Hein Tunnissen |
Project
Gisteravond weer een wonder gezien. Een vrachtwagen om mee
te racen, waarmee je dus ook echt kunt racen! Natuurlijk was de eigenaar, in
alle bescheidenheid, nog niet helemaal tevreden over het resultaat. Dat kan
natuurlijk ook niet als je een NSR Mosler naar de kroon steekt, terwijl je van
plan was die helemaal plat te rijden.
De grappen waren natuurlijk niet van de lucht. “Wat vinden
jullie van mijn Fly, opgebouwd uit Slot.It-onderdelen?”, of: “Mijn Ninco is op de spiegels na helemaal
NSR. Leuk hè?” Iets vergelijkbaars was er natuurlijk ook aan de hand met deze
snelle vrachtwagen. Vraag me nou niet om het merk of de leverancier. Laten we
zeggen dat het een DAF uit de stal van Scalextric was. Ooit, natuurlijk. Want met
satanisch genoegen sloopte de eigenaar het hele binnenwerk eruit en monteerde
daarvoor in de plaats een chassis van Plafit, waarmee het zwaartepunt in
theorie onder de baan komt te liggen. Nu is de montage en vooral het afmonteren
van zo’n stukje techniek geen kattendrek en je bent dan ook echt niet in een
half uurtje klaar.
Allereerst gaat het hele door de fabrikant voorgemonteerde
chassis ganz aus einander. Vanwege alle schroefjes en raar gevormde plaatjes
waaruit zo’n chassis is opgebouwd, beginnen enkele van onze clubleden alléén al
bij het idee spontaan te zweten. Maar wij zeggen: trouwen is enger! Nodig: een
grote keukentafel, een flinke lamp erboven, een pot koffie en de vrouw naar de
tweejaarlijkse Bingoavond van de Parochieraad. Alle losgeschroefde plaatjes
moeten met een zoetvijl rondom worden ontdaan van braampjes en oneffenheden.
Daarna is het tijd om de lagers na te lopen. Kunnen de assen er wel moeiteloos
in ronddraaien? Als alles zo onder het kritisch oog is doorgegaan, is het tijd
voor de reconstructie. Inderdaad, het valt niet mee om alles weer op zijn plek
te krijgen, te meer er tijdens het schuren zeker al een paar schroefjes van de
tafel zijn gerold, of met het ijzervijlsel in de prullenbak zijn beland.
Zet alles los vast, want nadat het chassis compleet is, moet
het worden gericht. Trek hier zeker anderhalf uur voor uit en wees vooral niet
te snel tevreden. Is dat wel het geval, dan kunt u zich gaan storten op het
monteren en uitrichten van de lagers en assen. Zo mogelijk is dit nog veel
lastiger! Gelukkig is er een prima hulpmiddel voor dat nog het meest lijkt op
het staketsel dat je soms wel eens uit iemands arm of been ziet steken na een
vervelende breuk. Met behulp van een digitale schuifmaat en heel veel geduld,
prutst u net zo lang tot de driehoek (hoh) links-vooras, center draaipunt
schoen, rechts-vooras volmaakt gelijk is. Desgewenst kunt u de stelling a2
+ b2 = c2 van Pythagoras (Samos, 500 v Chr.) inzetten, al
dan niet met van een grafische rekenmachine zoals die tegenwoordig verplicht is
op havo en vwo. Zet wel het rode lampje uit als u voor het raam zit!
Is de vooras eenmaal recht gesteld ten opzichte van het
chassis, dan is het vrij eenvoudig om met behulp van het eerder genoemde
staketsel van assen en doorvoerblokjes met afstelschroeven de achteras precies parallel
te monteren aan de vooras, zodanig natuurlijk dat de achteras ook weer precies
haaks op het chassis staat, hetgeen u desgewenst weer kunt controleren met
eerder genoemde stelling van Pythagoras (driehoek rechterachterwiel,
linkervoorwiel, linker achterwiel) waarna u dit nog een keer uitvoert voor de
driehoek linkerachterwiel, rechtervoorwiel, rechterachterwiel. Maar strikt
noodzakelijk is dat niet. Het moet echter wel zo zijn dat de c2 van
de ene driehoek exact gelijk is aan de c2 van de andere driehoek.
Deze zijde, ook wel de schuine zijde of hypothenusa genoemd wat niet zo vreemd
is als je in Griekenland bent geboren, hoort op zijn beurt weer exact parallel
te lopen met de denkbeeldige diagonaal van het chassis, allicht corresponderend
met de driehoek die u aan het controleren bent.
Als u denkt dat het allemaal klopt, kunt u de rest van de
onderdelen gaan inbouwen. De motor komt meestal achterin en ligt soms dwars,
maar meestal onder een kleine hoek met de achteras. Als u denkt dat dit niet
correct is, dan kunt u proberen om met behulp van een flinke waterpomptang de
zaak wat te fatsoeneren totdat de motor mooi strokend met de achteras ligt. U
heeft er nu een sidewinder van gemaakt. Pas nu het kapje op het chassis en kijk
of de vier wielen mooi in de daarvoor bestemde uitsparingen vallen. Als dat
niet zo is, kunt uw twee dingen doen. Of u slijpt de wielkasten zo ver op met
behulp van een Dremel dat ze wel passen, of u begint weer van voor af aan. U legt dan dit project terzijde en wacht
geduldig tot er weer een Bingoavond is.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten