zondag 10 april 2016

Jan Lammers

Hein Tunnissen
Jan Lammers
In SlotCar-Today, een Nieuwsbrief van Scalextric, vond ik een interview met Rafael Alonso, de CEO van Spirit (3 werknemers). Volgens Alonso (in Spanje heet iedereen zo) is Spirit niet geliquideerd en evenmin is de fabriekspoort voorgoed gesloten. Men heeft gewoon twee jaar flink uit de neus zitten eten, maar de verwachting is dat in juli het bedrijf weer alive and kickin’ is. Volgt een ingewikkeld verhaal over de relatie tussen Avant Slot, Spirit Slot en de dubieuze rol die Alonso daarbij heeft gespeeld, chief nose-eater. Niks van te begrijpen, kan zo de prullenbak in dat artikel.
Maar het toeval wil dat ik in de kist zo’n leuke Spirit heb en wel een Renault 5 Turbo in de Marlboro-kleuren (sigarettenmerk, wie kent het nog?) en die in het echt eigendom was van het Renault Dealerteam. Voor de echte liefhebbers onder u: de chauffeur was indertijd niemand minder dan Jan Lammers, in mijn ogen een echte coureur want hij reed altijd en overal te hard. Daarbij, en dat maakt hem echt innemend, hij is verbazingwekkend intelligent, ongelooflijk humoristisch en zeldzaam optimistisch. Hoe ik dat weet? Omdat hij niet huilend wegrent bij Rob Kamphues tijdens de F1-races. Kamphues maakt van alles een reünie, waarbij je de gasten voortdurend ziet denken: ‘Allemachtig, hoe kom ik hier weg?’
Met de Renault 5 Turbo van Spirit kun je na wat oefening rijden zoals Lammers dat deed. Effe omgooien, wieltje optrekken, uit het slot springen en een meter verderop er weer vrolijk in, flink overhangen in de bochten en adembenemend hard op het lange eind. Het grappige is nu dat het merendeel van de slotracers nogal dommig blijft hangen in de standaard hutspot van Ferrari, Porsche of Mosler. Er zijn dagen dat ik er ook last van heb. Dan rijdt ik zelfs met de grootste hufterbak die ik ken, de Audi. En dat is opzienbarend want die Spirit is technisch veel interessanter. Al was het alleen maar vanwege de onwaarschijnlijk royale hoeveelheid afstelmogelijkheden. Al was het alleen maar omdat het kapje precies zoals in het echt kan overhellen, al was het alleen maar omdat de geleider ofwel het schoentje aan een verend armpje is bevestigd. En hoe!
De R5Turbo slotcar is uitgerust met een eigen fabricaat middenmotor, Spirit SX 03 die is gefundeerd op een uiterst beweeglijke motormount die op zijn beurt ook weer af te stellen is. Van strak naar uiterst soepel, van ultra laag naar heel hoog alsof het hele ding uit zijn veren springt. Ik rijd meestal in de lage stand, hoewel dat een fors risico inhoudt omdat de kans bestaat dat één van de achterbandjes in zijn wielkastje aanloopt. En dat is funest. Het dak van mijn autootje toont dan ook talloze krasjes van het omkukelen.
In mijn echte leven heeft de Renault 5 weliswaar een belangrijke, maar korte rol gespeeld. Ik begon met een GTX, daarna volgde om een vrouw te imponeren, een TSE. Net toen ik die wilde vervangen had Renault Benelux in Amstelveen een speciale uitvoering van de R5Turbo, waarvoor ik een afspraak maakte. Klokslag 13.00 uur was ik bij de dealer en zag de auto nog net voor een proefrit wegrijden. Renault Benelux Amstelveen is later zelf over de kop gegaan en ik heb het bericht met plezier gepubliceerd. Soms zijn journalisten net mensen.
In Groningen reed ik met mijn vrouw door Mussel. En daar stond hij, de echte, het rallywonderkind van Renault. Breed als een klerenkast, snel als de duivel. “Koop m toch!”, zei mijn vrouw jolig, maar ik twijfelde. Toen ik de volgende dag nog eens ging kijken was ie gadsamme verkocht. Maar eigenlijk was ik een beetje blij. Iedere 5.000 kilometer olie verversen is niet echt leuk. Daarbij lag achter de voorbank zoveel motor en turbopijperij dat zelfs onze hond niet meer mee kon.
Mijn slotcar Renault 5 Turbo kocht ik in Houten bij een alleraardigste Zweed. Driemaal is scheepsrecht en ik kocht ‘m eigenlijk vooral als een hommage aan Jan Lammers. Nooit ergens te beroerd voor en altijd in voor een gebbetje. Pijnlijk is natuurlijk wel dat Renault Benelux Amstelveen deel uitmaakte van dat ‘Renault Dealer Team’ waardoor ik voortdurend word herinnerd aan dat debacle met hun snotcar! Wat is het leven is soms ongelooflijk hard!

3 opmerkingen:

  1. Zo iets heb ik met een VW kever, alleen maar op de achterbank gezeten. Later op mijn 18de was ik leerling monteur bij de plaatselijke VW dealer in Delfzijl. Daar sleutelde ik aan deze kevers en zo af en toe mocht ik ze op de brug zetten en er weer afhalen. Nu heb ik eindelijk ook ééntje voor de racebaan, en dat vind ik geweldig.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die bakken roestten terwijl je er naar keek. Heb er 2 gehad. De tweede moest ik laten tectyleren om garantie op de carrosserie te krijgen. Ze hadden er zelf Renault blijkbaar al geen vertrouwen in. Na 3 jaar zaten de gaten in de wielkasten. Daarna het vaste besluit genomen om nooit meer van de Franse rommel te kopen. Maar die races met die vijfjes waren wel leuk en daar kregen ze toch geen tijd om weg te rotten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zeker ken ik het merk Spirit! Ik was lid van de slotraceclub in Wormer en toen ik aankwam met mijn nieuwe Spirit Reynard werd ik door de gevestigde namen bij die club nauwlettend in de gaten gehouden, ik had ze namelijk al eens afschuwelijk verslagen met een Fly Corvette, die helaas na 2 avonden onherstelbaar defect was geraakt, en een nieuwe auto waarmee ik als nieuw lid een race zou winnen, daar waren de heren doorgaans niet blij mee! En die Spirit Reynard ging hard! Hij had waarschijnlijk zelfs rondjes om die eerder genoemd Fly Corvette gereden! Nadat ik alle races die avond had gewonnen besloten de heren direct in te grijpen, om herhaling te voorkomen. De Spirit mocht niet meer meedoen! Sinds die tijd heb ik slechts een enkele keer met het monster gereden, net genoeg om spoiler en spiegels voorgoed kwijt te raken. Maar het blijft in mijn beleving een van de snelste magneetbakken die te koop is. Zo'n Renault 5 lijkt mij ook een uitstekend racemonster, misschien iets meer een wolf in schaapskleren dan de Reynard is. Maar dat roesten, tja, straks springt dat over op mijn Porsches, Ferrari's of Moslers. Hachelijk?

    BeantwoordenVerwijderen