporen na, je krijgt geen vieze vingers, de baan blijft schoon en de slijtage van de banden neemt zienderogen af. Het rijden met één soort banden (de theoretische leerweg van de eerlijkheid) is in één klap achterhaald. Rubber, schuim, sillies of polyurethaan: alles kan met en door elkaar en niemand heeft last van elkaar. Ik zou dit een innovatie willen noemen. Sterker nog: het is het beste dat een slotcarracer kan overkomen. Na, in voorkomende gevallen, van het vinden van een nieuwe pitpoes. Moeten wel eerlijk blijven tuurlijk!

6 opmerkingen:

  1. Het geheim is natuurlijk Bullfrog snot. http://www.bullfrogsnot.com/
    Vergelijkbaar met elektromotoren verstopt in het chassis, epo in de wielrennerij en hartstimulerende middelen in de schaatserij en atletiek. En mochten jouw auto's er niet sneller van gaan lopen en mocht je besluiten over te gaan op een boeiende modelspoorhobby, die treinen rijden er zeker beter door! Hachelijk?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Frank, je bent een ontzettend leuke kerel en ik moet altijd vreselijk lachen om je snaakse opmerkingen, maar wil je als de drommel stoppen met het maken van opmerkingen over treinen? Iedereen schrikt zich een hoedje. Modelspoorbaan!, allemachtig! Wel een leuk woord voor Scrabble! Bedankt daarvoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. BTW, de blog op 17 april gaat over treinen, Frank! Dat wordt smullen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je hebt ook nog de likkers. Er zijn slotracers die daar bij zweren en verbazingwekkende resultaten mee behalen. Probleem is natuurlijk dat de lik van de één niet gelijk is aan de lik van de ander, omdat per slotracer de samenstelling van het speeksel nogal kan verschillen. Ook is het de vraag of je vooraf of juist achteraf je tanden moet poetsen. En je zult proefondervindelijk vast moeten stellen, wat je vooraf moet eten om het beste resultaat te bereiken. Naar ik heb gehoord schijn het eten van spek prima resultaten te geven.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik zal proberen het niet te vaak over t****en te hebben, akelige gevolgen voor jouw (geestelijke) gezondheid of die van de vele bezoekers van dit blog wil ik natuurlijk niet op mijn geweten hebben!
    Maar die bullfrog snot is uitermate serieus! Dat schijnt voor veel grip te zorgen. Ik verijs je graag naar de site van de leverancuier, want het zijn bijzondere kikkers die de juiste snot opleveren!
    Ook zou het insmeren van de slepers met ATF (automatische versnellingsbak vloeistof) voor een superieur contact en daardoor hogere snelheid moeten zorgen. Dat vraagt wel steeds meer van de technische commissie die de auto's voor de race moet keuren, want welk middeltje is nog legaal en welk middel staat op de lijst van verboden hulpmiddelen. Een bekende crimineel met een goed ontwikkeld reukorgaan zou misschien ingehuurd moeten worden als keurmeester, hoewel die op zijn beurt weer niet heel betrouwbaar over komt. Hachelijk, dat is het!

    BeantwoordenVerwijderen